פתיחת התפריט הראשי

מורה הנבוכים β

שינויים

חלק ג, פרק א

נוספו 5,320 בתים, 09:35, 31 במאי 2021
יצירה
{{שם פרק|חלק ג, פרק א}}
{{כותרת|דמות החיות כגלגלים בעלי שכל}}
<table class="hamore">
<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}1</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|לכל אחת מן החיות "פני אדם"}}
{{קו}}ידוע שיש אנשים שצורות פניהם דומות לצורת אחד משאר בעלי החיים, כך שאתה רואה אדם שכאילו פניו דומים לפני אריה, ואדם אחר כאילו פני שור, וכיוצא בהם; ומכנים את בני האדם על פי הדמויות האלה, הנוטות לדמויות פני בעלי החיים. כך מה שאמר (יחזקאל) "{{עברית|פְּנֵי שׁוֹר}}", "{{עברית|פְּנֵי אַרְיֵה}}" ו"{{עברית|פְנֵי נֶשֶׁר}}" {{הפניה|(יחזקאל א,י)}} – כולם אינם אלא "{{עברית|פְּנֵי אָדָם}}" {{הפניה|(שם)}} הנוטים לאותן צורות של מינים אלה.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}מעלום אן מן אלנאס אשכ'א[ץ](צא) צור וג'וההם שביהה בצורה' חיואן מן סאיר אלחיואנאת, חתי תרי שכ'צא כאן וג'הה שבה וג'ה אלאסד, ואכ'ר כאן (וג'הה) וג'ה ת'ור ונחוהמא, ובחסב הד'ה אלאשכאל אלמאילה נחו אשכאל וג'וה אלחיואן ילקבון אלנאס. כד'לך קולה {{עברית|פני שור ופני אריה ופני נשר}}, אנמא הי כלהא {{עברית|פני אדם}} תמיל נחו הד'ה אלצור מן הד'ה אלאנואע,</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}2</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|הוכחות מן הפסוקים הסמוכים ומן המראה השני}}
{{קו}}על דבר זה יורו לך שתי ראיות.{{קו}}{{אינדקס|א)}} האחת, דבריו על ה{{עברית|חיות}} בהכללה: "{{עברית|וְזֶה מַרְאֵיהֶן: דְּמוּת אָדָם לָהֵנָּה}}" {{הפניה|(שם,ה)}}, ולאחר מכן תיאר כל {{עברית|חיה}} מהן, שיש לה "{{עברית|פְּנֵי אָדָם}}" ו"{{עברית|פְנֵי שׁוֹר}}" ו"{{עברית|פְנֵי אַרְיֵה}}" ו"{{עברית|פְנֵי נֶשֶׁר}}".{{קו}}{{אינדקס|ב)}} והראיה השנייה היא ביאורו ב{{עברית|מרכבה}} השנייה, שהביא אותה כדי לבאר עניינים שנותרו סתומים ב{{עברית|מרכבה}} הראשונה. הוא אמר ב{{עברית|מרכבה}} השנייה: "{{עברית|וְאַרְבָּעָה פָנִים לְאֶחָד: פְּנֵי הָאֶחָד פְּנֵי הַכְּרוּב, וּפְנֵי הַשֵּׁנִי פְּנֵי אָדָם, וְהַשְּׁלִישִׁי פְּנֵי אַרְיֵה, וְהָרְבִיעִי פְּנֵי נָשֶׁר}}" {{הפניה|(שם י,יד)}}. הרי שאמר במפורש שמה שאמר עליו "{{עברית|פני שור}}" הוא "{{עברית|פני הכרוב}}"; ו"{{עברית|כרוב}}" הוא אדם צעיר. והוא הדין בשני הפנים הנותרים. הוא השמיט את "{{עברית|פני השור}}" גם כדי להסב את תשומת הלב על ידי גיזרון מסוים, כמו שרמזנו על כך {{הפניה|(ב:כט35;מג4)}}. לא ייתכן לומר "שמא זוהי השגת צורות אחרות?", כי הוא אמר בסוף התיאור השני: "{{עברית|הִיא הַחַיָּה אֲשֶׁר רָאִיתִי תַּחַת אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל בִּנְהַר כְּבָר}}" {{הפניה|(יחזקאל י,כ)}}.{{קו}}הרי התבאר מה שהתחלנו לבאר.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}ידלך עלי ד'לך דלילאן, אחדהמא קולה פי אל{{עברית|חיות}} עלי אלעמום {{עברית|וזה מראיהן דמות אדם להנה}}, ובעד ד'לך וצף כל {{עברית|חיה}} מנהא אן להא {{עברית|פני אדם ופני [שור](נשר) ופני אריה ופני [נשר](שור)}}. ואלדליל אלת'אני תביינה פי אל{{עברית|מרכבה}} אלת'אניה אלתי אתי בהא לתביין מעאני אבהמת פי אל{{עברית|מרכבה}} אלאולי, קאל פי אל{{עברית|מרכבה}} אלת'אניה {{עברית|וארבעה פנים לאחד}} {{עברית|פני האחד פני הכרוב ופני השני פני אדם והשלישי פני אריה והרביעי פני נשר}}. פקד צרח [ב]אן אלד'י קאל ענה {{עברית|פני שור}} הו {{עברית|פני הכרוב}}, ו{{עברית|כרוב}} הו אלצגיר אלסן מן אלנאס, והו אלקיאס פי אלוג'הין אלבאקיין ואנמא חד'ף {{עברית|פני שור}} ללתנביה איצ'א מן ג'הה' אשתקאק מא כמא לוחנא בד'לך. ולא יתסע אן יקאל לעל הד'א אדראך צור אכ'רי, לאנה קאל פי אכ'ר הד'ה אלצפה אלת'אניה {{עברית|היא החיה אשר ראיתי תחת אלהי ישראל בנהר כבר}}, פקד באן מא אבתדאנא בביאנה:</td>
</tr>
</table>