שינויים

קפיצה אל: ניווט, חיפוש

חלק א, פרק ד

נוספו 7,676 בתים, 17:26, 13 בספטמבר 2018
עדכון
{{שם פרק|חלק א, פרק ד}}
{{כותרת|המונחים ראה, הביט וחזה}}
<table class="hamore">

<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}1</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|פתיחה}}
{{קו}}דע ששלושת הביטויים "{{עברית|ראה}}" ו"{{עברית|הביט}}" ו"{{עברית|חזה}}" משמשים במובן של ראיית העין, ושלושתם הושאלו להשגת {{מונח|אדראך}} השכל.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}אעלם אן {{עברית|ראה}} ו{{עברית|הביט}} ו{{עברית|חזה}} ת'לת'ה' הד'ה אלאלפאט' תקע עלי רויה' אלעין, ואסתעירת ת'לאת'תהא לאדראך אלעקל.</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}2</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|שתי משמעויות למונח ראה}}
{{קו}}לגבי "{{עברית|ראה}}" הדבר ידוע בקרב ההמון.{{קו}}{{אינדקס|א)}} נאמר: "{{עברית|וַיַּרְא וְהִנֵּה בְאֵר בַּשָּׂדֶה}}" {{הפניה|(בראשית כט,ב)}}, וזו ראיית עין;{{קו}}{{אינדקס|ב)}} ונאמר "{{עברית|וְלִבִּי רָאָה הַרְבֵּה חָכְמָה וָדָעַת}}" {{הפניה|(קהלת א,טז)}}, וזו השגה שכלית. ובהשאלה הזו כל {{עברית|לשון ראיה}} שנאמר לגבי ה' יתעלה, כגון דבריו "{{עברית|רָאִיתִי אֶת ה'}}" {{הפניה|(מלכים־א כב,יט; דברי הימים־ב יח,יח)}}, "{{עברית|וַיֵּרָא אֵלָיו ה'}}" {{הפניה|(בראשית יח,א)}}, "{{עברית|וַיַּרְא}} {{עברית|אֱלֹהִים כִּי טוֹב}}" {{הפניה|(בראשית א,י ועוד)}}, "{{עברית|הַרְאֵנִי נָא אֶת כְּבֹדֶךָ}}" {{הפניה|(שמות לג,יח)}}, "{{עברית|וַיִּרְאוּ אֵת אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל}}" {{הפניה|(שם,כד,י)}} – כל אלה השגה שכלית, לא ראיית עין כלל. משום שהעיניים אינן משיגות אלא גוף, וגם זה רק מכיוון אחד ורק חלק מן המקרים (=התכונות) שלו, כלומר צבע הגוף ותבניתו וכיוצא בזה, וכן הוא יתעלה אינו משיג על ידי אבר, כמו שיתבאר {{הפניה|(א,מד; מו18,6)}}.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}אמא ד'לך פי {{עברית|ראה}} פמשהור ענד אלג'מהור, קאל {{עברית|וירא והנה באר בשדה}} והד'ה רויה' עין וקאל {{עברית|ולבי ראה הרבה חכמה ודעת}} והד'א אדראך עקלי. ובחסב הד'ה אלאסתעארה הו כל {{עברית|לשון ראיה}} ג'א פי אללה תעאלי מת'ל קולה {{עברית|ראיתי את י"י, וירא אליו י"י, וירא אלהים}} {{עברית|כי טוב, הראני נא את כבודך, ויראו את אלהי ישראל}}, כל ד'לך אדראך עקלי לא רויה' עין בוג'ה אד' לא תדרך אלאעין אלא ג'סם ופי ג'הה ובעץ' אעראצ'ה איצ'א, אעני אלואן אלג'סם ושכלה ונחוהא, וכד'לך הו תעאלי לא ידרך באלה כמא סיבין.</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}3</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|שתי משמעויות למונח הביט}}
{{קו}}וכיוצא בזה "{{עברית|הביט}}"{{קו}}{{אינדקס|א)}} משמש במובן של הפניית העין אל דבר: "{{עברית|אַל תַּבִּיט}} {{עברית|אַחֲרֶיךָ}}" {{הפניה|(בראשית יט,יז)}}, "{{עברית|וַתַּבֵּט אִשְׁתּוֹ מֵאַחֲרָיו}}" {{הפניה|(שם,כו)}}, "{{עברית|וְנִבַּט לָאָרֶץ}}" {{הפניה|(ישעיה ה,ל)}}.{{קו}}{{אינדקס|ב)}} והושאל לפניית הדעת {{מונח|ד'הן}} והכוונתה לעיין בדבר כדי שתשיג אותו, והוא שנאמר: "{{עברית|לֹא הִבִּיט אָוֶן בְּיַעֲקֹב}}" {{הפניה|(במדבר כג,כא)}}, כי ה{{עברית|אָוֶן}} אינו נראה בעין. וכיוצא בזה דבריו: "{{עברית|וְהִבִּיטוּ אַחֲרֵי מֹשֶׁה}} [עַד בֹּאוֹ הָאֹהֱלָה]" {{הפניה|(שמות לג,ח)}}, אמרו ה{{עברית|חכמים ז"ל}} שיש בו גם המשמעות הזו, ושזו הודעה על כך שהם עקבו אחרי מעשיו ודבריו והתבוננו בהם. במשמעות זו נאמר: "{{עברית|הַבֶּט נָא הַשָּׁמַיְמָה}}" {{הפניה|(בראשית טו,ה)}}, משום שזה היה {{עברית|במראה הנבואה}}. ובהשאלה זו {{עברית|כל לשון הבטה}} שנאמר לגבי האל יתעלה: "[כִּי יָרֵא] {{עברית|מֵהַבִּיט אֶל הָאֱלֹהִים}}" {{הפניה|(שמות ג,ו)}}, "{{עברית|וּתְמֻנַת ה' יַבִּיט}}" {{הפניה|(במדבר יב,ח)}}, "{{עברית|וְהַבִּיט אֶל עָמָל לֹא תוּכָל}}" {{הפניה|(חבקוק א,יג)}}.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}וכד'לך {{עברית|הביט}} יקע עלי אלאלתפאת באלעין ללשי, {{עברית|אל תביט}} {{עברית|אחריך, ותבט אשתו מאחריו, ונבט לארץ}}. ואסתעיר אלי אלתפאת אלד'הן ואקבאלה עלי תאמל אלשי חתי ידרכה, והו קולה {{עברית|לא הביט און ביעקב}} לאן אל{{עברית|און}} לא ירי באלעין, וכד'לך קולה {{עברית|והביטו אחרי משה}} קאלוא אל{{עברית|חכמים ז"ל}} אן פיה איצ'א הד'א אלמעני ואנה אכ'באר ען כונהם יתעקבון אפעאלה ואקואלה ויתאמלונהא. ומן הד'א אלמעני קולה {{עברית|הבט נא השמימה}} לאן ד'לך כאן {{עברית|במראה הנבואה}}. ועלי הד'ה אלאסתעארה הו {{עברית|כל לשון הבטה}} ג'את פי אללה תעאלי, {{עברית|מהביט אל האלהים, ותמונת י"י יביט והביט אל עמל לא תוכל}}.</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}4</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|שתי משמעויות למונח חזה}}
{{קו}}וכיוצא בזה "{{עברית|חזה}}"{{קו}}{{אינדקס|א)}} חל על ראיית העין: "{{עברית|וְתַחַז בְּצִיּוֹן עֵינֵינוּ}}" {{הפניה|(מיכה ד,יא)}},{{קו}}{{אינדקס|ב)}} והושאל להשגת הלב: "{{עברית|אֲשֶׁר חָזָה עַל יְהוּדָה וִירוּשָׁלִָם}}" {{הפניה|(ישעיה א,א)}}, "{{עברית|הָיָה דְבַר ה' אֶל אַבְרָם בַּמַּחֲזֶה}}" {{הפניה|(בראשית טו,א)}}. ובהשאלה זו נאמר "{{עברית|וַיֶּחֱזוּ אֶת הָאֱלֹהִים}}" {{הפניה|(שמות כד,יא)}}. דע זאת.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}וכד'לך {{עברית|חזה}} יקע עלי רויה' אלעין {{עברית|ותחז בציון עינינו}}. ואסתעיר לאדראך אלקלב {{עברית|אשר חזה על יהודה וירושלם, היה דבר י"י אל אברם במחזה}}. ועלי הד'ה אלאסתעארה קיל {{עברית|ויחזו את האלהים}}, פאעלם ד'לך:</td>
</tr>
</table>

תפריט ניווט