פתיחת התפריט הראשי

מורה הנבוכים β

שינויים

חלק א, פרק לו

נוספו 19,947 בתים, 17:27, 13 בספטמבר 2018
עדכון
{{שם פרק|חלק א, פרק לו}}
{{כותרת|חומרת ההגשמה}}
<table class="hamore">

<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}1</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|פתיחה}}
{{קו}}בדִיוני על התארים {{הפניה|(א,נד9)}} אבאר לך באיזה מובן נאמר שה' מרוצה מדבר-מה, או שהוא מרגיז ומכעיס אותו, שבמשמעות הזו נאמר לגבי פרטים מבני האדם שה' היה מרוצה מהם או כעס עליהם או רגז. עניין זה אינו מטרתו של פרק זה, אלא מטרתו היא מה שאומר:</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}סאבין לך ענד כלאמי פי אלצפאת עלי אי ג'הה קיל אן אללה ירצ'יה אלאמר אלכד'א או יסכ'טה ויגצ'בה, אלד'י בד'לך אלמעני יקאל פי אשכ'אץ מן אלנאס אן אללה רצ'י ענהם, או גצ'ב עליהם, או סכ'ט, וליס הד'א אלמעני הו גרץ' הד'א אלפצל, בל גרצ'ה מא אקול פיה.</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}2</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|כעס ה' – בעבודה זרה בלבד}}
{{קו}}דע שאם תתבונן בכל ה{{עברית|תורה}} ובכל ספרי הנביאים לא תמצא {{עברית|לשון חרון אף}} ולא {{עברית|לשון כעס}} ולא {{עברית|לשון קנאה}} אלא ב{{עברית|עבודה זרה}} דווקא. ולא תמצא שנקרא "{{עברית|אויב ה'}}" או "{{עברית|צר}}" או "{{עברית|שונא}}" אלא {{עברית|עובד עבודה זרה}} דווקא. נאמר: {{אינדקס|לשונות של כעס)}} "[הִשָּׁמְרוּ לָכֶם פֶּן יִפְתֶּה לְבַבְכֶם וְסַרְתֶּם] {{עברית|וַעֲבַדְתֶּם אֱלֹהִים אֲחֵרִים [}}וְהִשְׁתַּחֲוִיתֶם לָהֶם.] {{עברית|וְחָרָה אַף ה' בָּכֶם}}" {{הפניה|(דברים יא,טז-יז)}}; "[לֹא תֵלְכוּן אַחֲרֵי אֱלֹהִים אֲחֵרִים... כִּי אֵל קַנָּא ה' אֱלֹהֶיךָ בְּקִרְבֶּךָ] {{עברית|פֶּן יֶחֱרֶה אַף ה'}} [אֱלֹהֶיךָ בָּךְ וְהִשְׁמִידְךָ מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה]" {{הפניה|(שם,ו,יד-טו)}}; "[כִּי תַעֲשׂוּ אֶת הָרַע בְּעֵינֵי ה'] {{עברית|לְהַכְעִיסוֹ בְּמַעֲשֵׂה יְדֵיכֶם}}" {{הפניה|(שם,לא,כט)}}; "{{עברית|הֵם קִנְאוּנִי בְלֹא אֵל כִּעֲסוּנִי בְּהַבְלֵיהֶם}}" {{הפניה|(שם,לב,כא)}}; "[לֹא תֵלְכוּן אַחֲרֵי אֱלֹהִים אֲחֵרִים...] {{עברית|כִּי אֵל קַנָּא [}}ה' אֱלֹהֶיךָ בְּקִרְבֶּךָ, פֶּן יֶחֱרֶה אַף ה' אֱלֹהֶיךָ בָּךְ וְהִשְׁמִידְךָ מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה]" {{הפניה|(שם,ו,יד-טו)}}. "{{עברית|מַדּוּעַ הִכְעִסוּנִי בִּפְסִלֵיהֶם}}" {{הפניה|(ירמיה ח,יט)}}; "[יִזְבְּחוּ לַשֵּׁדִים לֹא אֱלֹהַּ... וַיַּרְא ה' וַיִּנְאָץ] {{עברית|מִכַּעַס בָּנָיו וּבְנֹתָיו}}" {{הפניה|(דברים לב,יז-יט)}}; "[הֵם קִנְאוּנִי בְלֹא אֵל...] {{עברית|כִּי אֵשׁ קָדְחָה בְאַפִּי}}"{{הפניה|(שם,שם,כא-כב)}}; {{אינדקס|לשונות אויב, צר, שונא)}} "{{עברית|נֹקֵם הוּא לְצָרָיו, וּמְשַׁלֵּם הוּא לְאֹיְבָיו}}" {{הפניה|(נחום א,ב; ושם: נֹקֵם ה' לְצָרָיו וְנוֹטֵר הוּא לְאֹיְבָיו)}}; "[כִּי יָסִיר אֶת בִּנְךָ מֵאַחֲרַי וְעָבְדוּ אֱלֹהִים אֲחֵרִים...] {{עברית|וּמְשַׁלֵּם לְשֹׂנְאָיו}} [אֶל פָּנָיו לְהַאֲבִידוֹ]"{{הפניה|(דברים ז,ד,י)}}; "[וְעָבַר לָכֶם כָּל חָלוּץ אֶת הַיַּרְדֵּן לִפְנֵי ה'] {{עברית|עַד הוֹרִישׁוֹ אֶת אֹיְבָיו}} [מִפָּנָיו]" {{הפניה|(במדבר לב,כא)}}; "[וְלֹא תָקִים לְךָ מַצֵּבָה] {{עברית|אֲשֶׁר שָׂנֵא ה' אֱלֹהֶיךָ}}" {{הפניה|(דברים טז,כב)}}; "{{עברית|כִּי כָל תּוֹעֲבַת ה' אֲשֶׁר שָׂנֵא}} [עָשׂוּ לֵאלֹהֵיהֶם]" {{הפניה|(שם,יב,לא)}}. ואלה רבים מספור, אך אם תתחקה אחריהם בכל ספרי הקודש, תמצאם.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}אעלם אנך אד'א תאמלת ג'מיע אל{{עברית|תורה}} וג'מיע כתב אלאנביא לא תג'ד {{עברית|לשון חרון אף}} ולא {{עברית|לשון כעס}} ולא {{עברית|לשון קנאה}} אלא פי {{עברית|עבודה זרה}} כ'אצה, ולא תג'ד יסמי {{עברית|אויב י"י}} או {{עברית|צר}} או {{עברית|שונא}} אלא {{עברית|עובד עבודה זרה}} כ'אצה, קאל {{עברית|ועבדתם אלהים אחרים וכו' וחרה אף י"י בכם, פן יחרה אף י"י, להכעיסו במעשה ידיכם, הם קנאוני בלא אל כעסוני בהבליהם}} {{עברית|, כי אל קנא וכו', מדוע הכעיסוני בפסיליהם, מכעס בניו ובנותיו, כי אש קדחה באפי, נוקם הוא}} {{עברית|לצריו ומשלם}} {{עברית|הוא}} {{עברית|לאויביו, ומשלם לשנאיו, עד הורישו את אויביו, אשר שנא י"י אלהיך, כי כל תועבת י"י אשר שנא}}, והד'א אכת'ר מן אן יחצי. לכנה אד'א אסתקריתה פי ג'מיע אלכתב וג'דתה.</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}3</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|מדרג הטעויות}}
{{קו}}ספרי הנבואה הדגישו זאת כל כך רק משום שאותה דעה שקרית, כלומר פולחן {{עברית|עבודה זרה}}, קשורה אליו יתעלה. {{אינדקס|א)}} מי שמאמין שראובן עומד, בזמן שהוא באמת יושב, אינו נוטה מן האמת {{אינדקס|ב)}} כמי שמאמין שהאש נמצאת מתחת לאוויר, או שהמים מתחת לארץ, או שהארץ שטוחה, וכיוצא בזה. וזה השני אינו נוטה מן האמת {{אינדקס|ג)}} כמי שמאמין שהשמש עשויה מאש, או שהגלגל (הסובב את העולם) הוא חצי כדור, וכיוצא בזה. וזה השלישי אינו נוטה מן האמת {{אינדקס|ד)}} כמי שמאמין שהמלאכים אוכלים ושותים וכיוצא בזה. וזה הרביעי אינו נוטה מן האמת {{אינדקס|ה)}} כמי שמאמין שחובה לעבוד דבר זולת ה'. משום שככל שהאי-ידיעה והכפירה קשורות לדבר רם מעלה, כלומר למה שיש לו מדרגה איתנה במציאות, הן גדולות יותר מאלה הקשורות לדבר בעל מדרגה נמוכה יותר. ב"כפירה" כוונתי להַאֲמנה במשהו בניגוד למה שהוא; וב"אי-ידיעה" כוונתי היא לאי-ידיעה של מה שניתן לדעת. האי-ידיעה של מי שאינו יודע את מידת החרוט של גליל, או שאינו יודע שהשמש כדורית, אינה כאי-ידיעה של מי שאינו יודע אם האלוה קיים או שמא אין לעולם אלוה. וכפירתו של מי שחושב שמידת חרוט הגליל היא חציו, או שהשמש היא עיגול, אינה ככפירתו של מי שחושב שהאלוה הוא יותר מאחד.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}ואנמא ג'את אלכתב אלנבויה בהד'א אלתאכיד אלעט'ים לכון הד'א ראי באטל תעלק בה תעלי, אעני עבאדה' {{עברית|עבודה זרה}}, וליס עדול אלד'י אעתקד אן זידא קאים פי אלוקת אלד'י כאן פיה קאעדא ען אלחק כעדול מן אעתקד אן אלנאר תחת אלהוא, או אלמא תחת אלארץ', או אן אלארץ' בסיטה, ונחו ד'לך. ומא עדול הד'א אלת'אני ען אלחק כעדול מן אעתקד אן אלשמס מן אלנאר, או אן אלפלך נצף כרה, ונחו ד'לך. ולא עדול הד'א אלת'אלת' ען אלחק כעדול מן אעתקד אן אלמלאיכה יאכלון וישרבון ונחו ד'לך. ולא עדול הד'א אלראבע ען אלחק כעדול מן אעתקד וג'וב עבאדה' שי גיר אללה. פאנה כלמא כאן אלג'הל ואלכפר מתעלק באמר עט'ים, אעני במן לה מרתבה מתמכנה פי אלוג'וד, כאן אעט'ם מן תעלקה במן לה מרתבה דון ד'לך. ואעני באלכפר, אעתקאד אלשי עלי כ'לאף מא הו עליה, ואעני באלג'הל, ג'הל מא ימכן מערפתה. פליס ג'הל מן ג'הל מסאחה' מכ'רוט אלאסטואנה או ג'הל כריה' אלשמס כג'הל מן ג'הל הל אלאלאה מוג'וד, או ליס ללעאלם אלאה. ולא כפר מן ט'ן אן מכ'רוט אלאסטואנה נצפהא או אן אלשמס דאירה ככפר מן ט'ן אן אלאלאה אכת'ר מן ואחד.</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}4</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|עובדי עבודה זרה אינם כופרים באל}}
{{קו}}אתה יודע שכל מי שעובד {{עברית|עבודה זרה}} אינו עובד אותה כאילו אין אלוה זולתה. אף אדם, לא מאלה שהיו ולא מאלה שיהיו, לא דימה ולא ידמה שהצורה שהוא עושה מן המתכות או מן האבנים והעצים – שצורה זו בראה את השמים ואת הארץ והוא מנהיג אותם. אלא היא נעבדת רק כייצוג לדבר שהוא מתווך בינינו לבין האל, כמו שביאר ואמר: "{{עברית|מִי לֹא יִרָאֲךָ מֶלֶךְ הַגּוֹיִם [}}כִּי לְךָ יָאָתָה, כִּי בְכָל חַכְמֵי הַגּוֹיִם וּבְכָל מַלְכוּתָם מֵאֵין כָּמוֹךָ]" {{הפניה|(ירמיה י,ז)}}, ואמר: "{{עברית|וּבְכָל מָקוֹם מֻקְטָר מֻגָּשׁ לִשְׁמִי [}}וּמִנְחָה טְהוֹרָה, כִּי גָדוֹל שְׁמִי בַּגּוֹיִם אָמַר ה' צְבָאוֹת]" {{הפניה|(מלאכי א,יא)}}, ברמז אל הסיבה הראשונה לדעתם. וכבר ביארנו זאת בחיבורנו הגדול {{הפניה|(משנה תורה, עבודה זרה א,ב)}}, וזהו דבר שאיש מאנשי דתנו אינו חולק לגביו.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}ואנת תעלם אן כל מן עבד {{עברית|עבודה זרה}} פלם יעבדהא עלי אן לא אלאה סואהא, ולא תכ'יל אנסאן יומא קט מן אלמאצ'ין ולא יתכ'יל מן אלאתין אן אלצורה אלתי יעמלהא מן אלמסבוכאת או מן אלחג'ארה ואלכ'שב תלך אלצורה כ'לקת אלסמאואת ואלארץ' והי תדברהא, בל אנמא עבדת עלי ג'הה' אנהא מת'אל לשי הו ואסטה ביננא ובין אללה, כמא בין וקאל {{עברית|מי לא יראך מלך הגוים וכו'}}, וקאל {{עברית|ובכל מקום מקטר מגש לשמי וכו'}}, ישיר עלי אלסבב אלאול ענדהם, וקד בינא ד'לך פי תאליפנא אלכביר, והד'א ממא לא ינאזע פיה אחד מן אהל שריעתנא.</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}5</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|עובדי עבודה זרה נענשים אף על פי שלא כפרו באל}}
{{קו}}אבל אף על פי שהכופרים הללו מאמינים במציאות האלוה, מכל מקום כיוון שכפירתם עוסקת בחובה שהיא כלפיו יתעלה בלבד, כלומר בעבודה ובהערצה, כמו שנאמר "[לֹא תִשְׁתַּחֲוֶה לֵאלֹהֵיהֶם וְלֹא תָעָבְדֵם...] {{עברית|וַעֲבַדְתֶּם אֵת ה' [}}אֱלֹהֵיכֶם...]" {{הפניה|(שמות כג,כד-כה)}}, כדי שתתבסס מציאותו בהאמנת ההמון; והם ייחסו את החובה הזו לזולתו, ודבר זה מביא להיעדר מציאותו יתעלה מהאמנת ההמון, כי ההמון אינו משיג אלא את מעשי הפולחן, לא את משמעויותיהם ולא את מהותו האמיתית של הנעבד על ידיהן – הביא דבר זה לחייבם בדין מוות, כמו שאמר הכתוב: "[רַק מֵעָרֵי הָעַמִּים הָאֵלֶּה אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה] {{עברית|לֹא תְחַיֶּה כָּל נְשָׁמָה}}" {{הפניה|(דברים כ,טז)}}. הסיבה לכך, שהיא סילוק אותה דעה כוזבת כדי שלא יתקלקלו על ידה אחרים, התבארה בפסוק: "{{עברית|לְמַעַן אֲשֶׁר לֹא יְלַמְּדוּ אֶתְכֶם לַעֲשׂוֹת [}}כְּכֹל תּוֹעֲבֹתָם אֲשֶׁר עָשׂוּ לֵאלֹהֵיהֶם, וַחֲטָאתֶם לַה' אֱלֹהֵיכֶם" {{הפניה|(שם,שם,יז-יח),}} והם כונו "{{עברית|אויבים}}" ו"{{עברית|שונאים}}" ו"{{עברית|צרים}}", ונאמר שהעושה זאת {{עברית|מקנא}} ו{{עברית|מכעיס}} ו{{עברית|מעלה חמה}}.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}לכנהם מע כון אולאיך אלכאפרון מעתקדין וג'וד אלאלאה אד' ותעלק כפרהם בחק הו לה תעאלי פקט, אעני אלעבאדה ואלתעט'ים כמא קאל {{עברית|ועבדתם את י"י וכו'}} כי ית'בת וג'ודה פי אעתקאד אלג'מהור וט'נוא הד'א אלחק למן סואה, פכאן ד'לך דאעיא לעדם וג'ודה תעאלי מן אעתקאד אלג'מהור, אד' לא ידרך אלג'מהור אלא אפעאל אלעבאדאת לא מעאניהא ולא חקיקה' אלמעבוד בהא, פכאן ד'לך מוג'בא לאסתחקאקהם אלהלאך כמא ג'א אלנץ {{עברית|לא תחיה כל נשמה}}, ובין אלעלה והי אזאלה' הד'א אלראי אלבאטל לאן לא יפסד בה אלגיר, כמא קאל {{עברית|למען אשר לא ילמדו אתכם לעשות וכו'}}, וסמאהם {{עברית|אויבים}} ו{{עברית|שונאים}} ו{{עברית|צרים}}, וקאל אן פאעל ד'לך {{עברית|מקנא}} ו{{עברית|מכעיס}} ו{{עברית|מעלה חמה}},</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}6</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|המאמין בגשמות גרוע יותר מעובד עבודה זרה}}
{{קו}}קל וחומר למי שכפירתו קשורה לעצמותו יתעלה והאמנתו בניגוד למה שהוא, כלומר שאינו מאמין במציאותו, או שהוא מאמין שהוא שניים, או שהוא מאמין שהוא גוף, או שהוא מאמין שיש לו היפעלויות, או שהוא מייחס לו חסרון כלשהו – הוא בלי ספק חמור יותר ממי ש{{עברית|עובד עבודה זרה}} בתור מתווכת או {{עברית|מטיבה}} או {{עברית|מרעה}} לפי סברתו. דע לך אם כן, שכשאתה מאמין בגשמות או ב(כך שיש לאל) מצב ממצבי הגוף, אתה {{עברית|מקנא}} ו{{עברית|מכעיס}} ו{{עברית|קודח אש חמה}} ו{{עברית|שונא}} ו{{עברית|אויב}} ו{{עברית|צר}} הרבה יותר מ{{עברית|עובד עבודה זרה}}.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}פכיף יכון חאל מן תעלק כפרה בד'אתה תעאלי ואעתקאדה עלי כ'לאף מא הו עליה, אעני לא יעתקד וג'ודה, או יעתקדה את'נין, או יעתקדה ג'סם, או יעתקדה ד'א אנפעאלאת, או ינסב לה אי נקץ כאן, פאן הד'א בלא שך אשד מן {{עברית|עובד עבודה זרה}} עלי אנהא ואסטה או {{עברית|מטיבה}} או {{עברית|מרעה}} בזעמה. פאעלם יא הד'א אנך מתי אעתקדת תג'סים או חאלה מן חאלאת אלג'סם, פאנך {{עברית|מקנא ומכעיס וקודח אש חמה}}{{עברית| ושונא ואויב וצר}} אשד מן {{עברית|עובד עבודה זרה}} בכת'יר.</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}7</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|אין תירוץ למאמין הגשמות}}
{{קו}}ואם יעלה בדעתך שאפשר להתייחס בסלחנות למאמין הגשמות משום שהוא התחנך על כך, או בשל בורותו וקוצר השגתו, הרי כך ראוי לך להאמין לגבי {{עברית|עובד עבודה זרה}}, כי הוא לא עובד אלא או מבורות או מחינוך, "{{עברית|מנהג אבותיהם בידיהם}}" {{הפניה|(בבלי חולין יג,ב)}}. ואם תאמר שפשטי המקראות גורמים להם לבלבול הזה, באותה מידה עליך לדעת שרק דמיונות ותפיסות פגומות הביאו את {{עברית|עובד עבודה זרה}} לפולחנה. אם כן אין מקום להצטדקות למי שאינו מקבל כנתון {{מונח|תקליד}} (את שלילת הגשמות) מאנשי האמת בעלי העיון, אם קצרה דעתו מלעיין. כי איני מחשיב ככופר את מי ששלילת הגשמות לא הוכחה לו, אלא את מי שאינו מאמין בשלילתה, בפרט כאשר קיימים תרגום {{עברית|אנקלוס}} ותרגום {{עברית|יונתן בן עזיאל}} עליהם השלום, המרחיקים את הגשמות תכלית הריחוק. זו הייתה מטרת הפרק.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}ואן כ'טר בבאלך אן מעתקד אלתג'סים מעד'ור לכונה רבי עליה, או לג'הלה וקצור אדראכה, פכד'לך ינבגי לך אן תעתקד פי {{עברית|עובד עבודה זרה}}, לאנה מא יעבד אלא אמא לג'הל או לתרביה, {{עברית|מנהג אבותיהם בידיהם}}. ואן קלת אן ט'אהר אלנץ ילקיהם פי הד'ה אלשבהה, כד'לך פלתעלם אן {{עברית|עובד עבודה זרה}} אנמא דעאה לעבאדתהא כ'יאלאת ותצוראת נאקצה. פלא עד'ר למן לא יקלד אלמחקקין אלנאט'רין אן כאן מקצרא ען אלנט'ר, פאני לא אכפר מן לא יברהן עלי נפי אלג'סמאניה, בל אכפר מן לא יעתקד נפיהא, ולא סימא בוג'וד שרח {{עברית|אנקלוס}} ושרח {{עברית|יונתן בן עזיאל}} עליהמא אלסלאם אלד'ין יבעדאן ען אלתג'סים כל אלאבעאד. והד'א כאן גרץ' אלפצל:</td>
</tr>
</table>