שינויים

קפיצה אל: ניווט, חיפוש

חלק א, פרק מג

נוספו 6,628 בתים, 17:27, 13 בספטמבר 2018
עדכון
{{שם פרק|חלק א, פרק מג}}
{{כותרת|המונח כנף}}
<table class="hamore">

<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}1</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|ארבע משמעויות}}
{{קו}}"{{עברית|כנף}}" הוא מונח רב-משמעי, לרוב על דרך ההשאלה.{{קו}}{{אינדקס|א)}} הוא נקבע תחילה לכנף החיה המעופפת: "{{עברית|כָּל צִפּוֹר כָּנָף אֲשֶׁר תָּעוּף בַּשָּׁמָיִם}}" {{הפניה|(דברים ד,יז)}}.{{קו}}{{אינדקס|ב)}} אחר כך הושאל לקצות הבגדים ופינותיהם: "{{עברית|עַל אַרְבַּע כַּנְפוֹת כְּסוּתְךָ}}" {{הפניה|(שם כב,יב)}}.{{קו}}{{אינדקס|ג)}} אחר כך הושאל לחלקים הנידחים ביותר של הארץ הנושבת ולקצותיה המרוחקים ממקומותינו: "{{עברית|לֶאֱחֹז בְּכַנְפוֹת הָאָרֶץ}}" {{הפניה|(איוב לח,יג)}}, "{{עברית|מִכְּנַף הָאָרֶץ זְמִרֹת שָׁמַעְנוּ}}" {{הפניה|(ישעיה כד,טז)}}.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}
{{עברית|כנף}} אסם משתרך, ואכת'ר אשתראכה מן ג'הה' אלאסתעארה. וצ'עה אלאול לג'נאח אלחיואן אלטאיר {{עברית|כל צפור כנף אשר תעוף בשמים}}. ת'ם אסתעיר לאטראף אלת'יאב וזואיאהא {{עברית|על ארבע כנפות כסותך}}. ת'ם אסתעיר לאקאצי אלמעמור מן אלארץ' ואטראפהא אלבעידה מן מואצ'ענא {{עברית|לאחוז בכנפות הארץ, מכנף הארץ זמירות שמענו}}.</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">2</td>
<td class="he">
{{אינדקס|ד)}} אבן ג'נאח {{הפניה|(ספר השרשים, ערך כנף)}} אמר שהוא נאמר גם במשמעות של הסתר, בדומה לערבית שבה אומרים "כַּנַפְתֻּ אלשַּׁי (=הסתרתי את הדבר)" במשמעות של "הסתרתי אותו", ואמר בפירוש של "{{עברית|וְלֹא יִכָּנֵף עוֹד מוֹרֶיךָ}} [וְהָיוּ עֵינֶיךָ רֹאוֹת אֶת מוֹרֶיךָ]" {{הפניה|(ישעיה ל,כ)}} – ולא ייסתר ממך מאירך ולא ייעלם, וזה פירוש נאה. וממנו לדעתי "{{עברית|וְלֹא יְגַלֶּה כְּנַף אָבִיו}}" {{הפניה|(דברים כג,א)}} – לא יגלה את סתר אביו. וכן "{{עברית|וּפָרַשְׂתָּ כְנָפֶךָ עַל אֲמָתְךָ}}" {{הפניה|(רות ג,ט)}} פירושו לדעתי: פרוש את סתרך-חסותך על שפחתך.</td>
<td class="ar">וקאל אבן ג'נאח אנה איצ'א יג'י במעני אלסתרה מג'אנסא ללערבי אלד'י יקול כנפת אלשי במעני סתרתה, וקאל פי שרח {{עברית|ולא יכנף עוד מוריך}} ולא ינסתר ענך מנירך ולא ינחג'ב והד'א תפסיר חסן. ומנה ענדי {{עברית|ולא יגלה כנף אביו}} לא יכשף סתר אביה, וכד'לך {{עברית|ופרשת כנפיך על אמתך}} שרחה ענדי אבסט סתרך עלי ג'אריתך.</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}3</td>
<td class="he">
{{אינדקס|
{{כותרת משנה|משמעות כנף כלפי ה' וכלפי המלאכים}}
{{קו}}לפי משמעות זו לדעתי הושאל "{{עברית|כנף}}" לבורא יתעלה, וכן למלאכים, כי המלאכים אינם בעלי גוף לדעתנו, כפי שאבאר {{הפניה|(א,מט)}}. לכן דבריו "{{עברית|אֲשֶׁר בָּאת לַחֲסוֹת תַּחַת כְּנָפָיו}}" {{הפניה|(רות ב,יב)}} פירושם: אשר באת לחסות תחת סתרו. וכן כל "{{עברית|כנף}}" שנאמר לגבי המלאכים משמעותו סתר. התבונן נא בדבריו: "[שְׂרָפִים עֹמְדִים מִמַּעַל לוֹ שֵׁשׁ כְּנָפַיִם שֵׁשׁ כְּנָפַיִם לְאֶחָד] {{עברית|בִּשְׁתַּיִם יְכַסֶּה פָנָיו וּבִשְׁתַּיִם יְכַסֶּה רַגְלָיו}} [וּבִשְׁתַּיִם יְעוֹפֵף]" {{הפניה|(ישעיה ו,ב)}}, שסיבת מציאותו – כלומר של המלאך – נסתרת ונעלמת מאוד, והיא "{{עברית|פניו}}". וכן הדברים שהוא – כלומר המלאך – סיבתם, שהם "{{עברית|רגליו}}", כפי שביארנו לגבי רב-משמעיות "{{עברית|רגל}}" {{הפניה|(א,כח)}}, גם הם נעלמים. כי פעולות השכלים הן נעלמות, ועקבותיהם אינן נודעות אלא לאחר אימון. וזאת משתי סיבות: מצדם, ומצדנו; כלומר חולשת השגתנו, וקושי השגת הנבדל מצד אמיתתו. אשר לדבריו "{{עברית|וּבִשְׁתַּיִם יְעוֹפֵף}}", אבאר בפרק מיוחד {{הפניה|(א,מט)}} לאיזה עניין יוחסה תנועת התעופה למלאכים.}}
</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}ובחסב הד'א אלמעני ענדי אסתעיר {{עברית|כנף}} ללכ'אלק תעאלי, וכד'לך ללמלאיכה אד' אלמלאיכה ליסוא בד'וי אג'סאם פי ראינא כמא סאבין, פקולה {{עברית|אשר באת לחסות תחת כנפיו}} שרחה אלתי ג'ית לתסתכני תחת סתרה. וכד'לך כל {{עברית|כנף}} ג'א פי אלמלאיכה{{קו}}מענאה אלסתר, אלא תתאמל קולה {{עברית|בשתים יכסה פניו ובשתים יכסה רגליו}}, אן סבב וג'ודה אעני אלמלאך מסתור כ'פי ג'דא והו {{עברית|פניו}}, וכד'לך אלאשיא אלתי הו סבבהא אעני אלמלאך אלתי הי {{עברית|רגליו}} כמא בינא פי אשתראך {{עברית|רגל}} הי איצ'א כ'פיה, לאן אפעאל אלעקול כ'פיה לא יתבין את'רהא אלא בעד ארתיאץ', וד'לך בסבבין, מן ג'התהא, ומן ג'התנא אעני צ'עף אדראכנא וצעובה' אדראך אלמפארק מן חית' חקיקתה. ואמא קולה {{עברית|ובשתים יעופף}} פסאבין פי פצל מפרד לאי מעני נסבת חרכה' אלטיראן ללמלאיכה:</td>
</tr>
</table>

תפריט ניווט