פתיחת התפריט הראשי

מורה הנבוכים β

שינויים

חלק ב, פרק מח

נוספו 16,874 בתים, 09:35, 31 במאי 2021
יצירה
{{שם פרק|חלק ב, פרק מח}}
{{כותרת|ייחוס מעשי הטבע והאדם לה'}}
<table class="hamore">
<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}1</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|הקדמה: האל הוא ראשית שרשרת הסיבות}}
{{קו}}ברור מאוד שלכל דבר מחודש יש בהכרח סיבה קרובה שחידשה אותו, ולסיבה הזאת יש סיבה, וכך הלאה עד שמגיעים בסופו של דבר לסיבה הראשונה לכל דבר, כלומר חפץ ה' ובחירתו. לכן לעתים מושמטות בדברי הנביאים כל הסיבות הממצעות האלה ואותה פעולה מסוימת המתחדשת מיוחסת לה', ואומרים שהוא יתעלה עשה אותה. כל זה ידוע, וכבר דיברנו עליו אנחנו {{הפניה|(א,סו1; סט5)}} ודורשי אמת אחרים, והיא דעת כל אנשי תורתנו.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}בין הו ג'דא אן כל שי חאדת' פלא בד לה מן סבב קריב אחדת'ה, ולד'לך אלסבב סבב, והכד'א אלי אן ינתהי ד'לך ללסבב אלאול לכל שי אעני משיה' אללה ואכ'תיארה. ולד'לך קד תחד'ף פי אקאויל אלאנביא תלך אלאסבאב אלמתוסטה כלהא וינסב הד'א אלפעל אלשכ'צי אלחאדת' ללה, ויקאל אנה תעלי פעלה. והד'א כלה מעלום, וקד קלנא פיה נחן וגירנא מן אלמחקקין, והו ראי אהל שריעתנא באג'מעהם.</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}2</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|העיקרון: ייחוס פעולות לה'}}
{{קו}}אחר ההקדמה הזאת שמע מה שאבאר בפרק הזה, והתבונן בו היטב, יותר מהתבוננותך בשאר פרקי החיבור הזה. הדבר שאבאר לך הוא זה: דע שכל הסיבות הקרובות שמהן הדברים קורים, בלי הבדל בין אם הן עצמיות וטבעיות או בחיריות או מקריות ואקראיות – וב"בחיריות" אני מתכוון שסיבתו של המאורע הזה היא בחירה של אדם, ואפילו היתה הסיבה רצון של אחד משאר בעלי החיים – כל זה מיוחס בספרי הנביאים לה', והם מתבטאים לגבי הפעולה הזאת שהאל עשה אותה או ציווה עליה או אמר אותה. בכל הדברים האלה נאמרו {{עברית|לשון אמירה}} ו{{עברית|לשון דבור}} ו{{עברית|לשון צווי}} ו{{עברית|לשון קריאה}} ו{{עברית|לשון שליחה}}.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}ובעד הד'ה אלתוטיה אסמע מא אבינה פי הד'א אלפצל, ואעתברה אעתבארא כ'ציצא בה זאידא עלי אעתבארך לסאיר פצול הד'ה אלמקאלה, ואלשי אלד'י אבינה לך הו הד'א. אעלם, אן אלאסבאב אלקריבה כלהא אלתי ענהא חדת' מא חדת' לא פרק בין אן תכון תלך אלאסבאב ד'אתיה טביעיה או אכ'תיאריה או ערצ'יה אתפאקיה, ואעני באלאכ'תיאריה אן יכון סבב ד'לך אלחאדת' אכ'תיאר אנסאן, חתי לו כאן אלסבב אראדה' חיואן מן סאיר אלחיואנאת, פאן הד'א כלה ינסב ללה פי כתב אלאנביא, ויטלק עלי ד'לך אלפעל פי עבאראתהם אן אללה פעלה, או אמר בה, או קאלה. וג'א פי הד'ה אלאשיא כלהא {{עברית|לשון אמירה}} ו{{עברית|לשון דבור}} ו{{עברית|לשון צווי}} ו{{עברית|לשון קריאה}} ו{{עברית|לשון שליחה}},</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">3</td>
<td class="he">זהו העניין שרציתי להסב אליו את תשומת הלב בפרק זה. כי כיוון שהאלוה, כמו שקבענו, {{אינדקס|דוגמאות}} {{אינדקס|ג)}} הוא אשר עורר את הרצון ההוא של החי שאינו הוגה, {{אינדקס|ב)}} והוא שחִייב את הבחירה ההיא לחי ההוגה, {{אינדקס|א)}} והוא שהנהיג את ענייני הטבע כמנהגם, {{אינדקס|ד)}} והאקראיות היא ממותר העניין הטבעי, כמו שהתבאר {{הפניה|(אריסטו, פיזיקה ב, פרקים 6-5)}}, כשרובה משותפת בין הטבע והבחירה והרצון – מכל זה מתחייב שייאמר על מה שנובע מן הסיבות הללו שה' ציווה שייעשה כן, או שאמר: יהי כן. לכל אלה אביא לך דוגמאות, ומהן תקיש על כל מה שלא אומר.</td>
<td class="ar">והד'א הו אלמעני אלד'י ארדת אלתנביה עליה פי הד'א אלפצל. וד'לך אנה למא כאן אלאלאה עלי מא קרר הו אלד'י את'אר תלך אלאראדה לד'לך אלחיואן אלגיר נאטק, והו אלד'י אוג'ב ד'לך אלאכ'תיאר ללחיואן אלנאטק, והו אלד'י אג'רי אלאמור אלטביעיה עלי מג'ראהא, ואלאתפאק הו מן פצ'ל אלאמר אלטביעי כמא בין, ואכת'רה משתרך בין אלטבע ואלאכ'תיאר ואלאראדה, לזם בחסב הד'א כלה אן יקאל ען מא לזם ען תלך אלאסבאב אן אללה אמר אן ינפעל כד'א, או קאל יכון כד'א. ואנא אד'כר לך מן הד'ה כלהא אמת'לה, ועליהא קס כל מא לם אקלה.</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}4</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|דוגמאות א: מטבע המציאות}}
{{קו}}על ענייני הטבע הנוהגים תמידית,{{קו}}{{אינדקס|א)}} כמו התמוססות השלג כשהאוויר מתחמם, וגעישת מי הים כשהרוח סוערת, נאמר: "{{עברית|יִשְׁלַח דְּבָרוֹ וְיַמְסֵם}}" {{הפניה|(תהילים קמז,יח)}}, "{{עברית|וַיֹּאמֶר וַיַּעֲמֵד רוּחַ סְעָרָה וַתְּרוֹמֵם גַּלָּיו}}" {{הפניה|(שם קז,כה)}}. {{אינדקס|ב)}} ועל ירידת הגשם נאמר: "{{עברית|וְעַל הֶעָבִים אֲצַוֶּה מֵהַמְטִיר}} {{עברית|[}}עָלָיו מָטָר]" {{הפניה|(ישעיהו ה,ו)}}.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}קאל פי מא יג'רי מן אלאמור אלטביעיה דאימא כד'ובאן אלת'לג' אד'א אחתר אלהוא, ותמוג' מא אלבחר ענד הבוב אלריח, קאל {{עברית|ישלח דברו וימסם, ויאמר ויעמד רוח סערה ותרומם גליו}}. וקאל פי נזול אלמטר {{עברית|ועל העבים אצוה מהמטיר וגו'}}.</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}5</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|דוגמאות ב: בחירת בני אדם}}
{{קו}}וכן נאמר על מה שסיבתו היא בחירוֹת אנושיות, כמו מלחמה של עם המשתלט על עם, או אדם שקם להזיק לאדם אחר, אפילו רק גידף אותו.{{קו}}{{אינדקס|א)}} על השתלטות {{עברית|נבוכדנצר הרשע}} וצבאותיו נאמר: "{{עברית|אֲנִי צִוֵּיתִי לִמְקֻדָּשָׁי גַּם קָרָאתִי גִבּוֹרַי לְאַפִּי}}" {{הפניה|(שם יג,ג)}}, ונאמר: "{{עברית|בְּגוֹי חָנֵף אֲשַׁלְּחֶנּוּ}}" {{הפניה|(שם י,ו)}}.{{קו}}{{אינדקס|ב)}} ובמעשה {{עברית|שמעי בן גרא}} נאמר: "{{עברית|כִּי ה' אָמַר לוֹ קַלֵּל אֶת דָּוִד}}" {{הפניה|(שמואל-ב טז,י)}}.{{קו}}{{אינדקס|ג)}} ועל היחלצות {{עברית|יוסף הצדיק}} מן הכלא נאמר: "{{עברית|שָׁלַח מֶלֶךְ וַיַתִּירֵהוּ}}" {{הפניה|(תהילים קה,כ)}}.{{קו}}{{אינדקס|ד)}} ועל ניצחונם של {{עברית|פרס ומדי}} על ה{{עברית|כשדים}} נאמר: "{{עברית|וְשִׁלַּחְתִּי לְבָבֶל זָרִים וְזֵרוּהָ}}" {{הפניה|(ירמיהו נא,ב)}}.{{קו}}{{אינדקס|ה)}} ובמעשה {{עברית|אליהו ז"ל}}, כאשר ה' סיבב לו אישה לכלכלו נאמר לו: "{{עברית|הִנֵּה צִוִּיתִי שָׁם אִשָּׁה אַלְמָנָה לְכַלְכְּלֶךָ}}" {{הפניה|(מלכים-א יז,יט)}}.{{קו}}{{אינדקס|ו)}} ו{{עברית|יוסף הצדיק}} אמר: "{{עברית|לֹא אַתֶּם שְׁלַחְתֶּם אֹתִי הֵנָּה כִּי הָאֱלֹהִים}}" {{הפניה|(בראשית מה,ח)}}.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}וקאל פי מא יכון סבבה אכ'תיאראת אנסאניה כקתאל קום סלטוא עלי קום, או שכ'ץ תחרך לאד'יה' שכ'ץ אכ'ר, חתי ולו שתמה, קאל פי תסלט {{עברית|נבוכדנצר הרשע}} ועסאכרה {{עברית|אני צויתי למקדשי גם קראתי גבורי לאפי}}, וקאל {{עברית|בגוי חנף אשלחנו}}, ופי קצה' {{עברית|שמעי בן גרא}} קאל {{עברית|כי י"י אמר לו קלל את דוד}}. ופי כ'לאץ {{עברית|יוסף הצדיק}} מן אלסג'ן קאל {{עברית|שלח מלך ויתירהו}}. ופי ט'פר {{עברית|פרס ומדי}} באל{{עברית|כשדים}} קאל {{עברית|ושלחתי לבבל זרים וזרוה}}. ופי קצה' {{עברית|אליהו זכור לטוב}} למא סבב אללה לה אמראה תקותה קיל לה {{עברית|הנה צויתי שם אשה אלמנה לכלכלך}}. וקאל {{עברית|יוסף הצדיק לא אתם שלחתם אותי הנה כי האלהים}}.</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}6</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|דוגמאות ג: רצון בעלי חיים}}
{{קו}}על מה שסיבתו רצון בעל חיים ותנועתו לצרכיו החייתיים{{קו}}{{אינדקס|א)}} נאמר: "{{עברית|וַיֹּאמֶר ה' לַדָּג}} [וַיָּקֵא אֶת יוֹנָה אֶל הַיַּבָּשָׁה]" {{הפניה|(יונה ב,יא)}}, כי ה' הוא שעורר בו את הרצון הזה, לא שהוא הפכו לנביא והשרה עליו התגלות.{{קו}}{{אינדקס|ב)}} וכן נאמר על הארבה שבא בימי {{עברית|יואל בן פתואל}}: "{{עברית|כִּי עָצוּם עֹשֵׂה דְבָרוֹ}}" {{הפניה|(יואל ב,יא)}}.{{קו}}{{אינדקס|ג)}} וכן נאמר גם על השתלטות חיות הפרא על {{עברית|ארץ אדום}} כשנחרבה בימי {{עברית|סנחריב}}: "[וִירֵשׁוּהָ קָאַת וְקִפּוֹד, וְיַנְשׁוֹף וְעֹרֵב יִשְׁכְּנוּ בָהּ...] {{עברית|וְהוּא הִפִּיל לָהֶן גּוֹרָל וְיָדוֹ חִלְּקַתָּה לָהֶם בַּקָּו}}" {{הפניה|(ישעיהו לד,יא-יז).}} ואף על פי שלא הוזכר כאן {{עברית|לשון אמירה}} ולא {{עברית|צווי}} ולא {{עברית|שליחה}}, הרי משמעות הדבר ברורה ודומה.{{קו}}מכאן תקיש לכל מה שמנוסח באופן דומה.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}וקאל פי מא יכון סבבה אראדה' חיואן ותחרכה בדואעיה אלחיואניה, {{עברית|ויאמר י"י לדג}}, אד' ואללה הו אלד'י את'אר לה תלך אלאראדה, לא אנה ג'עלה נביא ואוחי אליה. וכד'לך קיל פי אלג'ראד אלד'י אתי פי איאם {{עברית|יואל בן פתואל כי עצום עושה דברו}}. וכד'לך איצ'א קיל פי אסתילא אלוחוש עלי {{עברית|ארץ אדום}} ענד כ'ראבהא פי איאם {{עברית|סנחריב והוא הפיל להן גורל וידו חלקתה להם בקו}}, ואן כאן לם יד'כר הנא {{עברית|לשון אמירה}} ולא {{עברית|צווי}} ולא {{עברית|שליחה}}, לכן מעני ד'לך קאיס בין, ועלי מא שאבה הד'ה אלציגה איצ'א מן אלקול פקס.</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}7</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|דוגמאות ד: מאורעות אקראיים}}
{{קו}}וכן נאמר גם בדברים האקראיים לגמרי.{{קו}}{{אינדקס|א)}} נאמר במעשה {{עברית|רבקה}}: "[הִנֵּה רִבְקָה לְפָנֶיךָ קַח וָלֵךְ] {{עברית|וּתְהִי אִשָּׁה לְבֶן אֲדֹנֶיךָ כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר ה'}}" {{הפניה|(בראשית כד,נא)}}.{{קו}}{{אינדקס|ב)}} ובמעשה {{עברית|דוד ויהונתן}} נאמר: "[וְאִם כֹּה אֹמַר לָעֶלֶם הִנֵּה הַחִצִּים מִמְּךָ וָהָלְאָה] {{עברית|לֵךְ כִּי שִׁלַּחֲךָ ה'}}" {{הפניה|(שמואל-א כ,כב)}}.{{קו}}{{אינדקס|ג)}} ובמעשה {{עברית|יוסף}}: "{{עברית|וַיִּשְׁלָחֵנִי אֱלֹהִים לִפְנֵיכֶם}} [לָשׂוּם לָכֶם שְׁאֵרִית בָּאָרֶץ וּלְהַחֲיוֹת לָכֶם לִפְלֵיטָה גְּדֹלָה]" {{הפניה|(בראשית מה,ז)}}.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}וקאל איצ'א פי אלאמור אלאתפאקיה אלמחצ'ה' אלאתפאק, קאל פי קצה' {{עברית|רבקה ותהי אשה לבן אדוניך כאשר דבר י"י}}, ופי קצה' {{עברית|דוד ויהונתן}} קאל {{עברית|לך כי שלחך י"י}}, ופי קצה' {{עברית|יוסף וישלחני אלהים לפניכם}}.</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}8</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|סיכום הפרק}}
{{קו}}התבאר לך אם כן כיצד (המקרא) מתבטא לגבי הכנתן של הסיבות, תהיינה כיצד שתהיינה – בין אם היו הסיבות {{אינדקס|א)}} בעצם או {{אינדקס|ד)}} במקרה או {{אינדקס|ב)}} בבחירה או {{אינדקס|ג)}} ברצון – בחמשת הביטויים הללו: {{עברית|צְוָיָה}}, {{עברית|אמירה}}, {{עברית|דבור}}, {{עברית|שליחה}}, {{עברית|קריאה}}. דע זאת ושקול {{מונח|למה הכוונה בלשקול? להתאים?}} זאת בכל מקום לפי הקשרו וכך יסתלקו לך זרויות רבות, ותתבאר לך מהותו האמיתית של הדבר באותו מקום שנראה לכאורה שהוא רחוק מן האמת.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}פקד תבין לך כיף יעבר ען תהיי אלאסבאב כיף תהיאת, סוא כאנת אסבאבא באלד'את, או באלערץ', או באכ'תיאר, או באראדה, בהד'ה אלכ'מס עבאראת, והי {{עברית|צויה אמירה דבור שליחה קריאה}}. פאעלם הד'א ותדברה פי כל מכאן בחסבה פתרתפע שנאעאת כת'ירה, ותבין לך חקיקה' אלאמר פי ד'לך אלמוצ'ע אלד'י יוהם בעדא ען אלחק.</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}9</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|חתימת חלק ב}}
{{קו}}עד כאן מה שהגעתי אליו בדיון על עניין הנבואה ומשליה וביטוייה. וזה כל מה שאציין לך בנושא זה בחיבור זה. נחל־נא לעסוק בעניינים אחרים, {{עברית|בעזרת שדי}}.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}והד'א גאיה' מא אנתהי בי אלקול פיה פי אמר אלנבוה ואמת'אלהא ועבאראתהא. והדא ג'מלה' מא אד'כרה לך מן הד'א אלגרץ' פי הד'ה אלמקאלה. פלנקבל עלי מעאני אכ'רי {{עברית|בעזרת שדי}}:</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">10</td>
<td class="he">נשלם חלק זה השני,{{קו}}ואחריו תבוא בחלק השלישי הקדמה.</td>
<td class="ar">כמל הד'א אלג'ז אלת'אני יתלוה פי אלג'ז אלת'אלת' מקדמה</td>
</tr>
</table>