179
עריכות
שינויים
מ
אין תקציר עריכה
<td class="he">
{{כותרת משנה|מקורות חכמים שהאל מנהיג את המציאות באמצעות מלאכים}}
{{קו}}דיוננו כאן הוא רק ב{{עברית|מלאכים}} שהם שכלים נבדלים, כי תורתנו אינה מכחישה שהוא יתעלה מנהיג את המציאות הזאת באמצעות ה{{עברית|מלאכים}}.{{קו}}{{אינדקס|דוגמה א)}} ה{{עברית|חכמים}} אמרו על דברי ה{{עברית|תורה}} "{{עברית|נַעֲשֶׂה אָדָם בְּצַלְמֵנוּ}}" {{הפניה|(בראשית א,כו)}} ועל דבריו "{{עברית|הָבָה נֵרְדָה}} [וְנָבְלָה שָׁם שְׂפָתָם]" {{הפניה|(שם יא,ז)}} – שהם ב{{עברית|לשון רבים}} – כך: "{{עברית|כביכול שאין הקב"ה עושה דבר עד שמסתכל בפמיליא}} {{עברית|שלמעלה}}". התפעל על דבריהם מדבריהם "{{עברית|מסתכל}}", שהרי בלשון הזה עצמו אומר אפלטון, שהאל מסתכל בעולם השכלים וכתוצאה מכך שופעת ממנו המציאות.{{קו}}{{אינדקס|דוגמה ב)}} ובכמה מקומות {{הפניה|(בבלי סנהדרין לח ע"ב ועוד)}} אמרו כך סתם: "{{עברית|אין הקב"ה עושה דבר עד שנמלך בפמיליא שלמעלה}}", ו"{{עברית|פמיליא}}" היא צבא ביוונית.{{קו}}{{אינדקס|דוגמה ג)}} גם ב{{עברית|בראשית רבה}} {{הפניה|(יב,א)}} נאמר, וכן ב{{עברית|מדרש קהלת}} {{הפניה|(קהלת רבה ב,יא)}}: "{{עברית|'}}[כִּי מֶה הָאָדָם שֶׁיָּבוֹא אַחֲרֵי הַמֶּלֶךְ] {{עברית|אֵת אֲשֶׁר כְּבָר עָשָׂהוּ' – לא נאמר כָּן, אלא 'עָשׂוּהוּ'}} {{הפניה|(קהלת ב,יב)}}{{עברית|, כביכול הוא ובית דינו נמנו על כל אבר ואבר שבך והושיבו אותו על כנו, שנאמר 'הוּא עָשְׂךָ וַיְכֹנְנֶךָ'}} {{הפניה|(דברים לב,ו)}}".{{קו}}{{אינדקס|דוגמה ד)}} וכן אמרו ב{{עברית|בראשית רבה}} {{הפניה|(נא,ב)}}: "{{עברית|כל מקום שנאמר 'ה', וַה''}} {{עברית|– הוא ובית דינו}}".{{קו}}{{אינדקס|סיכום)}} אין הכוונה בכל הלשונות האלה מה שחושבים הבורים, שיש לו יתעלה דיבור או מחשבה או סברה או התייעצות והסתייעות בדעת אחרים – וכיצד זה יסתייע הבורא במה שברא? אלא כל זה הוא אמירה מפורשת שאפילו חלקי המציאות, עד כדי בריאת אברי בעל החיים כפי שהם – הכול באמצעות מלאכים, כי כל הכוחות הם מלאכים.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}