שינויים

קפיצה אל: ניווט, חיפוש

הקדמות, המשלים

הוסר בית אחד, 12:27, 13 בספטמבר 2022
אין תקציר עריכה
<td class="para-num">2</td>
<td class="he">איני סבור שיש מישהו מבעלי הדעת הבריאה המדמיין ש"{{עברית|דברי תורה}}" הנזכרים כאן, שנערכו תחבולות כדי להסבירם על ידי הסבר ענייני המשלים, הם דיני עשיית ה{{עברית|סוכה}} וה{{עברית|לולב}} ו{{עברית|דין ארבעה שומרים}}. אלא הכוונה כאן היא בלי ספק הסברת הדברים העמוקים. נאמר שם: "{{עברית|רבנן אמרי}} (=חכמים אומרים): {{עברית|זה שהוא מאבד סלע}} (=מטבע יקרה) {{עברית|או מרגלית בתוך ביתו, עד שהוא מדליק פתילה באיסר}} (=מטבע זולה) {{עברית|מוצא את המרגלית, כך המשל הזה אינו כלום, ועל ידי המשל אַתְּ רואה את דברי תורה}}", גם זה לשונם. התבונן-נא כיצד אמרו {{עברית|ז"ל}} בפירוש שתוכם של {{עברית|דברי תורה}} הם ה{{עברית|מרגלית}}, ונגלהו של כל משל {{עברית|אינו כלום}}; וכיצד דימו את הסתרת העניין הנמשל בתוך נגלהו של המשל למי שנפלה לו מרגלית בביתו, והוא בית חשוך ובו חפצים רבים, והמרגלית ההיא נמצאת בו, אלא שהוא אינו רואה אותה ואינו מרגיש בה, והרי היא כאילו יצאה מרשותו משום שנמנע ממנו כל שימוש בה, עד שידליק את הנר כמו שהוזכר, והדימוי הוא הבנת משמעות המשל.</td>
<td class="ar">ומא ארי אן אחדא מן אלסאלמי אלקראיח יתכ'יל אן {{עברית|דברי תורה}} אלמשאר אליהא הנא אלתי תחיל פי פהמהא בפהם מעאני אלאמת'אל הי אחכאם עמל אל{{עברית|סוכה}} ואל{{עברית|לולב}} {{עברית|ודין ארבעה שומרים}}, בל אלקצד הנא פהם אלגואמץ' בלא שך. והנאך קיל {{עברית|רבנן אמרי זה שהוא מאבד סלע או מרגלית בתוך ביתו, עד שהוא מדליק פתילה באיסר מוצא את המרגלית, כך המשל הזה אינו כלום, ועל ידי המשל את}} {{עברית|רואה את דברי תורה}}, הד'א נצהם איצ'א פתאמל תצריחהם {{עברית|ז"ל}} באן בואטן {{עברית|דברי תורה}} הי אל{{עברית|מרגלית}} וט'אהר כל מת'ל {{עברית|אינו כלום}}, ותשביההם כ'פי אלמעני אלממת'ול פי ט'אהר אלמת'ל. במן סקטת מנה לולוה פי ביתה והו בית מט'לם כת'יר אלדבש, פתלך אללולוה חאצלה לכנה לא יראהא ולא יעלם בהא, פכאנהא כ'ארג'ה ען מלכה אד' אמתנע וג'ה אלנפע בהא, חתי יסרג' אלסראג' כמא ד'כר, אלד'י נט'ירה פהם מעני אלמת'ל.</td>
</tr>
<tr>

תפריט ניווט