שינויים

קפיצה אל: ניווט, חיפוש

חלק ג, פרק נב

נוספו 11,799 בתים, 09:36, 31 במאי 2021
יצירה
{{שם פרק|חלק ג, פרק נב}}
{{כותרת|היראה מפני אובדן הקשר עם ה'}}
<table class="hamore">
<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}1</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|המלך הגדול – תודעת נוכחות ה'}}
{{קו}}אין ישיבתו של אדם ותנועתו והתנהגותו כשהוא לבדו בביתו, כישיבתו ותנועתו והתנהגותו כשהוא לפני מלך גדול. וכן אין דיבורו ושיחתו החופשית כשהוא בקרב משפחתו וקרוביו, כדיבורו במקום מושבו של המלך. לכן על מי שבוחר בשלמות האנושית, ושיהיה {{עברית|איש האלהים}} באמת, לשים לב ולדעת שהמלך הגדול העוטף אותו וצמוד אליו תמיד – גדול הוא מכל מלך בשר ודם, אפילו היה {{עברית|דוד}} ו{{עברית|שלמה}}. ואותו מלך הנלווה והצמוד הוא השכל השופע עלינו, שהוא הקשר בינינו לבינו יתעלה. וכמו שאנחנו השגנוהו באותו אור שהשפיע עלינו, כמו שנאמר: "{{עברית|בְּאוֹרְךָ נִרְאֶה אוֹר}}" {{הפניה|(תהילים לו,י)}} – כך באותו אור בעצמו הוא צופה בנו, ובשלו הוא יתעלה עמנו תמיד, צופה ומשגיח: "{{עברית|אִם יִסָּתֵר אִישׁ בַּמִּסְתָּרִים וַאֲנִי לֹא אֶרְאֶנּוּ?}} [נְאֻם ה'; הֲלוֹא אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ אֲנִי מָלֵא, נְאֻם ה']" {{הפניה|(ירמיהו כג,כד)}}. הבן זאת מאוד.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}ליס ג'לוס אלאנסאן וחרכ(א)תה ותצרפאתה והו וחדה פי ביתה כג'לוסה וחרכ(א)תה ותצרפאתה והו בין ידי מלך עט'ים, ולא כלאמה ואנבסאטה והו בין אהלה וקרא[י]ב(ת)ה ככלאמה פי מג'לס אלמלך. פלד'לך מן את'ר אלכמאל אלאנסאני ואן יכון {{עברית|איש האלהים}} חקיקה יתנבה ויעלם אן אלמלך אלעט'ים אלמלאחף לה אלמלאזם לה דאימא אעט'ם מן כל שכ'ץ אנסאן הו [מלך], ולו כאן {{עברית|דוד}} ו{{עברית|שלמה}}, וד'לך אלמלך אלמלאזם אלמלאחף הו אלעקל אלפאיץ' עלינא אלד'י הו אלצלה ביננא ובינה תע(א)לי, וכמא אנא אדרכנאה בד'לך אלצ'ו אלד'י אפאץ' עלינא כמא קאל {{עברית|באורך נראה אור}}, כד'לך בד'לך אלצ'ו בעינה אטלע עלינא, ומן אג'לה הו תע(א)לי מענא דאימא מטלע משרף {{עברית|אם יסתר איש במסתרים ואני לא אראנו}}, פאפהם הד'א ג'דא.</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}2</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|תודעת ענווה המקיפה את חיי האדם}}
{{קו}}דע שכשהשלמים מבינים זאת – הם משיגים מידה כזאת של יראת שמים, הכנעה ופחד מה' ויראה ובושה ממנו יתעלה, בדרכים אמיתיות ולא דמיוניות,{{קו}}{{אינדקס|א)}} העושה את סתריהם עם נשיהם ובמרחץ כנגליהם עם שאר בני האדם. כמו שתמצא שנהגו חכמינו המפורסמים עם נשיהם: "{{עברית|מגלה טפח ומכסה טפח}}" {{הפניה|(בבלי נדרים כ,ב)}};{{קו}}{{אינדקס|ב)}} והם אמרו גם: "{{עברית|אי זה הוא צנוע? כל הנפנה בלילה כדרך שנפנה ביום}}" {{הפניה|(בבלי ברכות סב,א).}}{{קו}}{{אינדקס|ג)}} וידוע לך שהם אסרו על {{עברית|הִלוך בקומה זקופה, משום "מְלֹא כָל הָאָרֶץ כְּבוֹדוֹ"}} {{הפניה|(ישעיהו ו,ג)}} {{הפניה|(בבלי קידושין לא,א; ועוד)}}. כל זה כדי לקבע את הדבר שאמרתי לך: שאנחנו תמיד לפניו יתעלה ומהלכים ועוברים נוכח שכינתו.{{קו}}{{אינדקס|ד)}} גדולי ה{{עברית|חכמים ז"ל}} היו נרתעים מלגלות את ראשם משום שה{{עברית|שכינה}} אופפת את האדם {{הפניה|(בבלי קידושין לא,א)}}.{{קו}}{{אינדקס|ה)}} וכן היו ממעטים בדיבור בשל עניין זה, וכבר ביארנו מה שראוי לבאר על מיעוט הדיבור ב(פירוש למסכת) {{עברית|אבות}} {{הפניה|(פה"מ אבות א,יד;טז)}}, "{{עברית|כִּי הָאֱלֹהִים בַּשָּׁמַיִם וְאַתָּה עַל הָאָרֶץ, עַל כֵּן יִהְיוּ דְבָרֶיךָ מְעַטִּים}}" {{הפניה|(קהלת ה,א)}}.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}ואעלם, אנה למא פהמה אלכאמלון חצל להם מן אלורע ואלכ'שוע וכ'וף אללה ותקיתה ואלחיא מנה תע(א)לי בטרק חקיקיה לא כ'יאליה מא ג'על באטנהם מע נסא(י)הם ופי אלמרחאץ' כט'אהרהם מע סאיר אלנאס, כמא תג'ד סירה' אחבארנא אלמשאהיר מע נסא(י)הם {{עברית|מגלה טפח ומכסה טפח}}. וקאלוא איצ'א {{עברית|אי זה הוא צנוע כל הנפנה בלילה כדרך שנפנה ביום}}. וקד עלמת נהיהם ען {{עברית|הלוך בקומה זקופה משום מלא כל הארץ כבודו}}. ליתקרר בהד'א כלה אלאמר אלד'י ד'כרת לך, והו אן נחן דאימא בין ידיה תע(א)לי ובמחצ'ר סכינתה נמשי ונתקלב, ועט'מא אל{{עברית|חכמים}} {{עברית|ז"ל}} כאנוא יתאפפון מן כשף רווסהם לכון אלאנסאן מלאבס אל{{עברית|שכינה}}, וכד'לך כאנוא יקללון אלכלאם להד'א אלגרץ', וקד אוצ'חנא מא ינבגי איצ'אחה [פי](מן) תקליל אלכלאם פי {{עברית|אבות, כי האלהים בשמים ואתה על הארץ על כן יהיו דבריך מעטים}}.</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}3</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|התורה באה לכונן תודעה של יראת ה' ואהבתו}}
{{קו}}
{{אינדקס|יראה דרך מעשים)}} מטרה זו שהערתי לך עליה היא מטרתם של כל מעשי התורה. כי על ידי כל אותם פרטים מעשיים, ועשייתם החוזרת ונשנית, יושג ליחידים הנעלים אימון עד שישיגו את השלמות האנושית, וכך יפחדו מה' יתעלה וייראו ויחרדו וידעו מי עמהם, ויעשו לאחר מכן מה שיש לעשות. הוא יתעלה ביאר שתכלית כל מעשי התורה היא השגת ההיפעלות הזאת, שכבר הוכחנו בפרק זה {{הפניה|(פסקה 1)}} למי שיודע את האמיתוֹת, את אמיתוּת הצורך להשיג אותה – כוונתי לפחד ממנו יתעלה וליראה ממצוותו. הוא אמר: "{{עברית|אִם לֹא תִשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת אֶת כָּל דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת הַכְּתֻבִים בַּסֵּפֶר הַזֶּה, לְיִרְאָה אֶת הַשֵּׁם הַנִּכְבָּד וְהַנּוֹרָא הַזֶּה אֵת ה' אֱלֹהֶיךָ}}" {{הפניה|(דברים כח,נח)}}. התבונן כיצד אמר לך במפורש שהמטרה {{עברית|מ}}"{{עברית|כָּל דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת}}" היא תכלית אחת, שהיא "{{עברית|לְיִרְאָה אֶת הַשֵּׁם}}" {{עברית|וכו'}}. מדבריו ב{{עברית|פסוק}} זה: "{{עברית|אִם לֹא תִשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת}}" תלמד שתכלית זו היא המושגת מן המעשים. הרי התברר שהיא מן המעשים, {{עברית|עשה ולא תעשה}}.{{קו}}{{אינדקס|אהבה דרך דעות)}} אשר לדעות שה{{עברית|תורה}} לימדה אותנו, שהן השגת מציאותו יתעלה וייחודו – אותן דעות מלמדות אותנו את ה{{עברית|אהבה}} כמו שביארנו כמה פעמים {{הפניה|(ג,כח2 ובהפניות שם; ג,נא28,13)}}. ידוע לך הזירוז שזירזה ה{{עברית|תורה}} על ה{{עברית|אהבה}}: "[וְאָהַבְתָּ אֵת ה' אֱלֹהֶיךָ] {{עברית|בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשְׁךָ וּבְכָל מְאֹדֶךָ}}" {{הפניה|(דברים ו,ה)}}.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}והד'א אלגרץ' אלד'י נבהתך עליה הו אלגרץ' מן אעמאל אלשריעה כלהא, לאנה בתלך אלג'זיאת אלעמליה כלהא ובתכרארהא תחצל ריאצ'ה ללאחאד אלפצ'לא אלי אן יכמלוא אלכמאל אלאנסאני, פיכ'אפוא אללה תע(א)לי וירהבוא ויפזעו[ן](א) ויעלמו[ן](א) מן מעהם, פיפעלון בעד ד'לך מא יג'ב, קד בין תע(א)לי אן גאיה' אעמאל אלשריעה כלהא חצול הד'א אלאנפעאל אלד'י קד ברהנא פי הד'א אלפצל למן יעלם אלחקאיק צחה' לזום חצולה, אעני כ'ופה תע(א)לי ואסתהואל אמרה, קאל {{עברית|אם}} {{עברית|לא תשמר לעשות את כל דברי התורה הזאת הכתובים בספר הזה ליראה את השם הנכבד והנורא הזה את י"י אלהיך}}, פתאמל כיף צרח לך באן אלקצד כאן (מן) {{עברית|[מ]כל דברי התורה הזאת}} גאיה ואחדה והי {{עברית|ליראה את השם ו[כ](ג)ו'}}. ואמא כון הד'ה אלגאיה הי אלחאצלה ען אלאעמאל פתעלם ד'לך מן קולה פי הד'א אל{{עברית|פסוק}} {{עברית|אם לא תשמר לעשות}}, פקד תבין אנהא מן אלאעמאל {{עברית|עשה ולא תעשה}}. אמא אלארא אלתי אפאדתנאהא אל{{עברית|תורה}} והי אדראך וג'ודה תע(א)לי ווחדאניתה, פתלך אלארא תפידנא אל{{עברית|אהבה}} כמא בינא מראת. וקד עלמת תאכידא אכדת אל{{עברית|תורה}} פי אל{{עברית|אהבה}} {{עברית|בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאדך}},</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">4</td>
<td class="he">
{{אינדקס|סיכום)}} כי שתי התכליות הללו, שהן ה{{עברית|אהבה}} וה{{עברית|יראה}}, מושגות על ידי שני הדברים: ה{{עברית|אהבה}} מושגת על ידי דעות התורה הכוללות את השגת מציאותו יתעלה כפי שהוא, וה{{עברית|יראה}} מושגת על ידי כל מעשי התורה, כמו שביארנו. הבן אפוא את הסיכום הזה.</td>
<td class="ar">לאן האתין אלגאיתין והמא אל{{עברית|אהבה}} ואל{{עברית|יראה}} [י](ת)חצלאן באלשיין, אל{{עברית|אהבה}} תחצל בארא אלשריעה אלמתצ'מנה אדראך וג'ודה עלי מא הו תע(א)לי עליה, ואל{{עברית|יראה}} תחצל בג'מיע אעמאל אלשריעה כמא בינא. פאפהם הד'א אלתלכ'יץ:</td>
</tr>
</table>

תפריט ניווט