שינויים

קפיצה אל: ניווט, חיפוש

חלק ג, פרק נא

נוספו 1,117 בתים, 10:44, 14 במרץ 2022
אין תקציר עריכה
<td class="he">
{{אינדקס|קבוצה ג)}} אשר לאלה המכוונים אל בית המלך ולהיכנס אליו אלא שלא ראו מעולם את בית המלך – אלה הם המון אנשי התורה, כלומר {{עברית|עמי הארץ העוסקים במצוות}}.</td>
<td class="ar">ואמא אלקאצדון דאר אלסלטאן ואלדכ'ול ענדה לכנהם לם ירוא קט דאר אלסלטאן פהם ג'מהור אהל אלשריעה אעני {{עברית|עמי הארץ העוסקים במצות}}.</td>
</tr>
<tr>
<td class="he">
{{אינדקס|קבוצה ד)}} דע, בני, שכל זמן שאתה מתעסק במדעי המתמטיקה ובתורת הלוגיקה – הרי אתה מן הסובבים סביב הבית ומחפשים את שערו, כמו שאמרו (חכמינו) {{עברית|ז"ל}} על דרך המשל: "{{עברית|עדיין בן זומא מבחוץ}}" {{הפניה|(בבלי חגיגה טו,א)}}.{{קו}}{{אינדקס|קבוצה ה)}} כשתבין את מדעי הטבע – הרי שנכנסת לבית ואתה מהלך במסדרונותיו.{{קו}}{{אינדקס|קבוצה ו)}} וכשתשלים את מדעי הטבע ותבין את העניינים האלוהיים – הרי נכנסת אל המלך {{עברית|אל החצר הפנימית}}, ואתה נמצא אתו בבית אחד. זוהי דרגת החכמים, ולהם רמות שלמוּת שונות.</td>
<td class="ar">ואעלם יא בני אנך טאלמא אנת משתגל באלעלום אלריאצ'יה ובצנאעהֿ אלמנטק פאנך מן ג'מלהֿ מן ידור חול אלדאר יטלב באבהא כמא קאלוא {{עברית|ז"ל }} עלי ג'ההֿ אלמת'ל {{עברית|עדיין בן זומא מבחוץ }} פאד'א פהמת אלאמור אלטביעיה פקד דכ'לת אלדאר ואנת תמשי פי דהאליזהא פאד'א כמלת אלטביעיאת ופהמת אלאלאהיאת פקד דכ'לת אלי אלסלטאן {{עברית|אל החצר הפנימית }} וחצלת מעה פי דאר ואחדה והד'ה הי דרג'הֿ אלעלמא והם מכ'תלפוא אלכמאל.</td>
</tr>
<tr>
<td class="he">
{{אינדקס|קבוצה ז)}} ואולם מי שלאחר שהגיעו לשלמות בעניינים האלוהיים מעסיקים את מחשבתם ונוטים כל־כולם אל ה' יתהדר ויתרומם, ונמנעים מכל דבר זולתו, ומקדישים את כל פעולות שכלם להתבונן בנמצאים כדי ללמוד מהם עליו יתעלה, לדעת כיצד תיתכן הנהגתו אותם – הרי אלה הם הניצבים במושב המלך, וזוהי דרגת הנביאים.{{קו}}{{אינדקס|שיא הנביאים)}} מהם, מי שהגיע מגודל השגתו והימנעותו מכל דבר זולת ה' יתעלה לכך שנאמר עליו "{{עברית|וַיְהִי שָׁם עִם ה'}}" {{הפניה|(שמות לד,כח)}}: שואל ונענה, מדבר ומדובר אליו באותו מעמד מקודש, ומגודל שמחתו במה שהשיג "{{עברית|לֶחֶם לֹא אָכַל וּמַיִם לֹא שָׁתָה}}" {{הפניה|(שם)}} משום שהשכל התחזק עד שהושבת כל כוח גס שבגוף, כלומר מיני חוש המישוש.{{קו}}{{אינדקס|שאר הנביאים)}} ויש מן הנביאים שראו בלבד: מהם שראו מקרוב ומהם שראו מרחוק, כמו שנאמר: "{{עברית|מֵרָחוֹק ה' נִרְאָה לִי}}" {{הפניה|(ירמיהו לא,ב)}}, וכבר דיברנו על דרגות הנבואה {{הפניה|(ב,מה)}}.</td>
<td class="ar">פאמא מן אעמל פכרתה בעד כמאלה פי אלאלאהיאת ומאל בג'מלתה נחו אללה עז וג'ל ואצ'רב עמא סואה וג'על אפעאל עקלה כלהא פי אעתבאראת אלמוג'ודאת ללאסתדלאל מנהא עליה [תעלי] ליעלם תדבירה להא עלי אי ג'הה ימכן אן יכון פאולאיך הם אלד'ין מת'לוא פי מג'לס אלסלטאן והד'ה הי דרג'הֿ אלאנביא. פמנהם מן וצל מן עט'ים אדראכה ואצ'ראבה ען כל מא סוי אללה תע(א)לי אלי אן קיל פיה {{עברית|ויהי שם עם י"י }} יסאל ויג'אוב ויתכלם ויכלם פי ד'לך אלמקאם אלמקדס ומן עט'ים אגתבאטה במא אדרך {{עברית|לחם לא אכל ומים לא שתה }} אד' קד קוי אלעקל חתי תעטלת כל קוה גליט'ה פי אלג'סם אעני אנואע חאסהֿ אללמס. ומן אלאנביא מן ראי פקט מנהם מן ראי עלי קרב ומנהם מן ראי עלי בעד כמא קאל {{עברית|מרחוק י"י נראה לי }} וקד תקדם לנא אלכלאם פי מראתב אלנבוה</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">13</td>
<td class="he">אלא ראוי להתחיל במין זה של עבודה רק לאחר תפיסה {{מונח|תצור}} שכלית. וכך, משתשיג את ה' ומעשיו לפי מה שהשכל מחייב, תחל לאחר מכן להתמסר אליו ותשתדל להתקרב אליו ותעבה את הקשר אשר בינך ובינו, שהוא השכל:{{קו}}{{אינדקס|א)}} נאמר: "{{עברית|אַתָּה הָרְאֵתָ לָדַעַת [}}כִּי ה' הוּא הָאֱלֹהִים, אֵין עוֹד מִלְּבַדּוֹ] {{הפניה|(דברים ד,לה)}},{{קו}}{{אינדקס|ב)}} ונאמר: "{{עברית|וְיָדַעְתָּ הַיּוֹם [}}וַהֲשֵׁבֹתָ אֶל לְבָבֶךָ כִּי ה' הוּא הָאֱלֹהִים בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל וְעַל הָאָרֶץ מִתָּחַת, אֵין עוֹד]" {{הפניה|(שם,לט)}},{{קו}}{{אינדקס|ג)}} ונאמר: "{{עברית|דְּעוּ כִּי ה' הָאֱלֹהִים}}" {{הפניה|(תהילים ק,ג; ושם: הוּא אֱלֹהִים)}}.{{קו}}ה{{עברית|תורה}} כבר ביארה שהעבודה האחרונה הזאת שהסבנו אליה את תשומת הלב בפרק זה אינה אלא לאחר ההשגה. נאמר: "{{עברית|לְאַהֲבָה אֶת ה' אֱלֹהֵיכֶם וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם וּבְכָל נַפְשְׁכֶם}}" {{הפניה|(דברים יא,יג)}}, וכבר ביארנו כמה פעמים {{הפניה|(הלכות תשובה י,ו ועוד)}} שהאהבה היא על פי מידת ההשגה. ולאחר ה{{עברית|אהבה}} ההיא תהיה אותה עבודה שגם חכמינו {{עברית|ז"ל}} העירו עליה ואמרו: "{{עברית|זו עבודה שבלב}}" {{הפניה|(ספרי דברים יא; בבלי תענית ב,א; הלכות תפילה א,א)}}, והיא לדעתי הפעלת המחשבה במושכל הראשון (=ה') וההתבודדות לצורך כך כפי היכולת.</td>
<td class="ar">ואנמא ינבגי אלאכ'ד' פי הד'א אלנוע מן אלעבאדה בעד אלתצור אלעקלי פאד'א אדרכת אללה ואפעאלה חסב מא יקתצ'יה אלעקל בעד ד'לך תאכ'ד' פי אלאנקטאע אליה ותסעי נחו קרבה ותגלט' אלוצלה אלתי בינך ובינה והי אלעקל קאל {{עברית|אתה הראית לדעת (כי י"י) ו[כ](ג)ו' }}} וקאל {{עברית|וידעת היום (והשבות אל לבבך) וגו' }} וקאל {{עברית|דעו כי י"י ה(וא )אלהים}}. וקד בינת אלתורה אל{{עברית|תורה}} אן הד'ה אלעבאדה אלאכ'ירה אלתי נבהנא עליהא פי הד'א אלפצל אנמא תכון בעד אלאדראך קאל {{עברית|לאהבה את י"י אלהיכם ולעבדו בכל לבבכם ובכל נפשכם}}. וקד בינא מראת אן אלמחבה עלי קדר אלאדראך ובעד אלאהבה אל{{עברית|אהבה}} תלך אלעבאדה אלתי קד נבהוא איצ'א {{עברית|ז"ל }} עליהא וקאלוא {{עברית|זו עבודה שבלב }} והי ענדי אעמאל אלפכרה פי אלמעקול אלאול ואלאנפראד לד'לך חסב אלטאקה.</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">14</td>
<td class="he">לכן תמצא ש{{עברית|דוד}} ציווה את {{עברית|שלמה}} וזירז אותו על שני אלה, כלומר {{אינדקס|א)}} להשתדל להשיגו, {{אינדקס|ב)}} ולהשתדל לעובדו לאחר ההשגה. הוא אמר: "{{עברית|וְאַתָּה שְׁלֹמֹה בְנִי דַּע אֶת אֱלֹהֵי אָבִיךָ וְעָבְדֵהוּ [}}בְּלֵב שָׁלֵם וּבְנֶפֶשׁ חֲפֵצָה, כִּי כָל לְבָבוֹת דּוֹרֵשׁ ה' וְכָל יֵצֶר מַחֲשָׁבוֹת מֵבִין,]{{עברית| אִם תִּדְרְשֶׁנּוּ – יִמָּצֵא לָךְ; וְאִם תַּעַזְבֶנּוּ – יַזְנִיחֲךָ לָעַד}}" {{הפניה|(דברי הימים־א כח,ט)}}. ההמרצה היא תמיד על ההשגות השכליות, לא על הדמיונות, משום שהמחשבה בדמיונות אינה נקראת "{{עברית|דעה}}" אלא נקראת "{{עברית|הָעֹלָה עַל רוּחֲכֶם}}" {{הפניה|(יחזקאל כ,לב)}}.</td>
<td class="ar">ולד'לך תג'ד {{עברית|דוד }} קד אוצי {{עברית|שלמה }} ואכד עליה פי הד'ין אעני פי אלסעי פי אדראכה ואלסעי פי עבאדתה בעד אלאדראך פקאל {{עברית|ואתה שלמה בני דע את אלהי אביך ועבדהו ו[כ](ג)ו' אם תדרשנו ימצא לך [ואם תעזבנו יזניחך לעד] }} אלחץ' אבדא עלי אלאדראכאת אלעקליה לא עלי אלכ'יאלאת לאן אלפכרה פי אלכ'יאלאת לא תתסמי {{עברית|דעה }} ואנמא תסמי {{עברית|העולה על רוחכם}}.</td>
</tr>
<tr>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}תנביה. קד בינ[ת](א) לך אן הד'א אלעקל אלד'י פאץ' עלינא מנה תע(א)לי הו אלוצלה אלתי ביננא ובינה ואנת אלמכ'יר אן שית אן תקוי הד'ה אלוצלה ותגלט'הא פעלת ואן שית אן תצ'עפהא ותרקקהא אולא אולא חתי תקטעהא פעלת. ואנמא תקוי הד'ה אלוצלה באעמאלהא פי מחבתה ואלאקבאל עלי ד'לך כמא בינא ואצ'עאפהא ותרקיקהא יכון באשתגאל פכרתך במא סואה. ואעלם אנך ולו כנת אעלם אלנאס בחקיקהֿ אלעלם אלאלאהי פאנך ענד מא תכ'לי פכרתך מן אללה ותשתגל בכליתך באכל צ'רורי או בשגל צ'רורי פאנך קד קטעת תלך אלוצלה אלתי בינך ובין אללה ולא אנת מעה חיניד' וכד'לך ליס הו מעך לאן תלך אלנסבה אלתי בינך ובינה קד אנקטעת באלפעל פי תלך אלסאעה. ולהד'א כאן אלפצ'לא ישאחחון עלי אלאוקאת אלתי ישתגלון פיהא ענה וחד'רוא מן ד'לך וקאלוא {{עברית|אל תפנו אל מדעתכם}}. וקאל {{עברית|דוד שויתי י"י לנגדי תמיד כי מימיני בל אמוט }} יקול אני לם אכ'ל פכרי מנה וכאנה ידי אלימני אלתי לא אגפל ענהא טרפהֿ עין לסרעהֿ חרכתהא פלד'לך לא אמיל אי לא אסקט.</td>
</tr>
<tr>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}ואעלם אן הד'ה אעמאל אלעבאדאת כלהא כקראהֿ אלתורה אל{{עברית|תורה}} ואלצלוה ועמל סאיר אלמצות אל{{עברית|מצות}} אנמא גאיתהא אן תרתאץ' באלאשתגאל באואמרה תעאלי ען אלאשתגאל באמור אלדניא [פ]כאנך אשתגלת בה תע(א)לי עמא סואה. פאן כנת תצלי בתחריך שפתיך ואנת מסתקבל אלחאיט ומפכר פי ביעך ושראיך ותקרא אלתורה אל{{עברית|תורה}} בלסאנך וקלבך פי בניאן דארך מן גיר אעתבאר למא תקראה וכד'לך כלמא עמלת {{עברית|מצוה }} תעמלהא בג'וארחך כמן יחפר חפרה פי אלארץ' או יחתטב חטבא מן אלשערא מן גיר אעתבאר מעני ד'לך אלעמל ולא עמן צדר ולא מא גאיתה פלא תט'ן אנך חצלת עלי גאיה בל תכון חיניד' קריבא ממן קיל פיהם {{עברית|קרוב אתם בפיהם ורחוק מכליותיהם}}.</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">18</td>
<td class="he">מכאן אחל להדריך אותך אל צורת האימון, כדי שתשיג את התכלית הגדולה הזאת.{{קו}}{{אינדקס|שלב הכנה א)}} הדבר הראשון שתטיל על עצמך הוא לפַנות את דעתך מכל דבר כאשר אתה קורא {{עברית|קרית שמע}} ומתפלל, ואל תסתפק ב{{עברית|כוונה}} ב{{עברית|קרית שמע בפסוק ראשון}} ובתפילה {{עברית|בברכה ראשונה}}.{{קו}}{{אינדקס|שלב הכנה ב)}} כשדבר זה יעלה בידך לגמרי, ויתבסס במשך שנים, הטל על עצמך לאחר מכן שכל אימת שתקרא ב{{עברית|תורה}} או תשמע אותה, שלא תחדל מלִפְנות כל־כולך ובכל מחשבתך להתבונן במה שתשמע או תקרא.{{קו}}{{אינדקס|שלב הכנה ג)}} כשגם דבר זה יתבסס למשך תקופה, הטל על עצמך שמחשבתך תהיה תמיד זַכּה (ממחשבות אחרות) בקריאתך את כל שאר דברי הנביאים. ואפילו בכל ה{{עברית|ברכות}} תתכוון בהן להתבונן במה שתבטא בשפתיך ולבחון את משמעותו.{{קו}}{{אינדקס|שלב יעד)}} לאחר שיזדככו לך אותן עבודות, ומחשבתך בהן בעת עשייתן תהיה נקייה ממחשבה בדבר מענייני העולם הזה –{{קו}}{{אינדקס|זמן לצרכי גוף)}} הטל על עצמך אחר כך להעסיק את מחשבתך בצרכיך או במותרותיך, וככלל תעסיק את מחשבתך ב{{עברית|מילי דעלמא}} (=בדברי העולם הזה), (רק) בזמן אכילתך או שתייתך או בהיותך במרחץ או כשאתה מדבר עם אשתך או בניך הקטנים או כשאתה מדבר עם המון העם. הרי מצאתי לך זמנים ארוכים וממושכים לחשוב בהן בכל מה שתצטרך מענייני הקניין וניהול הבית ותיקון הגוף.{{קו}}{{אינדקס|זמן למצוות)}} אך בזמני המעשים התורניים אל תעסיק את המחשבה אלא במה שאתה עושה, כמו שביארנו.{{קו}}{{אינדקס|זמן להתבודדות)}} וכשאתה מתבודד לבדך כשאין איש אתך, וכשאתה ער על מיטתך, הישמר מכל משמר מלהפעיל את מחשבתך באותם זמנים יקרים בשום דבר אחר מלבד אותה עבודה שכלית, שהיא ההתקרבות לה' והעמידה לפניו באופן האמיתי שהודעתיך, לא באופן של היפעלויות דמיוניות.{{קו}}{{אינדקס|סיכום)}} זוהי לדעתי התכלית שיוכל להשיג איש מאנשי החכמה המכשיר את עצמו לכך בצורה זו של אימון.</td>
<td class="ar">ומן הנא אכ'ד' פי ארשאדך לצורהֿ אלריאצ'ה חתי תחצל עלי הד'ה אלגאיה אלעט'ימה. אול מא תאכ'ד' נפסך בה הו אן תכ'לי כ'אטרך מן כל שי ענד מא תקרא {{עברית|קרית שמע }} ותצלי ולא תקנע מן אלכאל{{עברית|כ[ו]ונה }} פי {{עברית|קרית שמע בפסוק ראשון }} ופי אלצלוה {{עברית|בברכה ראשונה}}. פאד'א צח לך ד'לך ותמכן סנין כ'ד' נפסך בעד ד'לך באן תכון כלמא קראת אלתורה אל{{עברית|תורה}} או סמעתהא לא תברח בכליתך וג'מלהֿ פכרך מתג'הא נחו אעתבאר מא תסמע או תקרא פאד'א תמכן ד'לך איצ'א מדה תאכ'ד' נפסך באן תכון פכרתך אבדא כ'אלצה פי כל מא תקראה מן סאיר כלאם אלאנביא חתי פי ג'מיע אלברכות אל{{עברית|ברכות}} תקצד פיהא תאמל מא תלפט' בה ואעתבאר מענאה. פאד'א כ'לצת לך הד'ה אלעבאדאת וכאנת פכרתך פיהא פי חאל עמלהא בריה מן אלפכרה פי שי מן אמור אלדניא פכ'ד' נפסך בעד ד'לך אן תשגל פכרך פי צ'רוריאתך או פי פצ'ול עישך ובאלג'מלה תעמל פכרך פי {{עברית|מילי דעלמא }} פי חאל אכלך או שרבך או פי חאל כונך פי אלמרחאץ' או פי חאל חדית'ך מע אהלך או בניך אלאצאגר או פי חאל חדית'ך מע ג'מהור אלנאס פהד'ה אזמנה כת'ירה ואסעה קד אוג'דתהא לך תפכר פיהא פי כל מא תחתאג' אליה מן אמור אלקניה ותדביר אלמנזל ואלמצאלח אלבדניה ואמא פי אוקאת אלאעמאל אלשרעיה פלא תשגל אלפכרה אלא במא אנת עאמלה כמא בינא. ואמא פי וקת כ'לואתך בנפסך דון אחד ופי חאל אנתבאהך עלי סרירך פאלחד'ר ת'ם אלחד'ר אן תעמל אלפכרה פי תלך אלאוקאת אלעזיזה פי שי אכ'ר גיר תלך אלעבאדה אלעקליה והי אלקרב מן אללה ואלמת'ול בין ידיה עלי אלג'הה אלחקיקיה אלתי אעלמתך לא עלי ג'ההֿ אלאנפעאלאת אלכ'יאליה. פהד'ה אלגאיה ענדי ימכן חצולהא למן אהל נפסה להא מן אהל אלעלם בהד'א אלנחו מן אלארתיאץ'.</td>
</tr>
<tr>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}ואמא כון אלשכ'ץ מן אלנאס יחצל לה מן אדראך אלחקאיק ואלגבטה במא אדרך חאלה יכון בהא יחדת' אלנאס וישתגל בצ'רוריאת ג'סמה ועקלה כלה ענד ד'לך מצרוף נחוה תע(א)לי והו בין ידיה תע(א)לי דאימא בקלבה והו מע אלנאס בט'אהרה עלי נחו מא קיל פי אלאמת'אל אלשעריה אלתי צ'רבת להד'ה אלמעאני {{עברית|אני ישנה ולבי ער קול דודי דופק (וגו') }} פהד'ה דרג'ה מא אקול אנהא דרג'הֿ אלאנביא כלהם בל אקול אן הד'ה הי דרג'הֿ {{עברית|משה רב[י]נו }} אלמקול פיה {{עברית|ונגש משה לבדו אל י"י והם לא יגשו }} וקיל פיה {{עברית|ויהי שם עם י"י }} וקיל לה {{עברית|ואתה פה עמד עמדי }} כמא בינא מן מעאני הד'ה אלפסוקיםאל{{עברית|פסוקים}}. והד'ה איצ'א דרג'הֿ אלאבות אל{{עברית|אבות} אלד'ין חצל מן קרבהם מנה תע(א)לי אן ערף אסמה בהם ללעאלם {{עברית|אלהי אברהם אלהי יצחק ואלהי יעקב זה שמי לע[ו]לם }} וחצל מן אתחאד עקולהם באדראכה אן עקד מע כל ואחד מנהם ברית דאימה {{עברית|וזכרתי את בריתי יעקב וגו'}}.</td>
</tr>
<tr>
<td class="he">
{{אינדקס|ייחוד 1: השילוב)}} כי על ארבעה אלו, כלומר ה{{עברית|אבות}} ו{{עברית|משה רבינו}}, התבארה התאחדותם עם ה' שהעידו עליה הכתובים, כוונתי להשגתו ולאהבתו; וכן השגחת ה' עליהם ועל צאצאיהם אחריהם גדולה. ועם זאת הם היו עוסקים בהנהגת בני האדם וצבירת נכסים וההשתדלות בקניין. זו לדעתי ראיה שבעת אותם מעשים, הם היו עושים אותם באבריהם בלבד, בעוד שכלם לא סר מלפני ה' יתעלה.</td>
<td class="ar">לאן האולא אלארבעה אעני אלאבות ומשה אל{{עברית|אבות}}} ו{{עברית|משה רב[י]נו }} תבין פיהם מן אלאתחאד באללה אעני אדראכה ומחבתה מא שהדת בה אלנצוץ וכד'לך ענאיהֿ אללה בהם ובנסלהם בעדהם עט'ימה וכאנוא מע ד'לך קד ישתגלון בתדביר אלנאס ואנמא אלמאל ואלסעי פי אלקניה פד'לך ענדי דליל עלי אנהם ענד תלך אלאעמאל כאנוא יעמלונהא בג'וארחהם לא גיר ועקולהם בין ידיה תעאלי לא תברח.</td>
</tr>
<tr>
<td class="he">
{{אינדקס|ייחוד 2: ייסוד עם)}} כמו כן נראה לי שמה שחייב שאותם ארבעה נשארו בתכלית השלמות עם ה', כשהשגחתו עליהם התמידה, אף בעת התעסקותם בצבירת נכסים, כלומר בעת הרעייה ועבודת האדמה וניהול הבית, הוא שתכליתם בכל אותם מעשים היתה להתקרב אליו יתעלה. ומה רבה הקרבה! כי תכלית השתדלותם בחייהם היתה להביא למציאות אומה שתדע את ה' ותעבוד אותו, "{{עברית|כִּי יְדַעְתִּיו לְמַעַן אֲשֶׁר יְצַוֶּה אֶת בָּנָיו וְאֶת בֵּיתוֹ אַחֲרָיו [}}וְשָׁמְרוּ דֶּרֶךְ ה' לַעֲשׂוֹת צְדָקָה וּמִשְׁפָּט]" {{הפניה|(בראשית יח,יט)}}. הרי התברר לך שתכלית כל השתדלותם היתה מופנית להפצת {{עברית|ייחוד השם בעולם}} והדרכת בני האדם לאהבתו יתעלה. ולכן עלתה בידם דרגה זו, כי אותן התעסקויות הן עבודה צרופה גדולה.</td>
<td class="ar">ויבדו לי איצ'א אן אלד'י אוג'ב בקא האולא אלארבעה עלי גאיהֿ אלכמאל ענד אללה וענאיתה בהם מסתמרה ולו פי חאל אשתגאלהם באנמא אלמאל אעני פי חאל אלרעאיה ואלפלאחה ותדביר אלמנזל כונהם גאיתהם כאנת פי ג'מיע תלך אלאפעאל ללקרב מנה תע(א)לי אי קרב לאן כאן גאיהֿ סעיהם פי וג'ודהם איג'אד מלה תערף אללה ותעבדה {{עברית|כי ידעתיו למען אשר יצוה [את בניו ואת ביתו אחריו] ו[כ](ג)ו' }} פקד באן לך אן סעיהם כלה כאנת גאיתה מצרופה נחו בסט {{עברית|ייחוד השם בעולם }} וארשאד אלנאס למחבתה תע(א)לי פלד'לך צחת להם הד'ה אלדרג'ה אד' תלך אלאשתגאלאת עבאדה מחצ'ה עט'ימה.</td>
</tr>
<tr>
<td class="he">
{{אינדקס|סיכום)}} אותה דרגה אינה כזו שאיש אשר כמוני יתיימר להדריך להשגתה. אך אל אותה דרגה שנזכרה לפניה ניתן לשאוף להגיע על ידי אותו אימון שהזכרנו. ואל ה' נישא תחינה להסיר את המכשולים המבדילים בינינו ובינו, אף על פי שרוב המכשולים הללו נובעים מאתנו, כמו שביארנו בפרקי החיבור הזה {{הפניה|(ג,יא-יב)}}, "{{עברית|עֲו‍ֹנֹתֵיכֶם הָיוּ מַבְדִּלִים בֵּינֵכֶם לְבֵין אֱלֹהֵיכֶם}}" {{הפניה|(ישעיהו נט,ב)}}.</td>
<td class="ar">ומא תלך אלדרג'ה דרג'ה ירום מת'לי אלארשאד לחצולהא. אמא תלך אלדרג'ה אלתי תקדם ד'כרהא קבל הד'א פאנהא יראם אלוצול אליהא בד'לך אלארתיאץ' אלד'י ד'כרנאה ואלי אללה אלצ'ראעה פי רפע אלעואיק אלחאילה ביננא ובינה ואן כאן אכת'ר תלך אלעואיק מנא כמא בינא פי פצול הד'ה אלמקאלה {{עברית|עונותיכם היו מבדילים בינכם לבין אלהיכם}}.</td>
</tr>
<tr>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}וקד ט'הר לי אלאן וג'ה נט'ר גריב ג'דא תנחל בה שכוך ותנכשף בה אסראר אלאהיה וד'לך אנא קד בינא פי פצול אלענאיה אן עלי קדר עקל כל ד'י עקל תכון אלענאיה בה פאלשכ'ץ אלכאמל אלאדראך אלד'י לא יברח עקלה ע[נד](ן) אללה דאימא תכון אלענאיה בה דאימא ואלשכ'ץ אלכאמל אלאדראך אלד'י קד תכ'לי פכרתה מן אללה וקתא מא פאנה תכון אלענאיה בה וקת פכרתה פי אללה פקט ותתכ'לי אלענאיה ענה וקת אשתגאלה וליס תכ'ליהא ענה חיניד' כתכ'ליהא עמן לם יעקל קט בל תקל תלך אלענאיה אד' וליס לד'לך אלכאמל אלאדראך וקת אשתגאלה עקל באלפעל ואנמא הו ד'לך אלכאמל חיניד' מדרך בקוה קריבה ומת'אלה חיניד' מת'אל אלכאתב אלמאהר פי חאל כונה לא יכתב. פיכון אלד'י לם יעקל אללה בוג'ה כמן הו פי ט'לאם ולא ראי צ'וא קט כמא בינא פי קולה {{עברית|ורשעים בחשך ידמו }} ואלד'י אדרך והו מקבל בכליתה עלי מעקולה כמן הו פי צ'ו אלשמס אלצאפי ואלד'י קד אדרך והו משתגל פמת'אלה פי חאל אשתגאלה כמן הו פי יום גים לא תשרק פיה אלשמס מן אג'ל אלסחאב אלחאג'ב בינהא ובינה.</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">25</td>
<td class="he">האמנה {{מונח|אעתקאד}} זו התבררה לי גם מלשון ה{{עברית|תורה}}. הוא יתעלה אמר: "[וְחָרָה אַפִּי בוֹ בַיּוֹם הַהוּא וַעֲזַבְתִּים] {{עברית|וְהִסְתַּרְתִּי פָנַי מֵהֶם וְהָיָה לֶאֱכֹל, וּמְצָאֻהוּ רָעוֹת רַבּוֹת וְצָרוֹת, וְאָמַר בַּיּוֹם הַהוּא: הֲלֹא עַל כִּי אֵין אֱלֹהַי בְּקִרְבִּי מְצָאוּנִי הָרָעוֹת הָאֵלֶּה}}" {{הפניה|(דברים לא,יז)}}. הוא הבהיר שאנחנו הסיבה ל{{עברית|הסתרת פנים}} זו ואנחנו היוצרים את ההסתרה הזאת. והוא אשר אמר: "{{עברית|וְאָנֹכִי הַסְתֵּר אַסְתִּיר פָּנַי בַּיּוֹם הַהוּא עַל כָּל הָרָעָה אֲשֶׁר עָשָׂה}}" {{הפניה|(שם,יח)}}. ואין ספק שדין היחיד כדין הציבור.</td>
<td class="ar">וקד צח ענדי הד'א אלאעתקאד איצ'א מן נץ אל{{עברית|תורה}} קאל תעאלי {{עברית|והסתרתי פני מהם והיה לאכל ומצאוהו רעות רבות וצרות ואמר ביום ההוא הלא על כי אין אלהי בקרבי מצאוני הרעות האלה }} ובין אן הד'ה אלהסתרת פנים נחן סבבהא ונחן פאעלוא הד'א אלחג'אב והו קולה {{עברית|ואנכי הסתר אסתיר פני ביום ההוא על כל הרעה אשר עשה }} ולא שך אן חכם אלואחד כחכם אלג'מאעה.</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">26</td>
<td class="he">הרי התברר לך שהסיבה להיותו של אחד מבני האדם מופקר לאקראיות, והיותו נתון "{{עברית|לאכול}}" כבהמות, הוא היסתרו מה'. אך כאשר "{{עברית|אלהיו בקרבו}}" אין פוגע בו רע כלל.{{קו}}{{אינדקס|א)}} הוא יתעלה אמר: "{{עברית|אַל תִּירָא כִּי אִתְּךָ אָנִי, אַל תִּשְׁתָּע כִּי אֲנִי אֱלֹהֶיךָ}} [אִמַּצְתִּיךָ אַף עֲזַרְתִּיךָ אַף תְּמַכְתִּיךָ בִּימִין צִדְקִי]" {{הפניה|(ישעיהו מא,י; ושם: כִּי עִמְּךָ אָנִי)}}.{{קו}}{{אינדקס|ב)}} ואמר: "{{עברית|כִּי תַעֲבֹר בַּמַּיִם אִתְּךָ אָנִי, וּבַנְּהָרוֹת לֹא יִשְׁטְפוּךָ [}}כִּי תֵלֵךְ בְּמוֹ אֵשׁ לֹא תִכָּוֶה, וְלֶהָבָה לֹא תִבְעַר בָּךְ]" {{הפניה|(שם מג,ב)}}, כלומר: '{{עברית|כי תעבר במים ואני אתך – הנהרות לא ישטפוך}}'. כי כל מי שהוכשר עד ששפע עליו השכל הזה, תילווה אליו ההשגחה ותימנענה ממנו כל הרעות.{{קו}}{{אינדקס|ג)}} נאמר: "{{עברית|ה' לִי – לֹא אִירָא, מַה יַּעֲשֶׂה לִי אָדָם?}}" {{הפניה|(תהילים קיח,ו)}}, ונאמר: "{{עברית|הַסְכֶּן נָא עִמּוֹ וּשְלָם}}" {{הפניה|(איוב כב,כא)}}, כלומר פנה אליו ויהיה לך שלום מכל רע.</td>
<td class="ar">פקד באן לך אן אלסבב פי כון אלשכ'ץ מן אלנאס מסיב(א) מע אלאתפאק ויציר מבאחא לאכול מת'ל אלבהאים הו כונה מחג'וב(א) ען אללה אמא אד'א כאן {{עברית|אלהיו בקרבו }} פלא ינדאה שר אצלא קאל תע(א)לי {{עברית|אל תירא כי אתך אני אל תשתע כי אני אלהיך (וגו') }} וקאל {{עברית|כי תעבר במים אתך אני ובנהרות לא ישטפוך ו[כ](ג)ו' }} אלתקדיר {{עברית|כי תעבר במים ואני אתך הנהרות לא ישטפוך}}. לאן כל מן תאהל חתי פאץ' עליה ד'לך אלעקל לזמתה אלענאיה ואמתנעת ענה אלשרור כלהא קאל {{עברית|י"י לי לא אירא מה יעשה לי אדם }} וקאל {{עברית|הסכן נא עמו ושלם }} יקול אתג'ה נחוה ותסלם מן כל סו.</td>
</tr>
<tr>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}תאמל {{עברית|שיר של( )פגעים }} תג'דה יצף תלך אלענאיה אלעט'ימה ואלוקאיה ואלחמאיה מן ג'מיע אלאפאת אלג'סמאניה אלעאמה ואלכ'אצה בשכ'ץ דון שכ'ץ לא מא הו מנהא תאבע לטביעהֿ אלוג'וד ולא מא הו מנהא מן מכאיד אלאנסאן קאל {{עברית|כי הוא יצילך מפח יקוש מדבר הוות באברתו יסך לך ותחת כנפיו תחסה צנה וסחרה אמתו לא תירא מפחד לילה מחץ יעוף יומם מדבר באפל יהלך מקטב ישוד צהרים}}. ווצל לוצף אלחמאיה מן מכאיד אלנאס אן קאל אנך לו אתפק אן תעבר פי מערכהֿ חרב מנתשרה ואנת פי חאל טריקך חתי לו קתל אלף קתיל ען שמאלך ועשרהֿ אלאף ען ימינך למא נדאך שר בוג'ה אלא תנט'ר ותרי בעינך חכם אללה ומכאפאתה לאולאיך אלשרירין אלד'ין קתלוא ואנת סאלם וד'לך קולה {{עברית|יפול מצדך אלף ורבבה מימינך אליך לא יגש רק בעיניך תביט ושלמת רשעים תראה}}. ת'ם תבע ד'לך במא תבע מן אלציאנה ת'ם אעטי אלעלה פי הד'ה אלחמאיה אלעט'ימה וקאל אן אלסבב פי הד'ה אלענאיה אלעט'ימה בהד'א אלשכ'ץ {{עברית|כי בי חשק ואפלטהו אשגבהו כי ידע שמי}}. וקד בינא פי פצול תקדמת אן מעני {{עברית|ידיעת השם }} הו אדראכה פכאנה יקול הד'ה אלחמאיה להד'א אלשכ'ץ למא ערפני ועשקני בעד ד'לך וקד עלמת אלפרק בין {{עברית|אוהב וחושק }} ו{{עברית|חושק}} לאן אפראט אלמחבה חתי לא יבקי פכר פי שי אכ'ר גיר ד'לך אלמחבוב הו אלעשק.</td>
</tr>
<tr>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}וקד בין אלפלאספה אן אלקוי אלבדניה פי חאל אלשבאב תעיק ען אכת'ר אלפצ'איל אלכ'לקיה פנאהיך ען הד'ה אלפכרה אלצאפיה אלחאצלה ען כמאל אלמעקולאת אלמודיה לעשקה תעאלי פאנה מן אלמחאל אן תחצל מע גליאן אלאכ'לאט אלג'סמיה. לכן כלמא צ'עפת קוי אלג'סם וכ'מדת נאר אלשהואת קוי אלעקל ואנבסטת אנוארה וצפי אדראכה ותגבט במא אדרך חתי אד'א טען אלכאמל פי אלסן וקארב אלמות זאד ד'לך אלאדראך זיאדה עט'ימה ותעט'ם אלגבטה בד'לך אלאדראך ואלעשק ללמדרך אלי אן תפארק אלנפס אלג'סד חיניד' פי חאל תלך אללד'ה.</td>
</tr>
<tr>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}וען הד'א אלמעני אשארוא אלחכמים אל{{עברית|חכמים}} פי מות {{עברית|משה ואהרן ומרים }} אן {{עברית|שלשתם מתו בנשיקה }} וקאלוא אן קולה {{עברית|וימת שם משה עבד י"י בארץ מואב על פי י"י מלמד שמת בנשיקה }} וכד'לך קיל {{עברית|}}פי אהרן על פי י"י וימת שם וכד'לך קאלוא פי {{עברית|מרים אף היא בנשיקה מתה }} לכן לם יד'כר פיהא {{עברית|על פי י"י }} לכונהא אמראה לא יחסן ד'כר הד'א אלמת'ל פיהא. אלגרץ' אן ת'לאת'תהם מאתוא פי חאל לד'הֿ ד'לך אלאדראך מן שדהֿ אלעשק. וג'רוא אלחכמים אל{{עברית|חכמים ז"ל }} פי הד'א אלקול עלי אלטריקה אלשעריה אלמשהורה אלתי תסמי אלאדראך אלחאצל ענד שדהֿ עשקה תע(א)לי {{עברית|נשיקה }} כמא קאל {{עברית|ישקני מנשיקות פיהו }} ו[כ](ג)ו'.</td>
</tr>
<tr>

תפריט ניווט