שינויים

קפיצה אל: ניווט, חיפוש

חלק א, פרק לד

נוספו 66 בתים, 22:00, 8 במרץ 2023
תוספת מילים שנשמטו בתרגום (תודה ליהודה זייבלד)
{{כותרת משנה|חובת ההתקדמות בהדרגה}}
{{קו}}
{{אינדקס|מטרה ד)}} ויש הכרח אחר ללימוד הלימודים המכינים. והוא שמתחדשים לאדם ספקות רבים בעת הלימוד במהירות, והוא מבין במהירות גם את הקושיות, כלומר סתירת טיעון מסוים, כי זה דומה להריסת בניין, ואילו אישוש הטיעונים והתרת הספקות אינם מתבררים אלא על ידי הנחות יסוד רבות הנלקחות מן הלימודים המכינים הללו. וכך דומה המעיין מבלי הכנה למי שרץ ברגליו כדי להגיע למקום מסוים ונופל בדרכו לבור עמוק, שאין לו עצה לצאת ממנו עד שימות. ומוטב היה אילולא רץ, ונשאר במקומו. וכבר הפליג {{עברית|שלמה}} ב{{עברית|משלי}} בתיאור מצבם של העצלים ונרפותם, כמשל לנרפות מלימוד המדעים, ואמר לגבי תשוקתו של המשתוקק להשיג את התכליות ואינו משתדל ללמוד את הלימודים המכינים המביאים לתכליות ההן, אלא משתוקק בלבד: "{{עברית|תַּאֲוַת עָצֵל תְּמִיתֶנּוּ כִּי מֵאֲנוּ יָדָיו לַעֲשׂוֹת. כָּל הַיּוֹם הִתְאַוָּה תַאֲוָה, וְצַדִּיק יִתֵּן וְלֹא יַחְשֹׂךְ}}" {{הפניה|(משלי כא,כה-כו)}}. הוא אומר שהסיבה לכך שתשוקתו הורגת אותו היא משום שאינו מתאמץ ופועל למה שישקיט את התשוקה הזו, אלא הוא מרבה להתאוות ותו לא, ותולה תקוותו במה שאין לו כלי להשיגו. ואילו היה נמנע מאותה תשוקה, היה טוב לו יותר. התבונן בסוף המשל, כיצד הוא מבאר את ראשיתו, באומרו "{{עברית|וְצַדִּיק יִתֵּן וְלֹא יַחְשֹׂךְ}}". {{עברית|צדיק}} אינו כנגד {{עברית|עצל}} אלא על פי מה שביארנו, כי הוא אומר שהצדיק בבני האדם, הנותן לכל דבר את המגיע לו, נותן את כל זמנו ללימוד, ואינו חוסך מזמנו מאום לדברים אחרים. כאילו הוא אומר: {{עברית|וְצַדִּיק יִתֵּן ימיו לחכמה וְלֹא יַחְשֹׂךְ מהם}}, בדומה לדבריו: "{{עברית|אַל תִּתֵּן לַנָּשִׁים חֵילֶךָ}}" {{הפניה|(משלי לא,ג)}}.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}

תפריט ניווט