פתיחת התפריט הראשי

מורה הנבוכים β

שינויים

חלק א, פרק מד

נוספו 4,207 בתים, 17:27, 13 בספטמבר 2018
עדכון
{{שם פרק|חלק א, פרק מד}}
{{כותרת|המונח עין}}
<table class="hamore">

<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}1</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|שלוש משמעויות}}
{{קו}}"{{עברית|עין}}" הוא מונח רב-משמעי.{{קו}}{{אינדקס|א)}} הוא שמו של מעיין המים: "{{עברית|עַל עֵין הַמַּיִם בַּמִּדְבָּר}}" {{הפניה|(בראשית טז,ז)}}.{{קו}}{{אינדקס|ב)}} והוא שם העין הרואה: "{{עברית|עַיִן תַּחַת עַיִן}}" {{הפניה|(שמות כא,כד)}}.{{קו}}{{אינדקס|ג)}} והוא שם ההשגחה. נאמר על {{עברית|ירמיה}}: "{{עברית|קָחֶנּוּ וְעֵינֶיךָ שִׂים עָלָיו}}" {{הפניה|(ירמיה לט,יב)}}, משמעותו: השגח עליו.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}
{{עברית|עין}} אסם משתרך. הו אסם עין אלמא {{עברית|על עין המים במדבר}}. והו אסם אלעין אלבאצרה {{עברית|עין תחת עין}}. והו אסם אלענאיה קאל ען {{עברית|ירמיה קחנו ועיניך שים עליו}}, מענאה אג'על ענאיתך בה.</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}2</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|משמעות השגחה בזיקה לה'}}
{{קו}}לפי ההשאלה הזו נאמר לגבי ה' בכל מקום. "{{עברית|וְהָיוּ עֵינַי וְלִבִּי שָׁם כָּל הַיָּמִים}}" {{הפניה|(מלכים־א ט,ג)}} – השגחתי וכוונתי, כפי שכבר אמרנו {{הפניה|(א,לט4)}}. "[אֶרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ דֹּרֵשׁ אֹתָהּ] {{עברית|תָּמִיד עֵינֵי ה' אֱלֹהֶיךָ בָּהּ}}" {{הפניה|(דברים יא,יב)}} – השגחתו עליה. "{{עברית|עֵינֵי ה' הֵמָּה מְשׁוֹטְטוֹת}} [בְּכָל הָאָרֶץ]" {{הפניה|(זכריה ד,י; ושם: מְשׁוֹטְטִים)}} – השגחתו כוללת גם את כל מה שבארץ, כפי שיוזכר בפרקים שיבואו על ההשגחה {{הפניה|(ג, ח-כד; נא-נד)}}.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}ובחסב הד'ה אלאסתעארה קיל פי חק אללה פי כל מוצ'ע {{עברית|והיו עיני ולבי שם כל הימים}} ענאיתי וגרצ'י כמא קדמנא, {{עברית|תמיד עיני י"י אלהיך בה}} ענאיתה בהא, {{עברית|עיני י"י המה משוטטות}} ענאיתה משתמלה בכל מא פי אלארץ' איצ'א כמא יד'כר פי פצול תאתי פי אלענאיה.</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}3</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|משמעות ד: השגה שכלית}}
{{קו}}
{{אינדקס|ד)}} אך אם מצטרף אל העיניים לשון {{עברית|ראיה}} או {{עברית|חזיה}}, כמו "[הַטֵּה אֱלֹהַי אָזְנְךָ וּשְׁמָע] {{עברית|פְּקַח עֵינֶיךָ וּרְאֵה}}" {{הפניה|(דניאל ט,יח)}}, "[ה' בְּהֵיכַל קָדְשׁוֹ ה' בַּשָּׁמַיִם כִּסְאוֹ] {{עברית|עֵינָיו יֶחֱזוּ}} [עַפְעַפָּיו יִבְחֲנוּ בְּנֵי אָדָם]" {{הפניה|(תהלים יא,ד)}}, משמעות הדבר הזה כולו היא השגה שכלית ולא השגה חושית, שהרי כל תחושה היא היפעלות והתרשמות, כידוע לך, והוא יתעלה פועל ולא נפעל, כפי שאבאר {{הפניה|(א,נד-נה)}}.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}אמא אד'א אקתרן באלעינין לפט' {{עברית|ראיה}} או {{עברית|חזיה}} מת'ל {{עברית|פקח עיניך וראה, עיניו יחזו}}, פמעני ד'לך כלה אלאדראך אלעקלי לא אדראך חסי, אד' כל אחסאס אנפעאל ותאת'ר כמא עלמת, והו תעאלי פאעל לא מנפעל כמא סאבין:</td>
</tr>
</table>