שינויים

קפיצה אל: ניווט, חיפוש

חלק ב, פרק כו

נוספו 11,566 בתים, 09:35, 31 במאי 2021
יצירה
{{שם פרק|חלק ב, פרק כו}}
{{כותרת|ניתוח מדרש תמוה בעניין הקדמות}}
<table class="hamore">
<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}1</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|אמירות תמוהות בשם רבי אליעזר}}
{{קו}}ראיתי דברים של {{עברית|ר' אליעזר הגדול}} ב{{עברית|פרקים}} המפורסמים הידועים כ"{{עברית|פרקי ר' אליעזר}}", שמעולם לא ראיתי מופלאים {{מונח|גריב}} מהם בדברי אף אחד מן ההולכים אחר תורת {{עברית|משה רבינו}}. שְמע את נוסח דבריו: "{{עברית|שמים מאי זה מקום נבראו? מאור לבושו לקח ונטה כשמלה, והיו נמתחין והולכין, שנאמר: 'עֹטֶה אוֹר כַּשַּׂלְמָה נוֹטֶה שָׁמַיִם כַּיְרִיעָה'}} {{הפניה|(תהילים קד,ב)}}. {{עברית|הארץ מֵאֵי זה מקום נבראת? משלג שתחת כסא כבודו לקח וזרק, שנאמר: 'כִּי לַשֶּׁלֶג יֹאמַר הֱוֵא אָרֶץ'}} {{הפניה|(איוב לז,ו)}}" {{הפניה|(פרקי דרבי אליעזר פרק ג)}}. זה לשון המימרה שנאמרה שם.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}ראית ל{{עברית|ר' אליעזר הגדול}} כלאמא פי אל{{עברית|פרקים}} אלמשהורה אלמעלומה ב{{עברית|פרקי ר' אליעזר}} לם אר קט אגרב מנה פי כלאם אחד ממן תבע שריעה' {{עברית|משה רבינו}}, וד'לך אנה קאל כלאם אסמע נצה, קאל, {{עברית|שמים מאי זה מקום נבראו, מאור לבושו לקח ונטה כשמלה והיו נמתחין והולכין שנאמר עוטה אור כשלמה נוטה שמים כיריעה, הארץ}} {{עברית|מאי זה מקום נבראת, משלג שתחת כסא כבודו לקח וזרק שנאמר כי לשלג יאמר הוא}} {{עברית|ארץ}}. הד'א נץ הד'א אלקול אלמקול הנאך,</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">2</td>
<td class="he">מי ייתן וידעתי מה האמין ה{{עברית|חכם}} הזה! האם הוא האמין שלא ייתכן שדבר יבוא למציאות מן האין, ושבהכרח יש חומר שמתהווה ממנו מה שמתהווה, ולכן חקר על השמים והארץ {{עברית|מהיכן נבראו}}? ומה השיג מן התשובה הזאת? הרי מתחייב שייאמר לו: "{{עברית|ואור לבושו מהיכן נברא? ושלג שתחת כסא הכבוד מהיכן נברא? וכסא הכבוד עצמו מהיכן נברא?}}". ואם כוונתו ב"{{עברית|אור לבושו}}" היא לדבר שאינו נברא (=חומר קדום), וכן "{{עברית|כסא הכבוד}}" אינו נברא – דבר זה מוזר מאוד, כי אם כן הרי הוא מודה בקדמות העולם, אמנם לדעת אפלטון.</td>
<td class="ar">יא לית שערי הד'א אל{{עברית|חכם}} איש אעתקד, הל אעתקד אנה מן אלמחאל אן יוג'ד שי מן לא שי ולא בד מן מאדה יתכון מנהא מא יתכון ולד'לך טלב ללסמא ואלארץ' {{עברית|מהיכן נבראו}}, ואי שי חצל מן הד'א אלג'ואב, ילזם אן יקאל לה {{עברית|ואור לבושו מהיכן נברא, ושלג שתחת כסא הכבוד מהיכן נברא, וכסא הכבוד עצמו מהיכן נברא}}. פאן כאן יריד ב{{עברית|אור לבושו}} שי גיר מכ'לוק וכד'לך {{עברית|כסא הכבוד}} גיר מכ'לוק פהד'א שניע ג'דא, פיכון קד אקר בקדם אלעאלם גיר אנה עלי ראי אפלאטון.</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">3</td>
<td class="he">על היותו של {{עברית|כסא הכבוד}} מן הנבראים דיברו ה{{עברית|חכמים}}, אם כי באופן מפליא: {{מונח|עג'יב}} הם אמרו שהוא נברא לפני בריאת העולם. אמנם בלשונות הכתובים לא נזכרה לגביו בריאה בכלל, מלבד דברי {{עברית|דוד}} "{{עברית|ה' בַּשָּׁמַיִם הֵכִין כִּסְאוֹ}}" {{הפניה|(תהילים קג,יט)}}, והם דברים שבהחלט סובלים פרשנות. {{מונח|תאויל}} אשר לנצחיותו, נאמר עליה בפסוקים: "{{עברית|אַתָּה ה' לְעוֹלָם תֵּשֵׁב, כִּסְאֲךָ לְדוֹר וָדוֹר}}" {{הפניה|(איכה ה,יט)}}. אם {{עברית|ר' אליעזר}} האמין בקדמות ה{{עברית|כסא}}, הרי שהוא תואר לה', ולא גוף נברא; איך אם כן ייתכן שדבר יתהווה מִתואר? ומפליאים ביותר הם דבריו "{{עברית|אור לבושו}}". כללו של דבר: אלה דברים המשבשים מאוד מאוד את האמנותיו של המאמין בתורה המלומד, ולא התבררה לי לגביהם פרשנות {{מונח|תאויל}} משביעת רצון. הזכרתי לך אותם רק כדי שלא תטעה בהם.</td>
<td class="ar">אמא כון {{עברית|כסא הכבוד}} מן אלמכ'לוקאת פאל{{עברית|חכמים}} ינצוא בד'לך לכן עלי וג'ה עג'יב, קאלוא אנה כ'לק קבל כ'לק אלעאלם. אמא נצוץ אלכתב פלם תד'כר פיה כ'לק בוג'ה, סוי קול {{עברית|דוד י"י בשמים הכין כסאו}}, והו קול יחתמל אלתאויל ג'דא. אמא אלתאביד פיה פמנצוץ {{עברית|אתה י"י לעולם תשב כסאך לדור ודור}}. פאן כאן {{עברית|ר' אליעזר}} יעתקד קדם אל{{עברית|כסא}} פיכון אד'א צפה ללה לא ג'סם מכ'לוק, פכיף ימכן אן יתכון שי מן צפה. ואעג'ב שי קולה {{עברית|אור לבושו}}, ובאלג'מלה הו כלאם ישוש עלי אלמתשרע אלעאלם אעתקאדה ג'דא ג'דא, ולא תביין לי פיה תאויל מקנע, ואנמא ד'כרתה לך לאן לא תגלט פיה.</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}4</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|שני סוגים של חומר ראשון: שפל ועליון}}
{{קו}}אך מכל מקום הוא הועיל לנו בכך תועלת גדולה, כי הוא אמר במפורש שחומר השמים אינו חומר הארץ, ושהם שני חומרים נבדלים זה מזה מאוד: האחד מיוחס לו יתעלה בשל נעלותו ורוממותו, והוא "{{עברית|מאור לבושו}}"; והחומר השני רחוק מאורו יתעלה ומזהרו, והוא החומר התחתון, ואמר שהוא "{{עברית|משלג שתחת כסא הכבוד}}".</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}ולכנה עלי חאל קד אפאדנא בה פאידה עט'ימה, אנה צרח אן מאדה' אלסמא גיר מאדה' אלארץ', ואנהמא מאדתאן מתבאינתאן ג'דא, אלואחדה מנסובה לה תעלי לרפעתהא וג'לאלתהא והי {{עברית|מאור לבושו}}, ואלמאדה אלאכ'רי בעידה ען נורה תעאלי ובהאיה והי אלמאדה אלספליה וג'עלהא {{עברית|משלג שתחת כסא הכבוד}},</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">5</td>
<td class="he">זה מה שגרם לי לפרש את דברי ה{{עברית|תורה}} "[וַיַּעַל מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן נָדָב וַאֲבִיהוּא וְשִׁבְעִים מִזִּקְנֵי יִשְׂרָאֵל. וַיִּרְאוּ אֵת אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל] {{עברית|וְתַחַת רַגְלָיו כְּמַעֲשֵׂה לִבְנַת הַסַּפִּיר}} [וּכְעֶצֶם הַשָּׁמַיִם לָטֹהַר]" {{הפניה|(שמות כד,ט-י)}}, שהם השיגו ב{{עברית|מראה הנבואה}} הזה את מהותו האמיתית של החומר הראשון התחתון. כי {{עברית|אנקלוס}} פירש את "{{עברית|רגליו}}" כמתייחס ל{{עברית|כסא}}, כמו שביארתי לך {{הפניה|(א,כח3)}}, ואילו הוא אמר במפורש שהלבן ש{{עברית|תחת הכסא}} הוא חומר הארץ.</td>
<td class="ar">והד'א הו אלד'י ג'עלני אן אתאול קול אל{{עברית|תורה}} {{עברית|ותחת רגליו כמעשה לבנת הספיר}} אנהם אדרכוא פי ד'לך {{עברית|מראה}} {{עברית|הנבואה}} חקיקה' אלמאדה אלאולי אלספליה, לאן {{עברית|אנקלוס}} ג'על {{עברית|רגליו}} עאידא עלי אל כמא ביינת לך, והד'א צרח אן ד'לך אלאביץ' אלד'י {{עברית|תחת}} {{עברית|הכסא}} הו מאדה' אלארץ'.</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">6</td>
<td class="he">
{{עברית|ר' אליעזר}} חזר ואמר במפורש את העניין הזה עצמו, כלומר שהם שני חומרים, עליון ותחתון, ושאין חומר הכול אחד. זהו סוד גדול שאין להקל ראש בכך שגדולי {{עברית|חכמי ישראל}} אמרו אותו במפורש, כי הוא סוד מסודות המציאות ו{{עברית|סתר}} מ{{עברית|סתרי תורה}}. ב{{עברית|בראשית רבה}} {{הפניה|(יב,יא)}} אמרו: "{{עברית|ר' אליעזר אומר: כל מה שיש בשמים – ברייתו מן השמים; וכל מה שיש בארץ – ברייתו מן הארץ}}". התבונן כיצד אמר לך ה{{עברית|חכם}} הזה במפורש שהחומר של כל מה שבארץ הוא חומר אחד משותף – כוונתי לכל מה שמתחת לגלגל הירח – ושחומר כל השמים ומה שבהם הוא חומר אחר שאינו זה. ב{{עברית|פרקיו}} אלה הוא ביאר את הנקודה הנוספת הזאת, כוונתי לרוממות החומר הזה וקרבתו אליו (=לאל), וחסרון (החומר) האחר, וכן תחום מקומו. דע זאת אם כן.</td>
<td class="ar">וקד כרר {{עברית|ר' אליעזר}} הד'א אלמעני בעינה וצרח בה אעני כונהא מאדתין עלויה וספליה, ואן ליס מאדה' אלכל ואחדה, והד'א סר עט'ים לא תתהאון בתצריח כברא {{עברית|חכמי ישראל}} בה, לאנה סר מן אסראר אלוג'וד ו{{עברית|סתר}} מן {{עברית|סתרי תורה}}, פי {{עברית|בראשית רבה}} קאלוא {{עברית|ר' אליעזר אומר כל מה שיש בשמים ברייתו}} {{עברית|מן השמים וכל מה שיש בארץ ברייתו}} {{עברית|מן הארץ}}. פתאמל כיף צרח לך הד'א אל{{עברית|חכם}} אן מאדה' כל מא פי אלארץ' מאדה ואחדה משתרכה אעני כל מא דון פלך אלקמר, ומאדה' כל אלסמאואת ומא פיהא מאדה אכ'רי ליסת הד'ה, וביין פי {{עברית|פרקיו}} הד'ה אלנכתה אלזאידה אעני ג'לאלה' תלך אלמאדה וקרבהא מנה, ונקצאן הד'ה, וחיז מוצ'עהא איצ'א פאעלם הד'א:</td>
</tr>
</table>

תפריט ניווט