שינויים

קפיצה אל: ניווט, חיפוש

חלק ב, פרק ל

נוספו 2 בתים, 09:31, 11 במאי 2022
מ
תיקון טעות
<td class="he">
{{אינדקס|'קריאה'=הבדלה במים)}} ולכן גם נאמר "{{עברית|וּלְמִקְוֵה הַמַּיִם קָרָא יַמִּים}}" {{הפניה|(שם,י)}}. הרי שנאמר לך במפורש שה"{{עברית|מַיִם}}" הראשונים (=היסוד) שנאמר עליהם "{{עברית|עַל פְּנֵי הַמָּיִם}}" {{הפניה|(שם,ב)}} אינם אלה שב{{עברית|יַמִּים}}, אלא חלקם הובדלו בצורה מסוימת מעל האוויר (=האטמוספירה) וחלקם הם המים האלה.{{קו}}{{אינדקס|'הבדלה' במים)}} וכך דבריו "{{עברית|וַיַּבְדֵּל בֵּין הַמַּיִם אֲשֶׁר מִתַּחַת לָרָקִיעַ [}}וּבֵין הַמַּיִם אֲשֶׁר מֵעַל לָרָקִיעַ]" הם כדבריו "{{עברית|וַיַּבְדֵּל אֱלֹהִים בֵּין הָאוֹר וּבֵין הַחֹשֶׁךְ}}" {{הפניה|(שם,ד)}} שהם כהבדלה בצורה מסוימת.{{קו}}{{אינדקס|הרקיע)}} ה{{עברית|רקיע}} עצמו התהווה מן המים, כמו שאמרו (חז"ל): "{{עברית|הוגלדה טפה האמצעית}}" {{הפניה|(בראשית רבה ד,ב)}}.{{קו}}{{אינדקס|'קריאה'=הבדלה בשמים)}} גם דבריו "{{עברית|וַיִּקְרָא אֱלֹהִים לָרָקִיעַ שָׁמָיִם}}" {{הפניה|(בראשית א,ח)}} הם על דרך מה שביארתי לך, כדי להבהיר שהמונח רב־משמעי , וש"{{עברית|שמים}}" שנאמרו בהתחלה בדבריו "[בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים] {{עברית|אֵת}} {{עברית|הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ}}" {{הפניה|(שם,א)}} אינם אלה שנקראו "{{עברית|שמים}}".{{קו}}{{אינדקס|"הרקיע" – לאו דווקא שמים)}} הוא הדגיש עניין זה בדבריו "[וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יִשְׁרְצוּ הַמַּיִם שֶׁרֶץ נֶפֶשׁ חַיָּה וְעוֹף יְעוֹפֵף עַל הָאָרֶץ] {{עברית|עַל פְּנֵי רְקִיעַ הַשָּׁמָיִם}}" {{הפניה|(שם,כ)}}, כדי להבהיר שה{{עברית|רקיע}} אינו ה{{עברית|שמים}}. מפני הרב־משמעיות הזו במונחים יש שה{{עברית|שמים}} האמיתיים נקראים גם "{{עברית|רקיע}}", כמו שה{{עברית|רקיע}} האמיתי נקרא "{{עברית|שמים}}", והוא שנאמר: "[וַיַּעַשׂ אֱלֹהִים אֶת שְׁנֵי הַמְּאֹרֹת הַגְּדֹלִים אֶת הַמָּאוֹר הַגָּדֹל לְמֶמְשֶׁלֶת הַיּוֹם וְאֶת הַמָּאוֹר הַקָּטֹן לְמֶמְשֶׁלֶת הַלַּיְלָה וְאֵת הַכּוֹכָבִים.] {{עברית|וַיִּתֵּן אֹתָם אֱלֹהִים בִּרְקִיעַ הַשָּׁמָיִם}} [לְהָאִיר עַל הָאָרֶץ]" {{הפניה|(שם,טז-יז)}}. באמירה זו התבאר גם מה שהוכח, שכל הכוכבים והשמש והירח קבועים בגלגל, כי אין רִיק בעולם, ואינם על פני שטח הגלגל כמו שמדמיין המון העם; שנאמר "{{עברית|בִּרְקִיעַ הַשָּׁמָיִם}}", ולא נאמר '{{עברית|על רקיע השמים}}'.{{קו}}{{אינדקס|סיכום)}} התברר אם כן שחומר מסוים היה משותף והוא קרא לו "{{עברית|מים}}", ולאחר מכן הובדל בשלוש צורות: חלק ממנו נעשה {{עברית|ימים}}, חלק ממנו נעשה {{עברית|רקיע}}, וחלק ממנו נעשה מעל ה{{עברית|רקיע}} הזה. וכל זה מחוץ לארץ.{{קו}}{{אינדקס|הסוד)}} הרי שבעניין זה נקט דרך אחרת, עבור סודות מופלאים.</td>
<td class="ar">ולד'לך איצ'א קאל {{עברית|ולמקוה המים קרא ימים}}, פקד צרח לך אן ד'לך אל{{עברית|מים}} אלאול אלמקול פיה {{עברית|על פני המים}} מא הו הד'א אלד'י פי אל{{עברית|ימים}}, בל בעצ'ה פצל בצורה' מא פוק אלהוא ובעצ'ה הו הד'א אלמא, ויכון קולה {{עברית|ויבדל בין המים אשר מתחת לרקיע וכו'}} מת'ל קולה {{עברית|ויבדל אלהים בין האור ובין החשך}} אלד'י הו כאלפצל פי צורה' מא, ואל{{עברית|רקיע}} נפסה מן אלמא תכוון, כמא קאלוא {{עברית|הוגלדה טפה האמצעית}}. וקולה איצ'א {{עברית|ויקרא אלהים לרקיע שמים}} עלי מא בינת לך ליבין אשתראך אלאסם, ואן ליס {{עברית|שמים}} אלמקול אלא אולא פי קולה {{עברית|את השמים ואת הארץ}} הי הד'ה אלתי סמית {{עברית|שמים}}, ואכד הד'א אלמעני בקולה {{עברית|על פני רקיע השמים}} ליבין אן אל{{עברית|רקיע}} גיר אל{{עברית|שמים}}, ומן אג'ל הד'א אלאשתראך פי אלאסמיה קד יסמי איצ'א אל{{עברית|שמים}} אלחקיקיה {{עברית|רקיע}} כמא אסמי אל{{עברית|רקיע}} אלחקיקי {{עברית|שמים}}, והו קולה {{עברית|ויתן אותם אלהים ברקיע השמים}}. ותבין איצ'א בהד'א אלקול מא קד תברהן מן כון אלכואכב כלהא ואלשמס ואלקמר מרכוזאת פי אלפלך אד' לא כ'לא פי אלעאלם, וליסת עלי סטח פלך כמא יתכ'יל אלג'מהור, מן קולה {{עברית|ברקיע השמים}} ולם יקל {{עברית|על רקיע השמים}}. פקד באן אן מאדה' מא כאנת משתרכה וסמאהא {{עברית|מים}}, ת'ם אנפצלת בת'לת' צור, וצאר מנהא שי {{עברית|ימים}}, וצאר מנהא שי {{עברית|רקיע}}, וצאר מנהא שי פוק ד'לך אל{{עברית|רקיע}}, והד'א כלה כ'ארג' ען אלארץ', פקד אכ'ד' פי אלאמר מאכ'ד' אכ'ר לאסראר עג'יבה.</td>
</tr>
<tr>

תפריט ניווט