חלק א, פרק ג

מתוך מורה הנבוכים
קפיצה אל: ניווט, חיפוש
חלק א, פרק ג
המונחים תבנית ותמונה
1
משמעות המונח תבנית
חושבים שמשמעות "תמונה" ו"תבנית" בלשון העברית אחת היא, ואין הדבר כן. משום ש"תבנית" הוא מונח הגזור מ"בנה", ומשמעותו מבנה הדבר ותכונתו, כלומר תבניתו, דוגמת הריבועיוּת והעיגוליוּת והמשולשוּת ושאר התבניות. נאמר: "אֵת תַּבְנִית הַמִּשְׁכָּן וְאֵת תַּבְנִית כָּל כֵּלָיו" (שמות כה,ט), ונאמר: "[וּרְאֵה וַעֲשֵׂה] בְּתַבְנִיתָם אֲשֶׁר אַתָּה מָרְאֶה בָּהָר" (שם,מ), "תַּבְנִית כָּל צִפּוֹר [כָּנָף אֲשֶׁר תָּעוּף בַּשָּׁמָיִם]" (דברים ד,יז), "תַּבְנִית יָד" (יחזקאל ח,ג; י,ח), "תַּבְנִית הָאוּלָם" (דברי הימים־א כח,יא). כל אלה – תבנית. ולכן אין העברית מחילה כלל את הביטויים הללו על תיאורים הקשורים באלוה.
יט'ן אן מעני תמונה ותבנית פי אללגה אלעבראניה ואחד, וליס כד'לך, וד'לך אן תבנית הו אסם משתק מן בנה, ומענאה בניה' אלשי והיאתה אעני שכלה מת'ל אלתרביע ואלתדויר ואלתת'לית' וגירהא מן
אלאשכאל, קאל את תבנית המשכן ואת תבנית כל כליו, וקאל בתבניתם אשר אתה מראה בהר, תבנית כל צפור וכו', תבנית יד תבנית האולם, כל הד'א שכל, ולד'לך לם תוקע אלעבראניה הד'ה אלאלפאט' פי אוצאף תתעלק באלאלאה בוג'ה.
2
שלוש משמעויות למונח תמונה
ואילו "תמונה" היא מונח מסופק בעל שלוש משמעויות:
א) הוא משמש במובן של צורת הדבר המושגת בחושים מחוץ לדעת "ד'הן" (=באופן אובייקטיבי), כלומר תבניתו ומתארו, והם דבריו: "וַעֲשִׂיתֶם פֶּסֶל תְּמוּנַת כֹּל" (דברים ד,כה), "כִּי לֹא רְאִיתֶם כָּל תְּמוּנָה [בְּיוֹם דִּבֶּר ה' אֲלֵיכֶם בְּחֹרֵב מִתּוֹךְ הָאֵשׁ]" (שם,טו).
ב) הוא משמש במובן של הצורה המדומיינת של הפרט, הנמצאת בדמיון לאחר היעלמו מן החושים, והוא שנאמר: "בִּשְׂעִפִּים מֵחֶזְיֹנוֹת לָיְלָה [בִּנְפֹל תַּרְדֵּמָה עַל אֲנָשִׁים]" (איוב ד,יג), וסוף הדברים: "יַעֲמֹד וְלֹא אַכִּיר מַרְאֵהוּ, תְּמוּנָה לְנֶגֶד עֵינָי" (שם,טז), כלומר דמיון אל מול עיניי בשנתי.
ג) והוא משמש במובן של העניין האמיתי המושג "אדראך" בשכל, ולפי המובן השלישי הזה נאמר אצלו יתעלה "תמונה". נאמר: "וּתְמֻנַת ה' יַבִּיט" (במדבר יב,ח), משמעותו וביאורו "שרח": ואת אמיתת ה' ישיג.
אמא תמונה פאנה אסם יקאל עלי ת'לת'ה מעאני בתשכיך, וד'לך אנה יקאל עלי צורה' אלשי אלמדרכה באלחואס כ'ארג' אלד'הן, אעני שכלה ותכ'טיטה, והו קולה ועשיתם פסל תמונת כל וכו' כי לא ראיתם כל תמונה. ויקאל עלי אלצורה אלכ'יאליה אלמוג'ודה פי אלכ'יאל מן אלשכ'ץ בעד גיבתה ען אלחואס והו קולה בשעפים מחזיונות לילה וכו' ואכ'ר אלקול יעמד ולא אכיר מראהו תמונה לנגד עיני יעני כ'יאלא בחד'א עיני פי אלנום. ויקאל עלי אלמעני אלחקיקי אלמדרך באלעקל. ובחסב הד'א אלמעני אלת'אלת' יקאל פיה תעלי תמונה, קאל ותמונת י"י יביט, מענאה ושרחה וחקיקה' אללה ידרך: