פתיחת התפריט הראשי

מורה הנבוכים β

שינויים

חלק א, פרק סד

נוספו 8,772 בתים, 17:28, 13 בספטמבר 2018
עדכון
{{שם פרק|חלק א, פרק סד}}
{{כותרת|המונחים שם ה' וכבוד ה'}}
<table class="hamore">

<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}1</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|שלושה פירושים למונח "שם ה'"}}
{{קו}}דע ש{{עברית|שם ה'}} –{{קו}}{{אינדקס|א)}} פעמים מתכוונים בו לשם בלבד, כמו דבריו: "{{עברית|לֹא תִשָּׂא אֶת שֵׁם ה' אֱלֹהֶיךָ לַשָּׁוְא}}" {{הפניה|(שמות כ,ו; דברים ה,י)}}, "{{עברית|וְנֹקֵב שֵׁם ה'}} [מוֹת יוּמָת]" {{הפניה|(ויקרא כד,טז)}}, ואלה רבים מספור.{{קו}}{{אינדקס|ב)}} ויש שמתכוונים בו לעצמותו יתעלה ולאמיתתו (=מהותו האמיתית), כמו "{{עברית|וְאָמְרוּ לִי מַה שְּׁמוֹ}}" {{הפניה|(שמות ג,יג)}}. {{אינדקס|ג)}} ויש שמתכוונים בו לציוויו יתעלה, כך שאנחנו אומרים "{{עברית|שם ה'}}" כאילו אמרנו "{{עברית|דבר ה'}}" או "{{עברית|מאמר ה'}}", כמו שאמר: "{{עברית|כִּי שְׁמִי בְּקִרְבּוֹ}}" {{הפניה|(שם כג,כא)}}, והכוונה: {{עברית|דברי בקרבו}} או {{עברית|מאמרי בקרבו}}, כלומר שהוא כלי לרצוני ולחפצי. ואבאר את הדברים (בדִיוני) ברב-משמעיות (המונח) "{{עברית|מלאך}}" {{הפניה|(ב,ו)}}.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}אעלם אן {{עברית|שם י"י}} קד יראד בה מראת מג'רד אלאסמיה, מת'ל קולה {{עברית|לא תשא את שם י"י אלהיך לשוא, ונוקב שם י"י}}, והד'א אכת'ר מן אן יחצי. וקד יראד בה ד'אתה תעלי וחקיקתה, מת'ל {{עברית|ואמרו לי מה שמו}}. וקד יראד בה אמרה תעלי, חתי יכון קולנא {{עברית|שם י"י}} כאנא קלנא {{עברית|דבר י"י}} או {{עברית|מאמר י"י}}, כמא קאל {{עברית|כי שמי בקרבו}}, מענאה {{עברית|דברי בקרבו}} או {{עברית|מאמרי בקרבו}}, אלמעני אנה אלה לאראדתי ומשיתי, וסאבין אלכלאם פי אשתראך {{עברית|מלאך}}.</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}2</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|שני פירושים למונח "כבוד ה'"}}
{{קו}}וכן "{{עברית|כבוד ה'}}" –{{קו}}{{אינדקס|א)}} יש שהכוונה בו היא האור הנברא שה' משרה במקום מסוים לצורך רוממות בדרך של נס: "{{עברית|וַיִּשְׁכֹּן כְּבוֹד ה' עַל הַר סִינַי}}" {{הפניה|(שמות כד,טו)}}, "{{עברית|וּכְבוֹד ה' מָלֵא אֶת הַמִּשְׁכָּן}}" {{הפניה|(שמות מ,לה)}}. {{אינדקס|ב)}} ויש שהכוונה בו היא עצמותו יתעלה ואמיתתו, כמו שנאמר: "{{עברית|וַיֹּאמַר הַרְאֵנִי נָא אֶת כְּבֹדֶךָ}}" {{הפניה|(שמות לג,יח)}}, ונענה: "{{עברית|כִּי לֹא יִרְאַנִי הָאָדָם וָחָי"}} {{הפניה|(שם שם,כ)}}, מה שמורה שה{{עברית|כבוד}} האמור כאן הוא עצמותו, ודבריו "{{עברית|כְּבֹדֶךָ}}" – על דרך הרוממות, כמו שביארנו {{הפניה|(א,סג6)}} על הפסוק "{{עברית|וְאָמְרוּ לִי מַה שְּׁמוֹ}}" {{הפניה|(שמות ג,יג)}}.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}וכד'לך {{עברית|כבוד י"י}} קד יראד בה אלנור אלמכ'לוק אלד'י יחלה אללה פי מכאן ללתעט'ים עלי ג'הה' אלמעג'ז, {{עברית|וישכן כבוד י"י על הר סיני , וכבוד י"י מלא את המשכן}}.{{קו}}וקד יראד בה ד'אתה תעלי וחקיקתה כמא קאל {{עברית|הראני נא את כבודך}} וג'א אלג'ואב {{עברית|כי לא יראני האדם וחי}}, דל אן אל{{עברית|כבוד}} אלמקול הנא ד'אתה, וקולה {{עברית|כבודך}} תעט'ים מת'ל מא בינא פי קולה {{עברית|ואמרו לי מה שמו}}.</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}3</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|פירוש שלישי למונח "כבוד ה'" – השבח לה'}}
{{קו}}
{{אינדקס|ג)}} ויש שהכוונה ב"{{עברית|כבוד}}" לפיאור שכל האנשים מפארים את ה'; ואף כל מה שאינו הוא יתעלה מפאר אותו, כי הפיאור האמיתי הוא השגת גדולתו. נמצא שכל מי שמשיג את גדולתו ושלמותו מפאר אותו במידת השגתו: האדם בפרט מפאר באמירות כדי להורות על מה שהשיג בשכלו, ומודיע על כך לזולתו; וחסרי היכולת להשיג, כמו הדוממים, הרי כאילו גם הם מפארים בכך שהם מורים בטבעיהם על יכולת יוצרם וחכמתו, ודבר זה מביא לכך שהמתבונן בהם מפאר, בין אם הוא מדבר בלשונו ובין אם לאו, אם הוא מי שדיבור אינו שייך בו.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}וקד יראד ב{{עברית|כבוד}} תעט'ים אלנאס כלהם ללה, בל כל מא סואה תעלי יעט'מה, לאן תעט'ימה אלחקיקי הו אדראך עט'מתה, פכל מן אדרך עט'מתה וכמאלה פקד עט'מה עלי קדר אדראכה, ואלאנסאן כ'אצה יעט'ם באלאקאויל לידל עלי מא אדרך בעקלה ויעלן בה לגירה, ומא לא אדראך לה מת'ל אלג'מאדאת פכאנהא תעט'ם איצ'א בכונהא תדל בטביעתהא עלי קדרה' מוג'דהא וחכמתה, פיכון ד'לך דאעיא לתעט'ים אלמעתבר להא נטק בלסאנה או לם ינטק אן כאן מן לא יג'וז עליה אלכלאם.</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">4</td>
<td class="he">השימוש הלשוני בלשון העברית השתנה והתרחב בזאת עד שמשתמשים ב{{עברית|לשון אמירה}} במשמעות הזאת, ואומרים על מה שאין לו השגה שהוא משבח, ונאמר: "{{עברית|כָּל עַצְמוֹתַי תֹּאמַרְנָה ה' מִי כָמוֹךָ}}" {{הפניה|(תהילים לה,י)}}: אמר שהן מחייבות את ההאמנה הזו כאילו הן אלה שאמרו אותה, כיוון שגם על ידן זה נודע.</td>
<td class="ar">וקד אתסעת אללגה אלעבראניה פי ד'לך חתי יטלקון עלי הד'א אלמעני {{עברית|לשון אמירה}} ויקאל עמא לא אדראך לה אנה סבח וקאל, {{עברית|כל עצמותי תאמרנה י"י מי כמוך}}, עבר ען כונהא תוג'ב הד'א אלאעתקאד כאנהא אלד'י קאלתה, אד' ומן אג'להא עלם הד'א איצ'א.</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">5</td>
<td class="he">בהתאם לכינויו של עניין זה "{{עברית|כבוד}}" נאמר "{{עברית|מְלֹא כָל הָאָרֶץ כְּבוֹדוֹ}}" {{הפניה|(ישעיה ו,ג)}}, בשווה למה שנאמר "{{עברית|וּתְהִלָּתוֹ מָלְאָה הָאָרֶץ}}" {{הפניה|(חבקוק ג,ג)}}. כי השיבוח נקרא {{עברית|כבוד}}; נאמר: "{{עברית|תְּנוּ לַה' אֱלֹהֵיכֶם כָּבוֹד}}" {{הפניה|(ירמיה יג,טז)}}, ונאמר: "{{עברית|וּבְהֵיכָלוֹ כֻּלּוֹ אֹמֵר כָּבוֹד}}" {{הפניה|(תהילים כט,ט), וכמוהו רבים. הבן-נא גם את ה}}שיתוף הזה של "{{עברית|כבוד}}", ותפרשהו בכל מקום לפי הקשרו, וכך תימלט מטעויות גדולות.</td>
<td class="ar">ובחסב תסמיה' הד'א אלמעני {{עברית|כבוד}} קיל {{עברית|מלא כל הארץ כבודו}}, מסאוי לקולה {{עברית|ותהלתו מלאה הארץ}}, אד' אלתסביח יסתמי {{עברית|כבוד}}, קד קיל {{עברית|תנו לי"י אלהיכם כבוד}}, וקיל {{עברית|ובהיכלו כלו אומר כבוד}}, וג'א מנה כת'יר. פאפהם הד'א אלאשתראך איצ'א פי {{עברית|כבוד}}, ותאולה פי כל מוצ'ע בחסבה פתתכ'לץ מן שבה עט'ימה:</td>
</tr>
</table>