פתיחת התפריט הראשי

מורה הנבוכים β

שינויים

חלק א, פרק יב

נוספו 5,294 בתים, 17:26, 13 בספטמבר 2018
עדכון
{{שם פרק|חלק א, פרק יב}}
{{כותרת|המונח קימה}}
<table class="hamore">

<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}1</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|ארבע משמעויות. משמעות א: פיזית}}
{{קו}}"{{עברית|קימה}}" – מונח רב-משמעי,{{קו}}{{אינדקס|א)}} ואחת ממשמעויותיו היא הקימה (=העמידה) שהיא כנגד ה{{עברית|ישיבה}}: "{{עברית|וְלֹא קָם וְלֹא זָע מִמֶּנּוּ}}" {{הפניה|(אסתר ה,ט)}}.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}
{{עברית|קימה}} אסם משתרך, ואחד מעאניה אלקיאם אלד'י הו מקאבל {{עברית|ישיבה, ולא קם ולא זע ממנו}}.</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}2</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|משמעות ב: קיום ויציבות}}
{{קו}}
{{אינדקס|ב)}} ויש בו גם משמעות קיום הדבר ונכונותו: "{{עברית|יָקֵם ה' אֶת דְּבָרוֹ}}" {{הפניה|(שמואל־א א,כג)}}, "{{עברית|וַיָּקָם שְׂדֵה עֶפְרוֹן}} [...לְאַבְרָהָם]" {{הפניה|(בראשית כג,יז)}}, "{{עברית|וְקָם הַבַּיִת אֲשֶׁר בָּעִיר}} [...לַצְּמִיתֻת לַקֹּנֶה אֹתוֹ לְדֹרֹתָיו]" {{הפניה|(ויקרא כה,ל)}}, "{{עברית|וְקָמָה בְּיָדְךָ מַמְלֶכֶת יִשְׂרָאֵל}}" {{הפניה|(שמואל־א כד,כ)}}. במשמעות הזו נאמר כל {{עברית|לשון קימה}} על ה' יתעלה: "{{עברית|עַתָּה אָקוּם יֹאמַר ה'}}" {{הפניה|(ישעיה לג,י; תהילים יב,ו)}}, כלומר כעת אקיים את דברי והבטחתי ואיומי. "{{עברית|אַתָּה תָקוּם תְּרַחֵם צִיּוֹן}}" {{הפניה|(תהילים קב,יד)}} – תקיים מה שהבטחת לה שתרחם עליה.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}ופיה איצ'א מעני ת'באת אלאמר וצחתה {{עברית|יקם י"י את דברו, ויקם שדה עפרון, וקם הבית אשר בעיר, וקמה בידך ממלכת ישראל}}. ובהד'א אלמעני קיל כל {{עברית|לשון קימה}} פי אללה תעאלי {{עברית|עתה אקום יאמר י"י}}, יריד בה אלאן את'בת אמרי וועדי וועידי, {{עברית|אתה תקום תרחם ציון}} תת'בת מא ועדת בה מן רחמתהא.</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}3</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|משמעות ג: התקוממות}}
{{קו}}
{{אינדקס|ג)}} וכיוון שהמחליט לעשות דבר כלשהו, יוצא אל מעשהו על ידי קימה, נאמר על כל מי שמתקומם כנגד דבר מסוים שהוא קם: "{{עברית|כִּי הֵקִים בְּנִי אֶת עַבְדִּי עָלַי}}" {{הפניה|(שמואל־א כב,ח)}}.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}ולמא כאן אלמג'מע עלי פעל אמר מא ינזע אלי פעלה באלקיאם קיל לכל מן ת'אר לאמר מא אנה קאם, {{עברית|כי הקים בני את עבדי עלי}}.</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}4</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|משמעות ד: ענישה}}
{{קו}}
{{אינדקס|ד)}} המשמעות הזו הושאלה לביצוע צו ה' על אנשים שנגזר עליהם להישמד כעונש: "{{עברית|וְקַמְתִּי עַל בֵּית יָרָבְעָם}}" {{הפניה|(עמוס ז,ט)}}, "{{עברית|וְקָם עַל בֵּית מְרֵעִים}} (=ישמיד את הפושעים)" {{הפניה|(ישעיה לא,ב)}}. וייתכן שדבריו (שנזכרו לעיל) "{{עברית|עַתָּה אָקוּם}}" הם במשמעות הזו (=עתה אגיב בענישה). וכן "[אַתָּה] {{עברית|תָקוּם תְּרַחֵם צִיּוֹן}}" – כלומר: {{עברית|תקום על אויביה}}. במשמעות הזו יש פסוקים רבים; לא שיש לו יתעלה קימה או ישיבה. אמרו עליהם השלום: "{{עברית|אין למעלה לא ישיבה ולא עמידה}}" {{הפניה|(ראו בבלי חגיגה טו,א)}}, כי "{{עברית|עמד}}" נאמר לעתים במשמעות של "{{עברית|קם}}".</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}ואסתעיר הד'א אלמעני לנפוד' אמר אללה עלי קום אסתחקוא אלעקאב לדת'ארהם {{עברית|וקמתי על בית ירבעם, וקם על בית מרעים}}. וקד יכון קולה {{עברית|עתה אקום}} מן הד'א אלמעני, וכד'לך {{עברית|תקום תרחם ציון}}, יעני {{עברית|תקום על אויביה}}. ומן הד'א אלמעני ג'את נצוץ כת'ירה, לא אן ת'ם קיאם או קעוד תעאלי, קאלוא ע"אס {{עברית|אין למעלה לא ישיבה ולא עמידה}}, לאן {{עברית|עמד}} קד יג'י במעני {{עברית|קם}}:</td>
</tr>
</table>