פתיחת התפריט הראשי

מורה הנבוכים β

שינויים

חלק א, פרק טז

נוספו 4,428 בתים, 17:26, 13 בספטמבר 2018
עדכון
{{שם פרק|חלק א, פרק טז}}
{{כותרת|המונח צור}}
<table class="hamore">

<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}1</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|ארבע משמעויות}}
{{קו}}"{{עברית|צור}}" – מונח רב-משמעי.{{קו}}{{אינדקס|א)}} הוא שם ההר: "{{עברית|וְהִכִּיתָ בַצּוּר}}" {{הפניה|(שמות יז,ו)}}.{{קו}}{{אינדקס|ב)}} והוא שם האבן הקשה כחלמיש: "{{עברית|חַרְבוֹת צֻרִים}}" {{הפניה|(יהושע ה,ב)}}.{{קו}}{{אינדקס|ג)}} והוא שם המכרה שכורים ממנו אבני מחצב: "{{עברית|הַבִּיטוּ אֶל צוּר חֻצַּבְתֶּם}}" {{הפניה|(ישעיה נא,א)}}.{{קו}}{{אינדקס|ד)}} אחר כך הושאל מונח זה מן המשמעות האחרונה ל(משמעות של) מוצאו של כל דבר וראשיתו, ולכן אמר אחרי דבריו "{{עברית|הַבִּיטוּ אֶל צוּר חֻצַּבְתֶּם}}" – "{{עברית|הַבִּיטוּ אֶל אַבְרָהָם אֲבִיכֶם [}}וְאֶל שָׂרָה תְּחוֹלֶלְכֶם, כִּי אֶחָד קְרָאתִיו וַאֲבָרְכֵהוּ וְאַרְבֵּהוּ]" {{הפניה|(שם שם,ב)}}, כאילו פירש שה{{עברית|צור}} ש{{עברית|חֻצבתם}} ממנו הוא {{עברית|אברהם אביכם}}, ועל כן לכו בעקבותיו ונהגו על פי דתו והידמו אליו במידותיו. כי טבע המכרה חייב להימצא במה שנחצב ממנו.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}
{{עברית|צור}} אסם משתרך. הו אסם אלג'בל {{עברית|והכית בצור}}. והו אסם חג'ר צלב כאלצואן {{עברית|חרבות צורים}}. והו אסם אלמעדן אלד'י תקתטע מנה חג'ארה' אלמעאדן {{עברית|הביטו אל צור חצבתם}}. ת'ם אסתעיר מן הד'א אלמעני אלאכ'יר הד'א אלאסם לאצל כל שי ומבדאה, ולד'לך קאל בעד קולה {{עברית|הביטו אל צור חצבתם}} {{עברית|הביטו אל אברהם אביכם וכו'}}, כאנה שרח אן אל{{עברית|צור}} אלד'י {{עברית|חצבתם}} מנה הו {{עברית|אברהם אביכם}}, פאקתפוא את'רה ודינוא בדינה ותכ'לקוא בכ'לקה, אד' טביעה' אלמעדן ילזם אן תכון מוג'ודה פי מא אקתטע מנה.</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}2</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|הדרך לה' – ההתבוננות בה' כמקור המציאות}}
{{קו}}לפי המשמעות האחרונה הזו נקרא ה' יתעלה "{{עברית|צור}}", כי הוא הראשית והסיבה הפועלת לכל מה שזולתו. ונאמר: "{{עברית|הַצּוּר תָּמִים פָּעֳלוֹ}}" {{הפניה|(דברים לב,ד)}}, "{{עברית|צוּר יְלָדְךָ תֶּשִׁי}}" {{הפניה|(שם שם,יח)}}, "{{עברית|צוּרָם מְכָרָם}}" {{הפניה|(שם שם,ל)}}, "{{עברית|וְאֵין צוּר כֵּאלֹהֵינוּ}}" {{הפניה|(שמואל־א ב,ב)}}, "{{עברית|צוּר עוֹלָמִים}}" {{הפניה|(ישעיה כו,ד)}}, "{{עברית|וְנִצַּבְתָּ עַל הַצּוּר}}" {{הפניה|(שמות לג,כא)}} – הישען והתמד על בחינת היותו (של ה') יתעלה ראשית (לכל המציאות), כי זה המבוא שתגיע דרכו אליו, כמו שביארנו {{הפניה|(א,ח)}} על דבריו אליו "{{עברית|הִנֵּה מָקוֹם אִתִּי}}" {{הפניה|(שם)}}.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}ובחסב הד'א אלמעני אלאכ'יר תסמי אללה תעאלי {{עברית|צור}}, אד' הו אלמבדא ואלסבב אלפאעל לכל מא סואה, וקיל {{עברית|הצור תמים פעלו, צור ילדך תשי, צורם מכרם, ואין צור כאלהינו, צור עולמים, ונצבת על הצור}} אעתמד ואת'בת עלי אעתבאר כונה תעאלי מבדאא פהו אלמדכ'ל אלד'י תצל מנה אליה, כמא בינא פי קולה לה{{עברית|הנה מקום אתי}}:</td>
</tr>
</table>