פתיחת התפריט הראשי

מורה הנבוכים β

שינויים

חלק א, פרק כד

נוספו 6,163 בתים, 17:26, 13 בספטמבר 2018
עדכון
{{שם פרק|חלק א, פרק כד}}
{{כותרת|המונח הליכה}}
<table class="hamore">

<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}1</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|שלוש משמעויות (מתוך ארבע)}}
{{קו}}
{{אינדקס|א)}} גם ה"{{עברית|הליכה}}" היא מכלל המונחים שנקבעו לתנועות מסוימות מתנועות בעלי החיים: "{{עברית|וְיַעֲקֹב הָלַךְ לְדַרְכּוֹ}}" {{הפניה|(בראשית לב,ב)}}. וזה נפוץ.{{קו}}{{אינדקס|ב)}} מונח זה הושאל להתפשטות והימתחות של גופים שהם דקים יותר מגופי בעלי החיים: "{{עברית|וְהַמַּיִם הָיוּ הָלוֹךְ וְחָסוֹר}}" {{הפניה|(שם ח,ה)}}, "[וַה' נָתַן קֹלֹת וּבָרָד] {{עברית|וַתִּהֲלַךְ אֵשׁ אָרְצָה}}" {{הפניה|(שמות ט,כג)}}.{{קו}}{{אינדקס|ג)}} לאחר מכן הושאל להתפשטות דבר כלשהו והופעתו, גם אם אין הוא גשמי כלל. נאמר: "{{עברית|קוֹלָהּ כַּנָּחָשׁ יֵלֵךְ}}" {{הפניה|(ירמיה מו,כב)}}. וכיוצא בזה דבריו "[וַיִּשְׁמְעוּ אֶת] {{עברית|קוֹל ה' אֱלֹהִים מִתְהַלֵּךְ בַּגָּן}}" {{הפניה|(בראשית ג,ח)}}, ה{{עברית|קול}} הוא שנאמר לגביו שהיה {{עברית|מתהלך}}.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}אל{{עברית|הליכה}} איצ'א מן ג'מלה' אלאסמא אלמוצ'ועה לחרכאת מכ'צוצה מן חרכאת אלחיואן, {{עברית|ויעקב הלך לדרכו}}, והד'א כת'יר.{{קו}}וקד אסתעיר הד'א אלאסם לאמתדאד אלאג'סאם אלתי הי אלטף מן אג'סאם אלחיואן {{עברית|והמים היו הלוך וחסור, ותהלך אש ארצה}}.{{קו}}ת'ם אסתעיר לאנתשאר אמר מא וט'הורה ואן כאן ד'לך ליס בג'סם אצלא, קאל {{עברית|קולה כנחש ילך}}. וכד'לך קולה {{עברית|קול י"י אלהים מתהלך בגן}}, אל{{עברית|קול}} הו אלמקול ענה אנה כאן {{עברית|מתהלך}}.</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}2</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|משמעות הליכה כלפי ה'}}
{{קו}}לפי השאלה זו היא כל {{עברית|לשון הליכה}} שנאמרה על ה' יתעלה, כלומר שהיא הושאלה לדבר שאינו גשמי: אם להתפשטות הדבר ואם לסילוק ההשגחה, שבבעל החיים דומה לכך הפנִייה לאחור מדבר-מה, דבר שבעל החיים עושה ב{{עברית|הליכה}}. אם כן כפי שכִּינה את הסרת ההשגחה "{{עברית|הסתרת פנים}}" בדבריו "{{עברית|וְאָנֹכִי הַסְתֵּר אַסְתִּיר פָּנַי}}" {{הפניה|(דברים לא,יח)}}, כך כינה אותה "{{עברית|הליכה}}", שיש לה משמעות של פנייה לאחור מדבר-מה, ואמר: "{{עברית|אֵלְכָה וְאָשׁוּבָה אֶל מְקוֹמִי}}" {{הפניה|(שילוב פסוקים: הושע ה,טו; ב,ט)}}.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}ובחסב הד'ה אלאסתעארה כל {{עברית|לשון הליכה}} ג'את פי אללה תעאלי, אעני אנהא אסתעירת למא ליס בג'סם, אמא לאנתשאר אלאמר או לרפע אלענאיה אלד'י מת'אלה פי אלחיואן אלתוליה ען אלשי אלד'י ד'לך מן אלחיואן באל{{עברית|הליכה}}, פכמא כני ען רפע אלענאיה {{עברית|בהסתרת פנים}} פי קולה {{עברית|ואנכי הסתר אסתיר פני}} כד'לך כני ענה באל{{עברית|הליכה}} אלתי הי במעני אלתוליה ען אלשי, קאל {{עברית|אלכה ואשובה}} {{עברית|אל מקומי}}.</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">3</td>
<td class="he">אשר לדבריו "{{עברית|וַיִּחַר אַף ה' בָּם וַיֵּלַךְ}}" {{הפניה|(במדבר יב,ט)}} הרי בהם נמצאות שתי המשמעויות גם יחד, כלומר משמעות סילוק ההשגחה המכונה פנייה אחורה, ומשמעות התפשטות הדבר והיגלותו והופעתו, והכוונה היא ש{{עברית|חרון}} ה{{עברית|אף}} הוא ש{{עברית|הלך}} והתפשט אל שניהם (=אהרן ומרים), ולכן הפכה (מרים) "{{עברית|מְצֹרַעַת כַּשָּׁלֶג}}" {{הפניה|(שם יב,י)}}.</td>
<td class="ar">אמא קולה {{עברית|ויחר אף י"י בם וילך}} פפיה אלמעניין ג'מיעא, אעני מעני רפע אלענאיה אלמכני ענה באלתוליה, ומעני אנתשאר אלאמר ופשאיה וט'הורה אעני אל{{עברית|חרון אף}} הו אלד'י {{עברית|הלך}} ואמתד אליהמא ולד'לך צארת {{עברית|מצורעת כשלג}}.</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}4</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|משמעות ד: ההתדמות}}
{{קו}}וכן הושאל {{עברית|לשון הליכה}} להליכה בהנהגות נעלות, בלי תנועת גוף כלל: "{{עברית|וְהָלַכְתָּ בִּדְרָכָיו}}" {{הפניה|(דברים כח,ט)}}, "{{עברית|אַחֲרֵי ה' אֱלֹהֵיכֶם תֵּלֵכוּ}}" {{הפניה|(שם יג,ה)}}, "{{עברית|לְכוּ וְנֵלְכָה בְּאוֹר ה'}}" {{הפניה|(ישעיה ב,ה)}}</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}וכד'לך אסתעיר {{עברית|לשון הליכה}}{{עברית|}} ללסיר באלסירה אלפאצ'לה דון תחרך ג'סם אצלא {{עברית|והלכת בדרכיו, אחרי י"י אלהיכם תלכו. לכו ונלכה באור י"י}}:</td>
</tr>
</table>