פתיחת התפריט הראשי

מורה הנבוכים β

שינויים

חלק א, פרק יט

נוספו 3,795 בתים, 17:26, 13 בספטמבר 2018
עדכון
{{שם פרק|חלק א, פרק יט}}
{{כותרת|המונח מלא}}
<table class="hamore">

<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}1</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|שלוש משמעויות. משמעויות א-ב: מלוא המקום והשלמת זמן}}
{{קו}}"{{עברית|מלא}}" – זהו מונח רב-משמעי.{{קו}}{{אינדקס|א)}} דוברי השפה משתמשים בו לגבי גוף הנמצא בתוך גוף וממלא אותו: "{{עברית|וַתְּמַלֵּא כַדָּהּ}}" {{הפניה|(בראשית כד,טז)}}, "{{עברית|מְלֹא הָעֹמֶר לָאֶחָד}}" {{הפניה|(שילוב פסוקים שמות טז: כב,לב)}}, וכאלה רבים.{{קו}}{{אינדקס|ב)}} ומשתמשים בו במובן של תום פרק זמן והשלמתו: "{{עברית|וַיִּמְלְאוּ יָמֶיהָ}} [לָלֶדֶת]" {{הפניה|(בראשית כה,כד)}}, "{{עברית|וַיִּמְלְאוּ לוֹ אַרְבָּעִים יוֹם}}" {{הפניה|(שם נ,ג)}}.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}
{{עברית|מלא}} הד'א אסם משתרך, יסתעמלה אהל אללגה פי ג'סם יחל פי ג'סם פימלאה, {{עברית|ותמלא כדה, מלא העומר לאחד}}, והד'א כת'יר. ויסתעמל פי מעני אנקצ'א זמאן מא מקדר ותמאמה, {{עברית|וימלאו ימיה, וימלאו לו ארבעים יום}}.</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}2</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|משמעות ג: שלמות המעלה}}
{{קו}}
{{אינדקס|ג)}} ומשתמשים בו במובן של שלמות במעלה והגעה אל תכליתה: "{{עברית|וּמָלֵא בִּרְכַּת ה'}}" {{הפניה|(דברים לג,כג)}}, "{{עברית|מִלֵּא אֹתָם חָכְמַת לֵב}}" {{הפניה|(שמות לה,לה)}}, "{{עברית|וַיִּמָּלֵא אֶת הַחָכְמָה וְאֶת הַתְּבוּנָה וְאֶת הַדַּעַת}}" {{הפניה|(מלכים-א ז,יד)}}. במשמעות הזאת נאמר "{{עברית|מְלֹא כָל הָאָרֶץ כְּבוֹדוֹ}}" {{הפניה|(ישעיה ו,ג)}}; פירוש הדברים: כל הארץ מעידה על שלמותו, כלומר מורה עליה. וכיוצא בזה דבריו: "{{עברית|וּכְבוֹד ה' מָלֵא אֶת הַמִּשְׁכָּן}}" {{הפניה|(שמות מ,לד-לה)}}. וכל {{עברית|לשון מליאה}} שתמצא מיוחסת לה' היא במשמעות הזו, לא שיש גוף שממלא מקום. אלא אם תרצה להבין את {{עברית|כבוד ה'}} כאור הנברא המכונה "{{עברית|כבוד}}" בכל מקום, והוא אשר {{עברית|מלא את המשכן}}, אין נזק בכך.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}ויסתעמל פי מעני אלכמאל פי אלפצ'ילה ואלגאיה פיהא, {{עברית|ומלא ברכת י"י, מלא אותם חכמת לב, וימלא את החכמה ואת התבונה ואת הדעת}}. ומן הד'א אלמעני קיל {{עברית|מלא כל הארץ כבודו}} מענאה ג'מיע אלארץ' תשהד בכמאלה אי תדל עליה, וכד'לך קולה {{עברית|וכבוד י"י מלא את המשכן.}} וכל {{עברית|לשון מליאה}} תג'דהא מנסובה ללה פהי מן הד'א אלמעני, לא אן ת'ם ג'סם ימלא מכאן. אלא אן תריד תג'על {{עברית|כבוד י"י}} אלנור אלמכ'לוק אלד'י יסמי {{עברית|כבוד}} פי כל מוצ'ע, והו אלד'י {{עברית|מלא את המשכן}}, פלא צ'יר פי ד'לך:</td>
</tr>
</table>