פתיחת התפריט הראשי

מורה הנבוכים β

שינויים

חלק ב, פרק לא

נוספו 6,172 בתים, 09:35, 31 במאי 2021
יצירה
{{שם פרק|חלק ב, פרק לא}}
{{כותרת|השבת וחידוש העולם}}
<table class="hamore">
<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}1</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|יסוד השבת כביטוי לרעיון חידוש העולם}}
{{קו}}אפשר שהתבאר לך כבר הטעם לכך שמצוות השבת הודגשה, ושהיא ב{{עברית|סקילה}}, ושאדון הנביאים הרג עליה, ושהיא שלישית רק למציאות האלוה ולשלילת השניוּת; כי האיסור לעבוד אלוהים אחרים נועד רק לקבוע את הייחוד. ולמדת מדבריי שהדעות אינן מתקיימות אם אין יחד איתן מעשים המבססים אותן ומפרסמים אותן ומנציחים אותן בהמון העם. ולכן ציוונו לרומם את היום הזה, כדי שיתבסס יסוד חידוש העולם ויתפרסם במציאות כאשר כל בני האדם ישבתו ביום אחד, וכשישאלו 'מה הטעם לכך?' תהיה התשובה: "{{עברית|כִּי שֵׁשֶׁת יָמִים עָשָׂה ה'}} [אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ אֶת הַיָּם וְאֶת כָּל אֲשֶׁר בָּם וַיָּנַח בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי עַל כֵּן בֵּרַךְ ה' אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת וַיְקַדְּשֵׁהוּ]" {{הפניה|(שמות כ,י)}}.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}לעלה קד תבין לך אלעלה פי תאכיד שריעה' אלסבת וכונהא {{עברית|בסקילה}}, וסיד אלנביין קתל עליהא, והי ת'אלת'ה' וג'וד אלאלאה ונפי אלת'נויה, אד' אלנהי ען עבאדה' סואה אנמא הו לתקריר אלתוחיד. וקד עלמת מן כלאמי אן אלארא אן לם תכן להא אעמאל תת'בתהא ותשהרהא ותכ'לדהא פי אלג'מהור לם תבק, פלד'לך שרענא בתפצ'יל הד'א אליום חתי תת'בת קאעדה' חדת' אלעאלם ותשהר פי אלוג'וד אד'א עטל אלנאס כלהם פי יום ואחד, פאד'א סאל מא עלה' ד'לך כאן אלג'ואב {{עברית|כי ששת ימים עשה י''י}}.</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}2</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|טעמי מצוות השבת – תיקון הנפש והגוף}}
{{קו}}למצווה זו הובאו שני טעמים שונים, משום שהם לשני עניינים שונים. בטעם להחשבת השבת, {{אינדקס|א)}} נאמר ב{{עברית|עשר הדברות}} הראשונות: "{{עברית|כִּי שֵׁשֶׁת יָמִים}}" {{עברית|וכו'}} {{הפניה|(שם);}} {{אינדקס|ב)}} וב{{עברית|משנה תורה}} (=חומש דברים) נאמר: "{{עברית|וְזָכַרְתָּ כִּי עֶבֶד הָיִיתָ בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם}} [וַיֹּצִאֲךָ ה' אֱלֹהֶיךָ מִשָּׁם בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרֹעַ נְטוּיָה] {{עברית|עַל כֵּן צִוְּךָ ה' אֱלֹהֶיךָ לַעֲשׂוֹת אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת}}" {{הפניה|(דברים ה,יד)}}.{{קו}}וזה נכון, {{אינדקס|א)}} כי הדבר שניתן לו טעם באמירה הראשונה הוא כיבוד יום השבת והחשבתו, כמו שנאמר: "{{עברית|עַל כֵּן בֵּרַךְ ה' אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת וַיְקַדְּשֵׁהוּ}}" {{הפניה|(שמות כ,י); זה מה שנובע מן הטעם}} "{{עברית|כִּי שֵׁשֶׁת יָמִים}}" {{עברית|וכו'}}. {{אינדקס|ב)}} ואילו העובדה שקיבלנו זאת כמצווה ונצטווינו לשמור אותו אנחנו, נובעת מן הטעם שהיינו {{עברית|עבדים במצרים}}, שלא עבדנו מרצוננו החופשי ומתי שחפצנו, ולא יכולנו לשבות.{{קו}}על כן נצטווינו לשבות ולנוח כדי לצרף את שני הדברים: {{אינדקס|א)}} האמנה בדעה נכונה, והיא חידוש העולם, המורה במבט ראשון ובעיון קל על קיום האלוה; {{אינדקס|ב)}} וזכירת חסד ה' עלינו בכך ששחרר אותנו "{{עברית|מִתַּחַת סִבְלוֹת מִצְרַיִם}}" {{הפניה|(שמות ו,ו-ז)}}. והרי זה כחסד הכולל העמדת דעה עיונית נכונה ותיקון המצב הגופני.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}וקד ג'א פי הד'ה אלשריעה עלתאן מכ'תלפתאן לאנהמא למעלולין מכ'תלפין, וד'לך אנה קאל פי עלה' תעט'ים אלסבת, פי {{עברית|עשר הדברות}} אלאולי קאל {{עברית|כי ששת ימים וכו'}}, וקאל פי {{עברית|משנה תורה וזכרת כי עבד היית במצרים על כן צוך י"י אלהיך לעשות את יום}} {{עברית|השבת}}, והד'א צחיח, לאן אלמעלול פי אלקול אלאול הו תשריף אליום ותעט'ימה כמא קאל {{עברית|על כן ברך י"י את יום השבת ויקדשהו}}{{עברית|}}, הד'א הו אלמעלול אלתאבע לעלה' {{עברית|כי ששת ימים וכו'}}. אמא תשריענא בה ואמרנא נחן בחפט'ה פהו מעלול תאבע לעלה' כוננא {{עברית|עבדים במצרים}} אלד'י לם נכן נכ'דם באכ'תיארנא ומתי שינא ולא נסתטיע אלעטלה, פשרענא באלעטלה ואלראחה לנג'מע אלאמרין, אעתקאד ראי צחיח והו חדת' אלעאלם אלדאל עלי וג'וד אלאלאה באול כ'אטר ואסהל נט'ר, ותד'כר אפצ'אל אללה עלינא פי אראחתנא {{עברית|מתחת סבלות מצרים}}, פכאנה אפצ'אל עאם פי צחיח אלראי אלנט'רי וצלאח אלחאל אלג'סמאני:</td>
</tr>
</table>