פתיחת התפריט הראשי

מורה הנבוכים β

שינויים

חלק א, פרק ג

נוספו 5,411 בתים, 17:25, 13 בספטמבר 2018
עדכון
{{שם פרק|חלק א, פרק ג}}
{{כותרת|המונחים תבנית ותמונה}}
<table class="hamore">

<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}1</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|משמעות המונח תבנית}}
{{קו}}חושבים שמשמעות "{{עברית|תמונה}}" ו"{{עברית|תבנית}}" בלשון העברית אחת היא, ואין הדבר כן. משום ש"{{עברית|תבנית}}" הוא מונח הגזור מ"{{עברית|בנה}}", ומשמעותו מבנה הדבר ותכונתו, כלומר תבניתו, דוגמת הריבועיוּת והעיגוליוּת והמשולשוּת ושאר התבניות. נאמר: "{{עברית|אֵת תַּבְנִית הַמִּשְׁכָּן וְאֵת תַּבְנִית כָּל כֵּלָיו}}" {{הפניה|(שמות כה,ט)}}, ונאמר: "[וּרְאֵה וַעֲשֵׂה] {{עברית|בְּתַבְנִיתָם אֲשֶׁר אַתָּה מָרְאֶה בָּהָר}}" {{הפניה|(שם,מ)}}, "{{עברית|תַּבְנִית כָּל צִפּוֹר [}}כָּנָף אֲשֶׁר תָּעוּף בַּשָּׁמָיִם]" {{הפניה|(דברים ד,יז)}}, "{{עברית|תַּבְנִית יָד}}" {{הפניה|(יחזקאל ח,ג; י,ח)}}, "{{עברית|תַּבְנִית הָאוּלָם}}" {{הפניה|(דברי הימים־א כח,יא)}}. כל אלה – תבנית. ולכן אין העברית מחילה כלל את הביטויים הללו על תיאורים הקשורים באלוה.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}יט'ן אן מעני {{עברית|תמונה}} ו{{עברית|תבנית}} פי אללגה אלעבראניה ואחד, וליס כד'לך, וד'לך אן {{עברית|תבנית}} הו אסם משתק מן {{עברית|בנה}}, ומענאה בניה' אלשי והיאתה אעני שכלה מת'ל אלתרביע ואלתדויר ואלתת'לית' וגירהא מן{{קו}}אלאשכאל, קאל {{עברית|את תבנית המשכן ואת תבנית כל כליו}}, וקאל {{עברית|בתבניתם}} {{עברית|אשר אתה מראה בהר,}} {{עברית|תבנית כל צפור וכו',}} {{עברית|תבנית יד}} {{עברית|תבנית האולם}}, כל הד'א שכל, ולד'לך לם תוקע אלעבראניה הד'ה אלאלפאט' פי אוצאף תתעלק באלאלאה בוג'ה.</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}2</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|שלוש משמעויות למונח תמונה}}
{{קו}}ואילו "{{עברית|תמונה}}" היא מונח מסופק בעל שלוש משמעויות:{{קו}}{{אינדקס|א)}} הוא משמש במובן של צורת הדבר המושגת בחושים מחוץ לדעת {{מונח|ד'הן}} (=באופן אובייקטיבי), כלומר תבניתו ומתארו, והם דבריו: "{{עברית|וַעֲשִׂיתֶם פֶּסֶל תְּמוּנַת כֹּל}}" {{הפניה|(דברים ד,כה)}}, "{{עברית|כִּי לֹא רְאִיתֶם כָּל תְּמוּנָה}} [בְּיוֹם דִּבֶּר ה' אֲלֵיכֶם בְּחֹרֵב מִתּוֹךְ הָאֵשׁ]" {{הפניה|(שם,טו)}}.{{קו}}{{אינדקס|ב)}} הוא משמש במובן של {{עברית|הצורה}} המדומיינת של הפרט, הנמצאת בדמיון לאחר היעלמו מן החושים, והוא שנאמר: "{{עברית|בִּשְׂעִפִּים מֵחֶזְיֹנוֹת לָיְלָה}} {{עברית|[}}בִּנְפֹל תַּרְדֵּמָה עַל אֲנָשִׁים]" {{הפניה|(איוב ד,יג)}}, וסוף הדברים: "{{עברית|יַעֲמֹד וְלֹא אַכִּיר מַרְאֵהוּ, תְּמוּנָה לְנֶגֶד עֵינָי}}" {{הפניה|(שם,טז)}}, כלומר דמיון אל מול עיניי בשנתי.{{קו}}{{אינדקס|ג)}} והוא משמש במובן של העניין האמיתי המושג {{מונח|אדראך}} בשכל, ולפי המובן השלישי הזה נאמר אצלו יתעלה "{{עברית|תמונה}}". נאמר: "{{עברית|וּתְמֻנַת ה' יַבִּיט}}" {{הפניה|(במדבר יב,ח),}} משמעותו וביאורו {{מונח|שרח}}: ואת אמיתת ה' ישיג.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}אמא {{עברית|תמונה}} פאנה אסם יקאל עלי ת'לת'ה מעאני בתשכיך, וד'לך אנה יקאל עלי צורה' אלשי אלמדרכה באלחואס כ'ארג' אלד'הן, אעני שכלה ותכ'טיטה, והו קולה {{עברית|ועשיתם פסל תמונת כל וכו'}} {{עברית|כי לא ראיתם כל תמונה}}. ויקאל עלי אלצורה אלכ'יאליה אלמוג'ודה פי אלכ'יאל מן אלשכ'ץ בעד גיבתה ען אלחואס והו קולה {{עברית|בשעפים מחזיונות לילה וכו'}}{{עברית|}} ואכ'ר אלקול {{עברית|יעמד ולא אכיר מראהו תמונה לנגד עיני}} יעני כ'יאלא בחד'א עיני פי אלנום. ויקאל עלי אלמעני אלחקיקי אלמדרך באלעקל. ובחסב הד'א אלמעני אלת'אלת' יקאל פיה תעלי {{עברית|תמונה}}, קאל {{עברית|ותמונת י"י יביט}}, מענאה ושרחה וחקיקה' אללה ידרך:</td>
</tr>
</table>