חלק ג, פרק א

מתוך מורה הנבוכים
גרסה מ־09:35, 31 במאי 2021 מאת בוט (שיחה | תרומות) (יצירה)
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)
קפיצה אל: ניווט, חיפוש
חלק ג, פרק א
דמות החיות כגלגלים בעלי שכל
1
לכל אחת מן החיות "פני אדם"
ידוע שיש אנשים שצורות פניהם דומות לצורת אחד משאר בעלי החיים, כך שאתה רואה אדם שכאילו פניו דומים לפני אריה, ואדם אחר כאילו פני שור, וכיוצא בהם; ומכנים את בני האדם על פי הדמויות האלה, הנוטות לדמויות פני בעלי החיים. כך מה שאמר (יחזקאל) "פְּנֵי שׁוֹר", "פְּנֵי אַרְיֵה" ו"פְנֵי נֶשֶׁר" (יחזקאל א,י) – כולם אינם אלא "פְּנֵי אָדָם" (שם) הנוטים לאותן צורות של מינים אלה.
מעלום אן מן אלנאס אשכ'א[ץ](צא) צור וג'וההם שביהה בצורה' חיואן מן סאיר אלחיואנאת, חתי תרי שכ'צא כאן וג'הה שבה וג'ה אלאסד, ואכ'ר כאן (וג'הה) וג'ה ת'ור ונחוהמא, ובחסב הד'ה אלאשכאל אלמאילה נחו אשכאל וג'וה אלחיואן ילקבון אלנאס. כד'לך קולה פני שור ופני אריה ופני נשר, אנמא הי כלהא פני אדם תמיל נחו הד'ה אלצור מן הד'ה אלאנואע,
2
הוכחות מן הפסוקים הסמוכים ומן המראה השני
על דבר זה יורו לך שתי ראיות.
א) האחת, דבריו על החיות בהכללה: "וְזֶה מַרְאֵיהֶן: דְּמוּת אָדָם לָהֵנָּה" (שם,ה), ולאחר מכן תיאר כל חיה מהן, שיש לה "פְּנֵי אָדָם" ו"פְנֵי שׁוֹר" ו"פְנֵי אַרְיֵה" ו"פְנֵי נֶשֶׁר".
ב) והראיה השנייה היא ביאורו במרכבה השנייה, שהביא אותה כדי לבאר עניינים שנותרו סתומים במרכבה הראשונה. הוא אמר במרכבה השנייה: "וְאַרְבָּעָה פָנִים לְאֶחָד: פְּנֵי הָאֶחָד פְּנֵי הַכְּרוּב, וּפְנֵי הַשֵּׁנִי פְּנֵי אָדָם, וְהַשְּׁלִישִׁי פְּנֵי אַרְיֵה, וְהָרְבִיעִי פְּנֵי נָשֶׁר" (שם י,יד). הרי שאמר במפורש שמה שאמר עליו "פני שור" הוא "פני הכרוב"; ו"כרוב" הוא אדם צעיר. והוא הדין בשני הפנים הנותרים. הוא השמיט את "פני השור" גם כדי להסב את תשומת הלב על ידי גיזרון מסוים, כמו שרמזנו על כך (ב:כט35;מג4). לא ייתכן לומר "שמא זוהי השגת צורות אחרות?", כי הוא אמר בסוף התיאור השני: "הִיא הַחַיָּה אֲשֶׁר רָאִיתִי תַּחַת אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל בִּנְהַר כְּבָר" (יחזקאל י,כ).
הרי התבאר מה שהתחלנו לבאר.
ידלך עלי ד'לך דלילאן, אחדהמא קולה פי אלחיות עלי אלעמום וזה מראיהן דמות אדם להנה, ובעד ד'לך וצף כל חיה מנהא אן להא פני אדם ופני [שור](נשר) ופני אריה ופני [נשר](שור). ואלדליל אלת'אני תביינה פי אלמרכבה אלת'אניה אלתי אתי בהא לתביין מעאני אבהמת פי אלמרכבה אלאולי, קאל פי אלמרכבה אלת'אניה וארבעה פנים לאחד פני האחד פני הכרוב ופני השני פני אדם והשלישי פני אריה והרביעי פני נשר. פקד צרח [ב]אן אלד'י קאל ענה פני שור הו פני הכרוב, וכרוב הו אלצגיר אלסן מן אלנאס, והו אלקיאס פי אלוג'הין אלבאקיין ואנמא חד'ף פני שור ללתנביה איצ'א מן ג'הה' אשתקאק מא כמא לוחנא בד'לך. ולא יתסע אן יקאל לעל הד'א אדראך צור אכ'רי, לאנה קאל פי אכ'ר הד'ה אלצפה אלת'אניה היא החיה אשר ראיתי תחת אלהי ישראל בנהר כבר, פקד באן מא אבתדאנא בביאנה: