שינויים

קפיצה אל: ניווט, חיפוש

חלק ג, פרק ט

נוספו 6,853 בתים, 09:35, 31 במאי 2021
יצירה
{{שם פרק|חלק ג, פרק ט}}
{{כותרת|החומר חוצץ מהבנת המופשט}}
<table class="hamore">
<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}1</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|חציצת החומר}}
{{קו}}החומר הוא חציצה גדולה בפני השגת הנבדל (מחומר) כפי שהוא – אפילו היה הוא החומר הנכבד ביותר והזך ביותר, כלומר אפילו חומר הגלגלים, כל שכן החומר האפל העכור הזה, שהוא החומר שלנו. לכן כל אימת שירצה שכלנו להשיג את האלוה או אחד מהשכלים (הנבדלים), הוא ימצא את החציצה הגדולה מבדילה בינו לבין כך.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}אלמאדה חג'אב עט'ים ען אדראך אלמפארק עלי מא הו עליה, ולו כאנת אשרף מאדה ואצפאהא, אעני ולו מאדה' אלאפלאך פנאהיך הד'ה אלמאדה אלמט'למה אלכדרה אלתי הי מאדתנא. פלד'לך כלמא ראם עקלנא אדראך אלאלאה או אחד אלעקול וג'ד אלחג'אב אלעט'ים חאיל(ה) בינה ובין ד'לך,</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}2</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|דימויי החציצה בתיאורי האל}}
{{קו}}לדבר זה נרמז בכל ספרי הנביאים כשנאמר שאנו מוסתרים מה' והוא מוסתר מאיתנו בענן או בחושך או בערפל או בעב ורמיזות מעין אלה, משום שאנו מוגבלים מלהשיגו בשל החומר.{{קו}}{{אינדקס|ענן)}} ולזו הכוונה במה שנאמר: "{{עברית|עָנָן וַעֲרָפֶל סְבִיבָיו}}" {{הפניה|(תהילים צז,ב)}}, להסב את תשומת הלב לכך שהמונע הוא עכירות העצם שלנו, לא שהוא יתעלה גוף שמקיף אותו ערפל או עב או ענן כך שאי אפשר לראותו, כמו שנראה מפשט מילות המשל.{{קו}}{{אינדקס|חושך)}} משל זה גם נכפל, ונאמר: "{{עברית|יָשֶׁת חֹשֶׁךְ סִתְרוֹ}}" {{הפניה|(שם יח,יב)}}.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}ואלי הד'א הי אלאשארה פי ג'מיע כתב אלאנביא באן נחן מחג'ובון ען אללה, והו מסתור ענא בגמאם או בט'לאם או בצ'באב או בסחאב ונחו (ת)[ד']לך אלאשארה, לכוננא מקצרין ען אדראכה מן אג'ל אלמאדה, והד'א הו אלקצד בקולה {{עברית|ענן וערפל סביביו}}, תנביהא עלי כון אלמאנע כדורה' ג'והרנא, לא אנה תע(א)לי ג'סם אחאט בה צ'באב או סחאב או גמאם פמנע מן רויתה עלי מא יעטי ט'אהר אלפאט' אלמת'ל. וקד תכרר הד'א אלמת'ל איצ'א, קאל {{עברית|ישת חשך סתרו}}.</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}3</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|דימויי חציצה וגילוי במעמד הר סיני}}
{{קו}}
{{אינדקס|ענן מסתיר)}} וכן התגלותו יתעלה "{{עברית|בְּעַב הֶעָנָן}}" {{הפניה|(שמות יט,ט)}} ו"{{עברית|חֹשֶׁךְ עָנָן וַעֲרָפֶל}}" {{הפניה|(דברים ד,יא)}} – גם היא לא נועדה אלא שילמדו ממנה על עניין זה. כי כל דבר המושג ב{{עברית|מראה הנבואה}} אינו אלא משל לעניין כלשהו. ואף על פי שאותו מעמד גדול היה גדול מכל {{עברית|מראה נבואה}} וחורג מכל היקש – לא היה זה, כוונתי להתגלותו יתעלה {{עברית|בעב הענן}}, בלא משמעות, אלא להסב את תשומת הלב לכך שהשגת מהותו האמיתית נמנעת מאיתנו בשל החומר החשוך המקיף אותנו, ולא אותו יתעלה, כי הוא יתעלה אינו גוף.{{קו}}{{אינדקס|ענן גשם)}} וכן ידוע ומפורסם באומה שיום {{עברית|מעמד הר סיני}} היה יום של עננים, ערפל וגשם קל. נאמר: "{{עברית|ה' בְּצֵאתְךָ מִשֵּׂעִיר בְּצַעְדְּךָ מִשְּׂדֵה אֱדוֹם אֶרֶץ רָעָשָׁה [}}גַּם שָׁמַיִם נָטָפוּ] {{עברית|גַּם עָבִים נָטְפוּ מָיִם.}} [הָרִים נָזְלוּ מִפְּנֵי ה' זֶה סִינַי, מִפְּנֵי ה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל]" {{הפניה|(שופטים ה,ד-ה)}}. גם זאת אפוא הכוונה בדבריו: "{{עברית|חֹשֶׁךְ עָנָן וַעֲרָפֶל}}" {{הפניה|(דברים ד,יא)}}, לא שה{{עברית|חושך}} הקיף אותו יתעלה, כי אין אצלו יתעלה חושך אלא האור הבהיר התמידי, שמשִפעו מאיר כל חשוך, כמו שנאמר במשלים הנבואיים: "{{עברית|וְהָאָרֶץ הֵאִירָה מִכְּבֹדוֹ}}" {{הפניה|(יחזקאל מג,ב)}}.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}וכד'לך תג'ליה תע(א)לי {{עברית|בעב הענן}}, ו{{עברית|חשך ענן וערפל}}, אנמא כאן ד'לך איצ'א ליסתדל מנה עלי הד'א אלמעני, לאן כל שי ידרך פי {{עברית|מראה הנבואה}} אנמא הו מת'ל למעני מא. וד'לך אלמשהד אלעט'ים ואן כאן אעט'ם מן כל {{עברית|מראה נבואה}} וכ'ארג'א ען כל קיאס לכן לם יכן ד'לך ללא מעני אעני תג'ליה תע(א)לי {{עברית|בעב הענן}}, בל ללתנביה אן אדראך חקיקתה ממתנע עלינא מן אג'ל אלמאדה אלמט'למה אלמחיטה בנא, לא בה תע(א)לי, אד' הו תע(א)לי לא ג'סם. ומעלום איצ'א (ו)משהור פי אלמלה אן יום {{עברית|מעמד הר סיני}} כאן יום גים וצ'באב ומטר יסיר, קאל {{עברית|י"י בצאתך משעיר בצעדך משדה אדום ארץ רעשה [וכו'](גם שמים נטפו) גם עבים נטפו מים}}. פיכון איצ'א הו אלקצד בקולה {{עברית|ח[ו]שך ענן וערפל}}, לא אנה תע(א)לי אחאט בה אל{{עברית|ח[ו]שך}}, אד' הו תע(א)לי לא ט'לאם ענדה אלא אלצ'ו אלבאהר אלדאים, אלד'י מן פיצ'ה אצ'א כל מט'לם, כמא קיל פי אלאמת'אל אלנבויה {{עברית|והארץ האירה מכבודו}}:</td>
</tr>
</table>

תפריט ניווט