פתיחת התפריט הראשי

מורה הנבוכים β

שינויים

חלק א, פרק סו

נוספו 7,534 בתים, 17:28, 13 בספטמבר 2018
עדכון
{{שם פרק|חלק א, פרק סו}}
{{כותרת|המונח מעשה ה'}}
<table class="hamore">

<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}1</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|מעשה אלוהים – דבר טבעי}}
{{קו}}"{{עברית|וְהַלֻּחֹת מַעֲשֵׂה אֱלֹהִים הֵמָּה"}} {{הפניה|(שמות לב,טז)}} – כוונתו שקיומם טבעי ולא מלאכותי. כי כל הדברים הטבעיים מכונים "{{עברית|מעשה ה'}}": "{{עברית|הֵמָּה רָאוּ מַעֲשֵׂי ה'}}" {{הפניה|(תהילים קז,כד)}}; וכשהזכיר את כל הדברים הטבעיים דוגמת הצמחים והחיות והרוחות והגשמים וכיוצא בהם, אמר: "{{עברית|מָה רַבּוּ מַעֲשֶׂיךָ ה', [}}כֻּלָּם בְּחָכְמָה עָשִׂיתָ, מָלְאָה הָאָרֶץ קִנְיָנֶךָ]" {{הפניה|(תהילים קד,כד)}}. ייחוס מופלג יותר הם דבריו "[יִשְׂבְּעוּ עֲצֵי ה'] {{עברית|אַרְזֵי לְבָנוֹן אֲשֶׁר נָטָע}}" {{הפניה|(שם שם,טז)}}: כיוון שקיומם טבעי ולא מלאכותי אמר שה' נטע אותם. וכן את דבריו "[וְהַמִּכְתָּב] {{עברית|מִכְתַּב אֱלֹהִים}} [הוּא]" {{הפניה|(שמות לב,טז)}}, ביאר כיצד יוחס לה' ואמר: "[לֻחֹת אֶבֶן] {{עברית|כְּתֻבִים בְּאֶצְבַּע אֱלֹהִים}}" {{הפניה|(שם לא,יח)}}, ודבריו "{{עברית|בְּאֶצְבַּע אֱלֹהִים}}" הם כמו שנאמר על השמים "{{עברית|מַעֲשֵׂה אֶצְבְּעֹתֶיךָ"}} {{הפניה|(תהילים ח,ד)}}, שהתבאר שנעשו ב{{עברית|אמירה}}: "{{עברית|בִּדְבַר ה' שָׁמַיִם נַעֲשׂוּ}}" {{הפניה|(תהילים לג,ו)}}.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}
{{עברית|והלוחות מעשה אלהים המה}}, יריד אן וג'ודהא טביעי לא צנאעי, לאן כל אלאמור אלטביעיה תתסמי {{עברית|מעשה י"י, המה ראו מעשי י"י}}. ולמא ד'כר אלאמור אלטביעיה כלהא מן נבאת וחיואן וריאח ואמטאר ונחוהא קאל {{עברית|מה רבו מעשיך י"י וכול'}}, ואבלג מן הד'ה אלנסבה קולה {{עברית|ארזי לבנון אשר נטע}}, למא כאן וג'ודהא טביעיא לא צנאעיא קאל אן אללה גרסהא. וכד'לך קולה {{עברית|מכתב אלהים}}, קד בין כיף נסבתה ללה וקאל {{עברית|כתובים באצבע אלהים}},{{קו}}וקולה {{עברית|באצבע אלהים}} כמא קאל ען אלסמא {{עברית|מעשה אצבעותיך}} אלתי בין אנהא אנעמלת ב{{עברית|אמירה, בדבר י"י שמים נעשו}}.</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}2</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|מעשה ה' הוא דבר ה', הוא רצון ה'}}
{{קו}}הרי התבאר לך שהפסוקים משאילים ליצירתו של דבר {{עברית|לשון אמירה ודבור}}, ושאותו דבר עצמו שנאמר עליו ש{{עברית|נעשה בדבור}} נאמר עליו {{עברית|מעשה אצבע}}. וכך דבריו "{{עברית|כְּתֻבִים בְּאֶצְבַּע אֱלֹהִים}}" {{הפניה|(שמות לא,יח)}} שווים לדבריו "{{עברית|כתובים}} {{עברית|בדבר אלהים}}". ודבריו "{{עברית|בדבר אלהים}}", לו היה אומר כך, שווים היו לדבריו "{{עברית|כתובים בחפץ אלהים}}" כלומר בחפצו וברצונו.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}פקד באן לך אן אלנצוץ תסתעיר לוג'וד אלשי {{עברית|לשון אמירה ודבור}}, ואן ד'לך אלשי בעינה אלד'י קיל ענה אנה {{עברית|נעשה בדבור}} קיל ענה {{עברית|מעשה אצבע}}, כד'לך קולה {{עברית|כתובים באצבע אלהים}} מסאוי לקולה {{עברית|כתובים בדבר אלהים}}. וקולה לו קאל {{עברית|בדבר אלהים}} מסאוי לקולה {{עברית|כתובים בחפץ אלהים}} אעני במשיתה ואראדתה.</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}3</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|ביאור אונקלוס: ה' ברא אצבע לכתיבה}}
{{קו}}אך {{עברית|אנקלוס}} נקט בעניין זה פירוש מפליא {{מונח|גריב}}, ואמר: "{{עברית|כְּתִיבִין בְּאֶצְבְּעָא דַה'}}" (=כתובים באצבע ה'), כי הוא הבין את "{{עברית|אצבע}}" כדבר-מה הנסמך לה', ופירש את {{עברית|אצבע ה'}} כמו "{{עברית|הר ה'}}" ו"{{עברית|מטה ה'}}", וכוונתו בכך שהיא כלי נברא שחקק את הלוחות בחפץ ה'. איני יודע מה הביאו לכך; היה מתאים יותר לומר "{{עברית|כתיבין במימרא דה'}}" (=כתובים במאמר ה'), כמו שנאמר: "{{עברית|בִּדְבַר ה' שָׁמַיִם נַעֲשׂוּ}}" {{הפניה|(תהילים לג,ו)}}. האם לדעתך קיומו של הכתב על הלוחות מפליא יותר מקיומם של הכוכבים בגלגלים? כמו שזה בחפץ ראשון ולא בכלי שעשה אותם, כך גם הכתב הכתוב – בחפץ ראשון, לא בכלי. ידועים לך דברי ה{{עברית|משנה}} על "{{עברית|עשרה דברים נבראו בין השמשות}}" {{הפניה|(אבות ה,ו)}} ובכללם "{{עברית|הכתב והמכתב}}", והיא ראיה על כך שמוסכם על כל האומה ש{{עברית|מכתב הלוחות}} הוא כשאר כל {{עברית|מעשה בראשית}}, כמו שביארנו בפירוש ה{{עברית|משנה}} {{הפניה|(שם)}}.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}אמא {{עברית|אנקלוס}} פד'הב פי הד'א אלמעני אלי תאויל גריב וקאל {{עברית|כתיבין באצבעא די"י}}, לאנה ג'על {{עברית|אצבע}} שי מא מצ'אף ללה, ותאול {{עברית|אצבע י"י}} מת'ל {{עברית|הר י"י ומטה י"י}}, יריד בד'לך אנהא אלה מכ'לוקה חפרת אלאלואח במשיה' אללה. ולא אדרי מא דעאה לד'לך וכאן אקרב מן הד'א {{עברית|כתיבין במימרא די"י}} כמא קאל {{עברית|בדבר י"י שמים נעשו}}, אתרי וג'וד אלכ'ט פי אלאלואח אגרב מן וג'וד אלכואכב פי אלאפלאך, כמא הד'א במשיה אולי לא באלה צנעתהא כד'לך יכון ד'לך אלכ'ט אלמכתוב במשיה אולי לא באלה. וקד עלמת נץ אל{{עברית|משנה}} פי {{עברית|עשרה דברים נבראו בין השמשות}}, ומן ג'מלתהא {{עברית|הכתב והמכתב}}, דליל עלי כון אלאמר אלמג'מע עליה ענד ג'מהור אלמלה אן {{עברית|מכתב הלוחות}} כסאיר {{עברית|מעשה בראשית}} כלה כמא בינא פי שרח אל{{עברית|משנה}}:</td>
</tr>
</table>