חלק א, פרק יג
חלק א, פרק יג
המונח עמידה
1 |
שלוש משמעויות
"עמידה" – מונח רב-משמעי.א) יש לו משמעות של קימה ועמידה: "בְּעָמְדוֹ לִפְנֵי פַּרְעֹה" (בראשית מא,מו), "אִם יַעֲמֹד מֹשֶׁה וּשְׁמוּאֵל" (ירמיה טו,א), "וְהוּא עֹמֵד עֲלֵיהֶם" (בראשית יח,ח).ב) ויש לו משמעות של הימנעות והפסקה: "כִּי עָמְדוּ לֹא עָנוּ עוֹד" (איוב לב,טז), "וַתַּעֲמֹד מִלֶּדֶת" (בראשית כט,לה).ג) ויש לו משמעות של קביעות וקיום: "[לָקוֹחַ אֶת הַסְּפָרִים הָאֵלֶּה... וּנְתַתָּם בִּכְלִי חָרֶשׂ] לְמַעַן יַעַמְדוּ יָמִים רַבִּים" (ירמיה לב,יד), "[אִם אֶת הַדָּבָר הַזֶּה תַּעֲשֶׂה...] וְיָכָלְתָּ עֲמֹד" (שמות יח,כג), "עָמַד טַעְמוֹ בּוֹ" (ירמיה מח,יא) – היה קבוע וקיים ולא השתנה. "וְצִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד" (תהילים קיא,ג) – קבועה וקיימת. |
עמידה אסם משתרך, יכון במעני אלקיאם ואלוקוף, בעמדו לפני פרעה, אם יעמד משה ושמואל, והוא עומד עליהם. ויכון במעני אלנכול ואלכף, כי עמדו לא ענו עוד, ותעמד מלדת. ויכון במעני אלת'באת ואלבקא למען יעמדו ימים רבים, ויכלת עמוד, עמד טעמו בו ת'בת ובקי ולם יתגיר, וצדקתו עומדת לעד ת'אבתה באקיה. |
2 |
עמידה בזיקה לה' ומעמד האדם
כל "עמידה" שנאמרה לגבי ה' יתעלה היא במשמעות הזו האחרונה: "וְעָמְדוּ רַגְלָיו בַּיּוֹם הַהוּא עַל הַר הַזֵּיתִים" (זכריה יד,ד) – ותהיינה סיבותיו קבועות, כלומר הדברים שהוא גרם להם. דבר זה עוד יתבאר לך כשנזכיר את רב-משמעיות "רגל" (א,כח). ובמשמעות הזו דבריו יתעלה אליו (=למשה): "וְאַתָּה פֹּה עֲמֹד עִמָּדִי" (דברים ה,כח); "אָנֹכִי עֹמֵד בֵּין ה' וּבֵינֵיכֶם" (שם שם,ה). |
וכל עמידה ג'את פי אללה תעאלי הי מן הד'א אלמעני אלאכ'יר ועמדו רגליו ביום ההוא על הר הזיתים, ותת'בת אסבאבה אעני מסבבאתה, וסיבין ד'לך ענד ד'כר אשתראך רגל. ומן הד'א אלמעני קולה לה תעאלי ואתה פה עמד עמדי, אנכי עמד בין י"י וביניכם: |