189
עריכות
שינויים
עדכון
{{שם פרק|חלק א, פרק מא}}
{{כותרת|המונח נפש}}
<table class="hamore">
<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}1</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|חמש משמעויות. משמעויות א-ב: בכל בעל חיים}}
{{קו}}"{{עברית|נפש}}" הוא מונח רב-משמעי.{{קו}}{{אינדקס|א)}} הוא שם נפש החי המשותפת לכל בעל תחושה: "{{עברית|אֲשֶׁר בּוֹ נֶפֶשׁ חַיָּה}}" {{הפניה|(בראשית א,ל)}}.{{קו}}{{אינדקס|ב)}} הוא גם שם הדם: "[כִּי הַדָּם הוּא הַנָּפֶשׁ וְ]{{עברית|לֹא תֹאכַל הַנֶּפֶשׁ עִם הַבָּשָׂר}}" {{הפניה|(דברים יב,כג)}}.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}
{{עברית|נפש}} אסם משתרך. הו אסם אלנפס אלחיואניה אלעאמה לכל חסאס {{עברית|אשר בו נפש חיה}}.{{קו}}והו איצ'א אסם אלדם {{עברית|לא תאכל הנפש עם הבשר}}.</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}2</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|משמעויות ג-ד: בבני האדם, בכוח ובפועל}}
{{קו}}
{{אינדקס|ג)}} הוא גם שם הנפש ההוגה, כלומר צורת האדם: "{{עברית|חַי ה' את אֲשֶׁר עָשָׂה לָנוּ אֶת הַנֶּפֶשׁ הַזֹּאת}}" {{הפניה|(ירמיה לח,טז)}}.{{קו}}{{אינדקס|ד)}} והוא שם הדבר הנשאר מן האדם לאחר המוות: "{{עברית|וְהָיְתָה נֶפֶשׁ אֲדֹנִי צְרוּרָה בִּצְרוֹר הַחַיִּים}}" {{הפניה|(שמואל־א כה,כט)}}.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}והו איצ'א אסם אלנפס אלנאטקה אעני צורה' אלאנסאן {{עברית|חי י"י אשר עשה לנו את הנפש הזאת}}.{{קו}}והו אסם אלשי אלבאקי מן אלאנסאן בעד אלמות {{עברית|והיתה נפש אדני צרורה בצרור החיים}}.</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}3</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|משמעות ה: רצון בני האדם ורצון ה'}}
{{קו}}
{{אינדקס|ה)}} והוא שם הרצון: "{{עברית|לֶאְסֹר שָׂרָיו בְּנַפְשׁוֹ}}" {{הפניה|(תהלים קה,כב)}}, כלומר ברצונו. וכמוהו: "{{עברית|וְאַל תִּתְּנֵהוּ בְּנֶפֶשׁ צָרָיו}}" {{הפניה|(שילוב של תהלים כז,יב; מא,ג)}}, כלומר אל תסגירהו אל רצונם. וכמוהו לדעתי: "{{עברית|אִם יֵשׁ אֶת נַפְשְׁכֶם לִקְבֹּר אֶת מֵתִי}}" {{הפניה|(בראשית כג,ח)}}, כלומר אם דבר זה בכוונתכם וברצונכם. וכמוהו: "[וַיֹּאמֶר ה' אֵלַי] {{עברית|אִם יַעֲמֹד מֹשֶׁה וּשְׁמוּאֵל לְפָנַי אֵין נַפְשִׁי אֶל הָעָם הַזֶּה}}" {{הפניה|(ירמיה טו,א)}}, משמעו: אין לי רצון בהם, כלומר איני רוצה בקיומם. וכל אזכור של "{{עברית|נפש}}" שנאמר ביחס אליו יתעלה הוא במשמעות הרצון, כפי שראינו {{הפניה|(לט,4)}} באשר לדבריו "{{עברית|כַּאֲשֶׁר בִּלְבָבִי וּבְנַפְשִׁי יַעֲשֶׂה}}" {{הפניה|(שמואל־א ב,לה)}}, שמשמעותם: ברצוני ובכוונתי.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}והו אסם אלאראדה {{עברית|לאסר שריו בנפשו}} יעני באראדתה, ומת'לה {{עברית|ואל תתנהו בנפש צריו}} יעני לא תסלמה לאראדתהם. ומת'לה ענדי {{עברית|אם יש את נפשכם לקבר את מתי}}, יעני אן כאן הד'א מן גרצ'כם ובאראדתכם. ומת'לה {{עברית|אם יעמד משה ושמואל לפני אין נפשי אל העם הזה}} מענאה לא אראדה לי פיהם, אי לא אריד בקאהם. וכל ד'כר {{עברית|נפש}} ג'א מנסוב אליה תעלי הו במעני אלאראדה כמא תקדם לנא פי קולה {{עברית|כאשר בלבבי ובנפשי יעשה}} מענאה באראדתי ובגרצ'י.</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">4</td>
<td class="he">לפי המשמעות הזו יהיה פירוש "{{עברית|וַתִּקְצַר נַפְשׁוֹ בַּעֲמַל יִשְׂרָאֵל}}" {{הפניה|(שופטים י,טז)}} – 'ופסק רצונו מלענות את {{עברית|ישראל}}'. את ה{{עברית|פסוק}} הזה לא תרגם {{עברית|יונתן בן עזיאל}} כלל, כי הוא הבין אותו לפי המשמעות הראשונה, מה שמביא לייחוס היפעלות לה', ולכן נמנע מלתרגמו. אך אם יובן כמשמעות האחרונה הזו יהיה הפירוש ברור מאוד, כי מה שנאמר לפני כן הוא שהשגחתו יתעלה הסתלקה מהם עד שאבדו, והם זעקו לעזרה ולא הושיעם, וכאשר הפליגו בתשובה וגדלה עליבותם וגבר עליהם האויב, ריחם עליהם ופסק רצונו מהימשכות אומללותם ועליבותם. הבן זאת כי הדבר מופלא. והבי"ת בדבריו "{{עברית|בעמל ישראל}}" תהיה במקום "{{עברית|מן}}", וכאילו הוא "{{עברית|מן}} {{עברית|עמל ישראל}}". הבלשנים מנו דברים רבים כאלה: "{{עברית|וְהַנּוֹתָר בַּבָּשָׂר וּבַלָּחֶם}}" {{הפניה|(ויקרא ח,לב)}}, "[וְאִם מְעַט] {{עברית|נִשְׁאַר בַּשָּׁנִים}} [עַד שְׁנַת הַיֹּבֵל]" {{הפניה|(שם כה,נב)}}, "[וְנִכְרְתָה הַנֶּפֶשׁ הַהִיא...] {{עברית|בַּגֵּר וּבְאֶזְרַח הָאָרֶץ}}" {{הפניה|(שמות יב,יט)}}. והוא נפוץ.</td>
<td class="ar">פבחסב הד'א אלמעני יכון שרח {{עברית|ותקצר נפשו בעמל ישראל}} וכפת אראדתה ען אשקא {{עברית|ישראל}}, והד'א אל{{עברית|פסוק}} לם יתרג'מה {{עברית|יונתן בן עזיאל}} בוג'ה, לאנה אכ'ד'ה בחסב אלמעני אלאול וג'אה מן ד'לך אנפעאל פאמתנע מן שרחה, אמא אד'א אכ'ד' מן הד'א אלמעני אלאכ'יר פיכון אלשרח בינא ג'דא, לאנה תקדם אלקול אן ענאיתה תעלי תכ'לת ענהם חתי הלכוא ואסתגאת'וא ולם יגת'הם, פלמא בלאגוא פי אלתובה ועט'ם ד'להם ואסתילא אלעדו עליהם רחמהם וכפת אראדתה ען אסתמראר שקאהם וד'להם, פאעלמה אנה גריב, ותכון אלבא פי קולה {{עברית|בעמל ישראל}} מכאן מן, וכאנה {{עברית|מן עמל ישראל}}, וקד עדוא מן ד'לך אהל אללגה כת'ירא {{עברית|והנותר בבשר ובלחם, נשאר בשנים, בגר ובאזרח הארץ}}, והו כת'יר:</td>
</tr>
</table>
{{כותרת|המונח נפש}}
<table class="hamore">
<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}1</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|חמש משמעויות. משמעויות א-ב: בכל בעל חיים}}
{{קו}}"{{עברית|נפש}}" הוא מונח רב-משמעי.{{קו}}{{אינדקס|א)}} הוא שם נפש החי המשותפת לכל בעל תחושה: "{{עברית|אֲשֶׁר בּוֹ נֶפֶשׁ חַיָּה}}" {{הפניה|(בראשית א,ל)}}.{{קו}}{{אינדקס|ב)}} הוא גם שם הדם: "[כִּי הַדָּם הוּא הַנָּפֶשׁ וְ]{{עברית|לֹא תֹאכַל הַנֶּפֶשׁ עִם הַבָּשָׂר}}" {{הפניה|(דברים יב,כג)}}.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}
{{עברית|נפש}} אסם משתרך. הו אסם אלנפס אלחיואניה אלעאמה לכל חסאס {{עברית|אשר בו נפש חיה}}.{{קו}}והו איצ'א אסם אלדם {{עברית|לא תאכל הנפש עם הבשר}}.</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}2</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|משמעויות ג-ד: בבני האדם, בכוח ובפועל}}
{{קו}}
{{אינדקס|ג)}} הוא גם שם הנפש ההוגה, כלומר צורת האדם: "{{עברית|חַי ה' את אֲשֶׁר עָשָׂה לָנוּ אֶת הַנֶּפֶשׁ הַזֹּאת}}" {{הפניה|(ירמיה לח,טז)}}.{{קו}}{{אינדקס|ד)}} והוא שם הדבר הנשאר מן האדם לאחר המוות: "{{עברית|וְהָיְתָה נֶפֶשׁ אֲדֹנִי צְרוּרָה בִּצְרוֹר הַחַיִּים}}" {{הפניה|(שמואל־א כה,כט)}}.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}והו איצ'א אסם אלנפס אלנאטקה אעני צורה' אלאנסאן {{עברית|חי י"י אשר עשה לנו את הנפש הזאת}}.{{קו}}והו אסם אלשי אלבאקי מן אלאנסאן בעד אלמות {{עברית|והיתה נפש אדני צרורה בצרור החיים}}.</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}3</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|משמעות ה: רצון בני האדם ורצון ה'}}
{{קו}}
{{אינדקס|ה)}} והוא שם הרצון: "{{עברית|לֶאְסֹר שָׂרָיו בְּנַפְשׁוֹ}}" {{הפניה|(תהלים קה,כב)}}, כלומר ברצונו. וכמוהו: "{{עברית|וְאַל תִּתְּנֵהוּ בְּנֶפֶשׁ צָרָיו}}" {{הפניה|(שילוב של תהלים כז,יב; מא,ג)}}, כלומר אל תסגירהו אל רצונם. וכמוהו לדעתי: "{{עברית|אִם יֵשׁ אֶת נַפְשְׁכֶם לִקְבֹּר אֶת מֵתִי}}" {{הפניה|(בראשית כג,ח)}}, כלומר אם דבר זה בכוונתכם וברצונכם. וכמוהו: "[וַיֹּאמֶר ה' אֵלַי] {{עברית|אִם יַעֲמֹד מֹשֶׁה וּשְׁמוּאֵל לְפָנַי אֵין נַפְשִׁי אֶל הָעָם הַזֶּה}}" {{הפניה|(ירמיה טו,א)}}, משמעו: אין לי רצון בהם, כלומר איני רוצה בקיומם. וכל אזכור של "{{עברית|נפש}}" שנאמר ביחס אליו יתעלה הוא במשמעות הרצון, כפי שראינו {{הפניה|(לט,4)}} באשר לדבריו "{{עברית|כַּאֲשֶׁר בִּלְבָבִי וּבְנַפְשִׁי יַעֲשֶׂה}}" {{הפניה|(שמואל־א ב,לה)}}, שמשמעותם: ברצוני ובכוונתי.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}והו אסם אלאראדה {{עברית|לאסר שריו בנפשו}} יעני באראדתה, ומת'לה {{עברית|ואל תתנהו בנפש צריו}} יעני לא תסלמה לאראדתהם. ומת'לה ענדי {{עברית|אם יש את נפשכם לקבר את מתי}}, יעני אן כאן הד'א מן גרצ'כם ובאראדתכם. ומת'לה {{עברית|אם יעמד משה ושמואל לפני אין נפשי אל העם הזה}} מענאה לא אראדה לי פיהם, אי לא אריד בקאהם. וכל ד'כר {{עברית|נפש}} ג'א מנסוב אליה תעלי הו במעני אלאראדה כמא תקדם לנא פי קולה {{עברית|כאשר בלבבי ובנפשי יעשה}} מענאה באראדתי ובגרצ'י.</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">4</td>
<td class="he">לפי המשמעות הזו יהיה פירוש "{{עברית|וַתִּקְצַר נַפְשׁוֹ בַּעֲמַל יִשְׂרָאֵל}}" {{הפניה|(שופטים י,טז)}} – 'ופסק רצונו מלענות את {{עברית|ישראל}}'. את ה{{עברית|פסוק}} הזה לא תרגם {{עברית|יונתן בן עזיאל}} כלל, כי הוא הבין אותו לפי המשמעות הראשונה, מה שמביא לייחוס היפעלות לה', ולכן נמנע מלתרגמו. אך אם יובן כמשמעות האחרונה הזו יהיה הפירוש ברור מאוד, כי מה שנאמר לפני כן הוא שהשגחתו יתעלה הסתלקה מהם עד שאבדו, והם זעקו לעזרה ולא הושיעם, וכאשר הפליגו בתשובה וגדלה עליבותם וגבר עליהם האויב, ריחם עליהם ופסק רצונו מהימשכות אומללותם ועליבותם. הבן זאת כי הדבר מופלא. והבי"ת בדבריו "{{עברית|בעמל ישראל}}" תהיה במקום "{{עברית|מן}}", וכאילו הוא "{{עברית|מן}} {{עברית|עמל ישראל}}". הבלשנים מנו דברים רבים כאלה: "{{עברית|וְהַנּוֹתָר בַּבָּשָׂר וּבַלָּחֶם}}" {{הפניה|(ויקרא ח,לב)}}, "[וְאִם מְעַט] {{עברית|נִשְׁאַר בַּשָּׁנִים}} [עַד שְׁנַת הַיֹּבֵל]" {{הפניה|(שם כה,נב)}}, "[וְנִכְרְתָה הַנֶּפֶשׁ הַהִיא...] {{עברית|בַּגֵּר וּבְאֶזְרַח הָאָרֶץ}}" {{הפניה|(שמות יב,יט)}}. והוא נפוץ.</td>
<td class="ar">פבחסב הד'א אלמעני יכון שרח {{עברית|ותקצר נפשו בעמל ישראל}} וכפת אראדתה ען אשקא {{עברית|ישראל}}, והד'א אל{{עברית|פסוק}} לם יתרג'מה {{עברית|יונתן בן עזיאל}} בוג'ה, לאנה אכ'ד'ה בחסב אלמעני אלאול וג'אה מן ד'לך אנפעאל פאמתנע מן שרחה, אמא אד'א אכ'ד' מן הד'א אלמעני אלאכ'יר פיכון אלשרח בינא ג'דא, לאנה תקדם אלקול אן ענאיתה תעלי תכ'לת ענהם חתי הלכוא ואסתגאת'וא ולם יגת'הם, פלמא בלאגוא פי אלתובה ועט'ם ד'להם ואסתילא אלעדו עליהם רחמהם וכפת אראדתה ען אסתמראר שקאהם וד'להם, פאעלמה אנה גריב, ותכון אלבא פי קולה {{עברית|בעמל ישראל}} מכאן מן, וכאנה {{עברית|מן עמל ישראל}}, וקד עדוא מן ד'לך אהל אללגה כת'ירא {{עברית|והנותר בבשר ובלחם, נשאר בשנים, בגר ובאזרח הארץ}}, והו כת'יר:</td>
</tr>
</table>