פתיחת התפריט הראשי

מורה הנבוכים β

שינויים

חלק א, פרק ט

נוספו 6,118 בתים, 17:26, 13 בספטמבר 2018
עדכון
{{שם פרק|חלק א, פרק ט}}
{{כותרת|המונח כיסא}}
<table class="hamore">

<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}1</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|שלוש משמעויות. משמעות א: כפשוטה}}
{{קו}}"{{עברית|כסא}}".{{קו}}{{אינדקס|א)}} קביעתו העיקרית בלשון היא שמו של הכיסא.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}
{{עברית|כסא}}. אצל וצ'עה פי אללגה אנה אסם אלכרסי,</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}2</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|משמעות ב: כסא ה' במשמעות מקדש ושמים}}
{{קו}}
{{אינדקס|ב)}} וכיוון שעל הכיסא היו יושבים רק בעלי הרוממות והגדולה כמו המלכים, והכיסא נעשה לדבר-מה מצוי המורה על גדולתו של מי שהוא ראוי לו ועל רוממותו וגודל מעלתו, נקרא ה{{עברית|מקדש}} "{{עברית|כסא}}", כיוון שהוא מורה על גדולתו של מי שהתגלה בו והשרה עליו את אורו ואת כבודו, ולפיכך אמר: "{{עברית|כִּסֵּא כָבוֹד מָרוֹם מֵרִאשׁוֹן}} {{עברית|[}}מְקוֹם מִקְדָּשֵׁנוּ]" {{הפניה|(ירמיהו יז,יב)}}.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}ולמא כאן אלכרסי אנמא יג'לס עליה אהל אלג'לאלה ואלעט'מה כאלמלוך, וצאר אלכרסי שיא מא מוג'ודא ידל עלי עט'מה' מן אהל לה וג'לאלתה ועט'ם שאנה, סמי אל{{עברית|מקדש כסא}} לדלאלתה עלי עט'מה' מן תג'לי פיה ואחל נורה ווקארה עליה, פקאל {{עברית|כסא כבוד מרום מראשון וכו'}}.</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">3</td>
<td class="he">בשל המשמעות הזו נקראו השמים "{{עברית|כסא}}", משום שהם מורים למי שמכיר אותם ומתבונן בהם על גדולתו של מי שיצרם ומניעם ומנהיג את העולם השפל (=כדור הארץ) בשפע טובם, ולפיכך אמר: "{{עברית|כֹּה אָמַר ה' הַשָּׁמַיִם כִּסְאִי}}" {{הפניה|(ישעיה סו,א)}}, כלומר: הם מורים על מציאותי וגדולתי ויכולתי כשם שה{{עברית|כסא}} מורה על גדולתו של מי שהוא ראוי לו.</td>
<td class="ar">ומן אג'ל הד'א אלמעני סמית אלסמא {{עברית|כסא}} לדלאלתהא ענד מן יערפהא ויעתברהא עלי עט'מה' מוג'דהא ומחרכהא ומדבר אלעאלם אלספלי בפיץ' ג'ודהא, פקאל {{עברית|כה אמר י"י השמים כסאי}}{{עברית|}}, יקול הי תדל עלי וג'ודי ועט'מתי וקדרתי כדלאלה' אל{{עברית|כסא}} עלי עט'ים מן אהל לה.</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">4</td>
<td class="he">זה מה שראוי שיאמינו {{מונח|אעתקאד}} בו אנשי האמת, ולא שיש גוף שהאלוה שוכן עליו, יתעלה עילוי רב. כי עוד יוכח לך {{הפניה|(ב,א-ב)}} שהוא יתעלה אינו גוף, ואיך יהיה לו מקום, או מקום-מושב על גוף? אין הדבר כי אם כפי מה שהערנו לך עליו, שכל מקום שה' כיבד אותו וייחד אותו באורו ובזהרו, כמו ה{{עברית|מקדש}} או השמים, נקרא "{{עברית|כסא}}".</td>
<td class="ar">הד'א הו אלד'י ינבגי אן יעתקדה אלמחקקון, לא אן ת'ם ג'סם ירתפע אלאלאה עליה, תעלי עלוא כבירא, אד' סיתברהן לך אנה תעלי גיר ג'סם פכיף יכון לה מכאן או מקר עלי ג'סם, ואנמא אלאמר מא נבהנא עליה, אן כל מוצ'ע שרפה אללה וכ'צה בנורה ובהאה כאל{{עברית|מקדש}} או אלסמא סמי {{עברית|כסא}}.</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}5</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|משמעות ג: כיסא ה' הוא ה'}}
{{קו}}
{{אינדקס|ג)}} מה שהלשון הרחיבה בו בדבריו "{{עברית|כִּי יָד עַל כֵּס יָהּ}}" {{הפניה|(שמות יז,טז)}}, הרי הוא תיאור גדולתו ורוממותו שאין ראוי לדמיין שהם דבר מחוץ לעצמוּתו {{מונח|ד'את}} ולא נברא מנבראיו, כך שיהיה יתעלה נמצא בלי {{עברית|כסא}} ונמצא עם {{עברית|כסא}}. זו כפירה בלי ספק. וכבר נאמר במפורש: "{{עברית|אַתָּה ה' לְעוֹלָם תֵּשֵׁב}}, {{עברית|כִּסְאֲךָ לְדוֹר וָדוֹר}}" {{הפניה|(איכה ה,יט)}}, מה שמורה שהוא דבר שאינו נבדל ממנו. לפיכך הכוונה ב"{{עברית|כסא}}" כאן ובכל מקום דומה לו – תפארתו וגדולתו שאינן דבר מחוץ לעצמותו, כפי שיבואר בכמה מפרקי חיבור זה {{הפניה|(א,נב-נז)}}.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}אמא מא אתסעת פיה אללגה פי קולה {{עברית|כי יד על כס יה}}, פהו צפה' עט'מתה וג'לאלתה אלתי לא ינבגי אן תתכ'יל שיא כ'ארג' ען ד'אתה ולא מכ'לוק מן מכ'לוקאתה חתי יכון תעלי מוג'וד דון {{עברית|כסא}} ומוג'וד מע {{עברית|כסא}}, הד'א כפר בלא שך, וקד צרח וקאל {{עברית|אתה י"י לעולם תשב כסאך לדור ודור}}, דל אנה שי גיר מפארק לה, פלד'לך יראד ב{{עברית|כסא}} הנא ופי כל מא שאבהה ג'לאלתה ועט'מתה אלתי ליסת שיא כ'ארג' ען ד'אתה כמא יבין פי בעץ' פצול הד'ה אלמקאלה:</td>
</tr>
</table>