שינויים

קפיצה אל: ניווט, חיפוש

חלק ב, פרק לט

נוספו 25 בתים, 13:07, 10 במרץ 2022
אין תקציר עריכה
<td class="he">
{{אינדקס|לפני משה)}} מי שגבר עליו השפע הזה, כמו {{עברית|אברהם}}, קיבץ את בני האדם וקרא להם על דרך הלימוד וההנחיה אל אמת שהשיג, כמו שהיה {{עברית|אברהם}} מלמד את בני האדם ומבאר להם בראיות עיוניות שיש לעולם אלוה אחד, ושהוא ברא את כל מה שזולתו, ושאין ראוי שתיעבדנה הצורות האלה ולא דבר מן הנבראים. הוא היה כורת עם בני האדם ברית על כך ומושך אותם במליצות נאות ובהטבות; לא שהוא אמר אי פעם: 'האל שלחני אליכם, ומסר לי מצוות ואזהרות'. כך שכאשר נצטווה על המילה, הוא ובניו ובני ביתו – מל אותם, ולא קרא את בני האדם לכך באופן של קריאה נבואית. ראה נא את לשון ה{{עברית|תורה}} עליו: "{{עברית|כִּי יְדַעְתִּיו}} {{עברית|[}}לְמַעַן אֲשֶׁר יְצַוֶּה אֶת בָּנָיו וְאֶת בֵּיתוֹ אַחֲרָיו וְשָׁמְרוּ דֶּרֶךְ ה' לַעֲשׂוֹת צְדָקָה וּמִשְׁפָּט]" {{הפניה|(בראשית יח,יט)}}. הרי שהבהיר שהוא פעל על דרך הצוואה בלבד. וכן {{עברית|יצחק}} ו{{עברית|יעקב}} ו{{עברית|לוי}} ו{{עברית|קהת}} ו{{עברית|עמרם}} היו קוראים לבני האדם באופן הזה. וכך אתה מוצא שה{{עברית|חכמים}} אומרים על הנביאים שבאו לפני כן: "{{עברית|בית דינו שלעבר}}", "{{עברית|בית דינו שלמתושלח}}", "{{עברית|מדרשו שלמתושלח}}" – כולם עליהם השלום היו רק נביאים שלימדו את בני האדם בתור מורים ומלמדים ומנחים, לא שהם אמרו '{{עברית|ויאמר ה' אלי: דבר אל בני פלוני}}'. כך היה הדבר לפני {{עברית|משה רבינו}}.{{קו}}{{אינדקס|משה)}} ואילו {{עברית|משה}} – ידוע לך מה נאמר לו ומה אמר, ומה שאמרו לו כל העם: "{{עברית|הַיּוֹם הַזֶּה רָאִינוּ כִּי יְדַבֵּר אֱלֹהִים}} {{עברית|[}}אֶת הָאָדָם וָחָי]" {{הפניה|(דברים ה,כ)}}.{{קו}}{{אינדקס|אחר משה)}} ואילו כל נביא מבינינו אחרי {{עברית|משה רבינו}} – ידוע לך נוסח סיפוריהם כולם, ושהם היו בדרגת מטיפים לציבור, הקוראים לתורת {{עברית|משה}}, מנבאים רעות לנוטש אותה וטובות להולך ישר בדרכיה.</td>
<td class="ar">פמן עט'ם עליה ד'לך אלפיץ' מת'ל {{עברית|אברהם}} ג'מע אלנאס ודעאהם עלי ג'הה' אלתעלים ואלארשאד אלי חק קד אדרכה, כמא כאן {{עברית|אברהם}} יעלם אלנאס ויבין להם באדלה נט'ריה אן ללעאלם אלאהא ואחדא, ואנה כ'לק כל מא סואה, ואנה לא ינבגי אן תעבד הד'ה אלצור ולא שי מן אלמכ'לוקאת, ויעהד אלנאס עלי ד'לך ויג'ד'בהם בכ'טב חסנה ואחסאן להם, לא אנה קאל יום קט אן אללה בעת'ני לכם ואמרני ונהאני. חתי אנה למא אמר באלכ'תאן הו ובניוה וד'ויה כ'תנהם ולם ידעוא אלנאס לד'לך בצורה' דעוה' אלנבוה, אלא תרי נץ אל{{עברית|תורה}} פיה {{עברית|כי ידעתיו וכגו'}}, פקד בין אנה עלי ג'הה' אלוציה פקט כאן יפעל. וכד'לך {{עברית|יצחק ויעקב ולוי וקהת ועמרם}} עלי הד'ה אלצורה כאנוא ידעון אלנאס. וכד'לך תג'ד אל {{עברית|חכמים}} יקולון פי מן תקדמה מן אלנביין {{עברית|בית דינו שלעבר, בית דינו שלמתושלח, מדרשו שלמתושלח}}, כלהם עליהם אלסלאם אנמא כאנוא אנביא יעלמון אלנאס בצורה' אנהם מדרסון ומעלמון ומרשדון, לא אן יקולוא {{עברית|ויאמר י"י אלי דבר אל בני פלוני}}, הכד'א כאן אלאמר קבל {{עברית|משה רבינו}}. ואמא {{עברית|משה}} פקד עלמת מא קיל לה ומא קאל, וקול אלכאפה לה {{עברית|היום ראינו כי ידבר אלהים וכו'}}. אמא כל נבי מנא תאכ'ר בעד {{עברית|משה רבינו}} פקד עלמת נץ קצצהם כלהא, וכונהם במנזלה' אלועאט' ללנאס דאעיין לשריעה' {{עברית|משה}} יתואעדון אלראגב ענהא ויועדון מן אסתקאם פי תבעהא,</td>
</tr>
<tr>

תפריט ניווט