שינויים

קפיצה אל: ניווט, חיפוש

חלק ג, פרק ו

נוספו 6,426 בתים, 09:35, 31 במאי 2021
יצירה
{{שם פרק|חלק ג, פרק ו}}
{{כותרת|האדם שעל הכיסא: המשותף לישעיהו ויחזקאל}}
<table class="hamore">
<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}1</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|נבואת ישעיהו הכללית לעומת נבואת יחזקאל הפרטנית}}
{{קו}}דע שהעניין הנכבד והגדול של תיאור ה{{עברית|מרכבה}} שהתחיל {{עברית|יחזקאל}} עליו השלום להודיענו מתוך המניע הנבואי שהניע אותו להודיעו לנו, הוא אותו עניין עצמו שהודיענו {{עברית|ישעיה}} באופן כללי שלא נזקק לפירוט, והם דבריו: "{{עברית|וָאֶרְאֶה אֶת ה' יֹשֵׁב עַל כִּסֵּא רָם וְנִשָּׂא וְשׁוּלָיו מְלֵאִים אֶת הַהֵיכָל. שְׂרָפִים עֹמְדִים}} {{עברית|[}}מִמַּעַל לוֹ שֵׁשׁ כְּנָפַיִם שֵׁשׁ כְּנָפַיִם לְאֶחָד, בִּשְׁתַּיִם יְכַסֶּה פָנָיו וּבִשְׁתַּיִם יְכַסֶּה רַגְלָיו וּבִשְׁתַּיִם יְעוֹפֵף]" {{הפניה|(ישעיהו ו,א-ב)}}.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}אעלם אן הד'א אלמעני אלג'ליל אלעט'ים אלד'י אכ'ד' {{עברית|יחזקאל}} ע"אס אן יעלמנא בה מן וצף אל{{עברית|מרכבה}} באלתחריך אלנבוי אלד'י חרכה לאעלאמנא בה, הו אלמעני בעינה אלד'י אעלמנא בה {{עברית|ישעיה}} (ע"אס) בתג'מיל לא יחתאג' אלי הד'א אלתפציל והו קולה {{עברית|ואראה את (אדני)[יי"י] יושב על כסא רם ונשא ושוליו מלאים את ההיכל שרפים עומדים וגו'}}.</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}2</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|אמרת חכמים ושתי הפרשנויות שלה}}
{{קו}}ה{{עברית|חכמים}} כבר ביארו לנו את כל זה והסבו את תשומת לבנו לנושא הזה, ואמרו שההשגה שהשיג {{עברית|יחזקאל}} היא עצמה ההשגה שהשיג {{עברית|ישעיה}}. הם המשילו על כך משל, לשני אנשים שראו את המלך בעת רכיבתו, אחד מהם עירוני ואחר מהם כפרי. העירוני, כיוון שידע שאנשי העיר יודעים את אופן רכיבת המלך, לא תיאר את אופן רכיבתו אלא אמר רק "ראיתי את המלך". והשני, מכיוון שהוא רוצה לתאר לכפריים שאין להם שום ידע על אופן רכיבתו, פירט להם כיצד הוא אופן רכיבתו, ותיאור חייליו ומשרתיו ועושי דברו. במידה הזאת של הסבת תשומת הלב יש תועלות גדולות מאוד. והם דבריהם ב(מסכת) {{עברית|חגיגה}}: "{{עברית|כל שראה יחזקאל ראה ישעיה; ישעיה דומה לבן כרך שראה את המלך, יחזקאל דומה לבן כפר שראה את המלך}}" {{הפניה|(בבלי חגיגה יג,ב)}}.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}קד בינוא לנא אל{{עברית|חכמים}} ד'לך כלה ונבהונא עלי הד'א אלבאב וקאלוא, אן אלאדראך אלד'י אדרכה {{עברית|יחזקאל}} הו בעינה אלאדראך אלד'י אדרכה {{עברית|ישעיה}}, ומת'לוא פי ד'לך מת'אלא ברג'לין רא[ו](י)א אלסלטאן חין רכובה, אחדהמא מן אהל אלחאצ'רה ואלת'אני מן אהל אלבאדיה, פאלד'י מן אהל אלחאצ'רה לעלמה באן אהל אלבלד עאלמ[י](ו)ן בהיאה' רכוב אלסלטאן לם יצף היאה' רכובה בל קאל ראית אלסלטאן פקט, ואלאכ'ר לכונה יריד יצף לאהל אלבאדיה אלד'ין לא עלם להם בשי מן היאתה פצל להם כיף היאה' רכובה וצפה' אג'נאדה ומתצרפיה ואלד'ין ינפד'ון אואמרה. ופי הד'א אלקדר מן אלתנביה פואיד עט'ימה ג'דא, והו קולהם פי {{עברית|חגיגה כל (מה)}} {{עברית|שראה יחזקאל ראה ישעיה, ישעיה דומה לבן כרך שראה את המלך, יחזקאל דומה לבן כפר שראה את המלך}}.</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">3</td>
<td class="he">
{{אינדקס|א)}} ייתכן שיש לפרש {{מונח|תאויל}} את כוונת בעל הדברים האלה כפי שציינתי בתחילה, דהיינו שבני דורו של {{עברית|ישעיה}} לא נזקקו שיתבאר להם הפירוט הזה אלא די היה להם בדבריו "{{עברית|וָאֶרְאֶה אֶת ה'}}" {{עברית|וכו'}}, ואילו {{עברית|בני הגולה}} היו זקוקים לפירוט הזה.{{קו}}{{אינדקס|ב)}} וייתכן שבעל הדברים האלה היה סבור {{מונח|אעתקד}} ש{{עברית|ישעיה}} שלם יותר מ{{עברית|יחזקאל}}, ושהשגה זו ש{{עברית|יחזקאל}} נדהם ממנה ושהיתה נוראה בעיניו – היתה עבור {{עברית|ישעיה}} ידועה באופן שאינו מצריך לספר עליה בהפלגה, בשל היותה דבר ידוע לשלמים.</td>
<td class="ar">והד'א אלנץ ימכן אן יתאול לקאילה מא ד'כרתה אולא, והו, אן {{עברית|ישעיה}} לם יכן אהל עצרה מחתאג'ין ליבין להם ד'לך אלתפציל בל כפאהם קולה {{עברית|ואראה}} {{עברית|את (אדני)[יי"י] ו[כ](ג]ו'}}, ו{{עברית|בני הגולה}} כאנוא מחתאג'ין להד'א אלתפציל. וימכן אן יכון הד'א אלקאיל אעתקד אן {{עברית|ישעיה}} אכמל מן {{עברית|יחזקאל}}, ואן הד'א אלאדראך אלד'י אנדהש לה {{עברית|יחזקאל}} ואסתהולה כאן ענד {{עברית|ישעיה}} מעלו[ם](מא) עלמא לא יקתצ'י אלאכ'באר בה באגראב, לכונה אמר(א) מעלו[ם](מא) ענד אלכאמלין:</td>
</tr>
</table>

תפריט ניווט