שינויים

קפיצה אל: ניווט, חיפוש

חלק ג, פרק נג

נוספו 10,466 בתים, 09:36, 31 במאי 2021
יצירה
{{שם פרק|חלק ג, פרק נג}}
{{כותרת|המונחים חסד משפט וצדקה}}
<table class="hamore">
<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}1</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|פתיחה}}
{{קו}}פרק זה כולל פירוש {{מונח|שרח}} משמעויותיהם של שלושה מונחים שנצרכנו לפרשם, והם: {{עברית|חסד, משפט וצדקה}}.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}הד'א אלפצל יתצ'מן שרח מעאני ת'לת'ה אסמא אחתג'נא לשרחהא, והי {{עברית|חסד (ו)משפט וצדקה}}.</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}2</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|המונח חסד}}
{{קו}}כבר ביארנו בפירוש ל{{עברית|אבות}} {{הפניה|(ה,ו)}} שמשמעות "{{עברית|חסד}}" היא הפלגה, בכל דבר שמפליגים בו, ולרוב משתמשים בו בהפלגה של הטבה. וידוע שההטבה כוללת שתי משמעויות:{{קו}}{{אינדקס|משמעות א)}} האחת היא עשיית טוב למי שאין לך כל מחויבות כלפיו,{{קו}}{{אינדקס|משמעות ב)}} והשנייה היא עשיית טוב למי שראוי לקבל, יותר ממה שהוא ראוי לקבל.{{קו}}השימוש הנפוץ של ספרי הנבואה בביטוי "{{עברית|חסד}}" הוא לעשיית טוב למי שאין לך כל מחויבות כלפיו.{{קו}}{{אינדקס|א1)}} לכן כל טובה המגיעה ממנו יתעלה נקראת "{{עברית|חסד}}". כמו שנאמר: "{{עברית|חַסְדֵי ה' אַזְכִּיר}}" {{הפניה|(ישעיהו סג,ז)}}.{{קו}}{{אינדקס|א2)}} ולכן המציאות הזאת כולה, כלומר העובדה שהוא יתעלה הביא אותה למציאות, היא {{עברית|חסד}}. נאמר: "{{עברית|עוֹלָם חֶסֶד יִבָּנֶה}}" {{הפניה|(תהילים פט,ג)}}, כלומר: {{עברית|בנין העולם – חסד הוא}}.{{קו}}{{אינדקס|א3)}} ואמר יתעלה בתיאור {{עברית|מדותיו}}: "[ה' אֵל רַחוּם וְחַנּוּן אֶרֶךְ אַפַּיִם] {{עברית|וְרַב חֶסֶד}} [וֶאֱמֶת]" {{הפניה|(שמות לד,ו)}}.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}וקד בינא פי שרח {{עברית|אבות}} אן {{עברית|חסד}} מענאה אלמבאלגה פי אי שי בולג פיה, ואסתעמאלה פי אלמבאלגה פי אלאפצ'אל אכת'ר. ומעלום אן אלאפצ'אל יעם מעניין, אחדהמא אלאנעאם עלי מן לא חק לה עליך אצלא, ואלת'אני אלאנעאם עלי אלמסתחק באכת'ר ממא יסתחק, ואכת'ר אסתעמאל אלכתב אלנבויה ללפט'ה' {{עברית|חסד}} הו פי אלאנעאם עלי מן לא חק לה עליך אצלא, ולד'לך כל נעמה תצל מנה תע(א)לי תסמי {{עברית|חסד}}, קאל {{עברית|חסדי י"י אזכיר}}. פלד'לך הד'א אלוג'וד כלה אעני איג'אדה תע(א)לי לה הו {{עברית|חסד}}, קאל {{עברית|עולם חסד יבנה}}, תקדירה {{עברית|בנין העולם חסד הוא}}. וקאל תע(א)לי פי וצף {{עברית|מדותיו ורב חסד}}.</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}3</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|המונח צדקה}}
{{קו}}אשר לביטוי "{{עברית|צדקה}}" – הוא נגזר מן "{{עברית|צדק}}", שהוא הצדק ("אלעַדְל"). הצדק הוא:{{קו}}{{אינדקס|משמעות א)}} מתן מה שמגיע לכל מי שמגיע לו,{{קו}}{{אינדקס|משמעות ב)}} ולתת לכל מצוי מן המצויים כפי הראוי לו.{{קו}}על פי המשמעות הראשונה, אין זה נקרא "{{עברית|צדקה}}" בספרי הנביאים אם שילמת את החובות המוטלות עליך לזולתך. כי אם אתה משלם לשכיר את שכרו, או פורע את חובך – אין זה נקרא "{{עברית|צדקה}}"; אך החובות המוטלות עליך כלפי זולתך מתוך מידה טובה, כמו ריפוי שברו של כל בעל שבר – הן נקראות "{{עברית|צדקה}}".{{קו}}{{אינדקס|דוגמה א)}} לכן נאמר לגבי השבת המשכון: "{{עברית|וּלְךָ תִּהְיֶה צְדָקָה}}" {{הפניה|(דברים כד,יג)}}. כי אם אתה הולך בדרכי המידות הטובות – אתה עושה צדק עם נפשך ההוגה, כי אתה משלם לה את המגיע לה.{{קו}}{{אינדקס|ב)}} ומכיוון שכל מידה טובה נקראת "{{עברית|צדקה}}", נאמר: "{{עברית|וְהֶאֱמִן בַּה' וַיַּחְשְׁבֶהָ לּוֹ צְדָקָה}}" {{הפניה|(בראשית טו,ו)}}, כלומר מידת האמונה (=הביטחון). {{מונח|אימאן}}{{קו}}{{אינדקס|ג)}} וכן דבריו יתעלה: "{{עברית|וּצְדָקָה תִּהְיֶה לָּנוּ [}}כִּי נִשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת אֶת כָּל הַמִּצְוָה הַזֹּאת לִפְנֵי ה' אֱלֹהֵינוּ כַּאֲשֶׁר צִוָּנוּ]" {{הפניה|(דברים ו,כה)}}.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}ואמא לפט'ה' {{עברית|צדקה}} פהי משתקה מן {{עברית|צדק}} והו אלעדל, ואלעדל הו איצאל כל ד'י חק לחקה, ואעטא כל מוג'וד מן אלמוג'ודאת בחסב אסתיהאלה. פבחסב אלמעני אלאול לא יסמי פי כתב אלאנביא אלחקוק אלמתעינה עליך לגירך אד'א ופיתהא {{עברית|צדקה}}, לאנך אן קצ'ית אלאג'יר אג'רתה או קצ'ית דינך פלא יסמי ד'לך {{עברית|צדקה}}, ואמא אלחקוק אלתי תתעין עליך לגירך מן אג'ל פצ'ילה' אלכ'לק כג'בר צדע כל מצדוע פהי תתסמי {{עברית|צדקה}}, פלד'לך קאל פי רד אלרהן {{עברית|ולך תהיה צדקה}}, לאנך אד'א סרת בסירה' אלפצ'איל אלכ'לקיה פקד עדלת עלי נפסך אלנאטקה לאנך ופיתהא חקהא. ולכון כל פצ'ילה כ'לקיה תסמי {{עברית|צדקה}} קאל {{עברית|והאמן בי"י ויחשבה לו צדקה}}, אעני פצ'ילה' אלאימאן. וכד'לך קולה תע(א)לי {{עברית|וצדקה תהיה לנו (כי נשמר לעשות וגו')[וכו']}}.</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}4</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|המונח משפט}}
{{קו}}אשר לביטוי "{{עברית|משפט}}" – משמעותו לדון את הנידון כפי הראוי לו, בין אם זו הטבה או ענישה.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}ואמא לפט'ה' {{עברית|משפט}} פהי אלחכם במא יג'ב עלי אלמחכום עליה, כאן ד'לך אנעאמא או אנתקאמא.</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}5</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|סיכום ומטרת הפרק}}
{{קו}}אם כן עלה בידינו ש"{{עברית|חסד}}" חל על הטבה באופן כללי, ו"{{עברית|צדקה}}" – על כל טוב שאתה עושה בשל מידה טובה שעל ידה אתה מביא את עצמך לשלמות, ו"{{עברית|משפט}}" – יש שתוצאתו תהיה עונש ויש שתהיה טובה. וכבר ביארנו בשלילת התארים {{הפניה|(א,נג-נד)}} שכל תואר שה' מתואר בו בספרי הנביאים הוא תואר פעולה.{{קו}}{{אינדקס|חסד)}} נמצא שמבחינת הבאתו את היקום למציאות הוא נקרא "{{עברית|חסיד}}";{{קו}}{{אינדקס|צדקה)}} ומבחינת רחמיו על החלשים, כלומר הנהגת בעלי החיים באמצעות כוחותיהם, הוא נקרא "{{עברית|צדיק}}";{{קו}}{{אינדקס|משפט)}} ומבחינת הטובות היחסיות והפגעים הגדולים היחסיים המתרחשים בעולם, שחִייב אותם הדין הנובע מן החכמה – הוא נקרא "{{עברית|שופט}}".{{קו}}{{אינדקס|התארים)}} ה{{עברית|תורה}} כבר השתמשה במפורש בשלושת השמות האלה: "{{עברית|הֲשֹׁפֵט כָּל הָאָרֶץ}} [לֹא יַעֲשֶׂה מִשְׁפָּט?]" {{הפניה|(בראשית יח,כה)}}, "[אֵל אֱמוּנָה וְאֵין עָוֶל] {{עברית|צַדִּיק וְיָשָׁר הוּא}}" {{הפניה|(דברים לב,ד)}}, "{{עברית|וְרַב חֶסֶד}}" {{הפניה|(שמות לד,ו)}}.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}פקד תלכ'ץ אן {{עברית|חסד}} יקע עלי אלאפצ'אל מטלק(א), ו{{עברית|צדקה}} עלי כל כ'יר תפעלה מן אג'ל אלפצ'ילה אלכ'לקיה אלתי תכמל בהא נפסך, ו{{עברית|משפט}} קד תכון נתיג'תה נקמה וקד תכון נעמה. וקד בינא פי נפי אלצפאת אן כל צפה יוצף אללה בהא פי כתב אלאנביא הי צפה פעליה, פבחסב איג'אדה אלכל תסמי {{עברית|חסיד}}, ובחסב רחמתה ללצ'עפא אעני תדביר אלחיואן בקואה יתסמי {{עברית|צדיק}}, ובחסב מא יחדת' פי אלעאלם מן אלכ'יראת אלאצ'אפיה ואלבלאיא אלעט'ימה אלאצ'אפיה אלתי אוג'בהא אלחכם אלתאבע ללחכמה יתסמי {{עברית|שופט}}. וקד נצת אל{{עברית|תורה}} בהד'ה אלת'לת'ה אסמא, {{עברית|השופט כל הארץ, צדיק וישר הוא, ורב חסד}}.</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">6</td>
<td class="he">מטרתנו בפירושן {{מונח|שרח}} של משמעויות המונחים הללו היתה כמבוא לפרק הבא.</td>
<td class="ar">וכאן גרצ'נא בשרח מעאני הד'ה אלאסמא תוטיה לפצל נאתי בה בעד הד'א:</td>
</tr>
</table>

תפריט ניווט