שינויים

קפיצה אל: ניווט, חיפוש

חלק א, פרק כח

הוסרו 2 בתים, 12:37, 12 ביוני 2022
שלהם->שלו
<td class="he">
{{כותרת משנה|הסברו של הרמב"ם לפסוק}}
{{קו}}ואולם אנחנו, בהתאם למטרת החיבור, אין לי מנוס מלפרש {{מונח|תאויל}} דבר מה. ואומר, שהכוונה בדבריו "{{עברית|תחת רגליו}}" היא בסיבתו ובגללו, כמו שביארנו. ומה שהשיגו הוא אמיתת החומר הראשון, שהוא מאתו יתעלה והוא סיבת מציאותו. התבונן בדבריו "{{עברית|כמעשה לבנת הספיר}}": אילו הייתה הכוונה לצבע, היה אומר "{{עברית|כלבנת הספיר}}". הוא הוסיף "{{עברית|מעשה}}" משום שכידוע לך החומר הוא מקבל תמיד (=סביל), ונפעל מצד עצמותו, ואין לו פעולה אלא במקרה (=בתכונה בלתי מהותית); כשם שהצורה פועלת תמיד בעצמותה (=במהותה), ונפעלת במקרה, כפי שהתבאר בספרי הטבע {{הפניה|(אריסטו פיזיקה א,ט)}}; ולכן אמר עליו "{{עברית|כמעשה}}". ואילו "{{עברית|לבנת הספיר}}" הוא ביטוי לשקיפות, לא לצבע הלבן. משום שלובן הגביש אינו צבע לבן אלא שקיפות בלבד; והשקיפות אינה צבע, כפי שהוכח בספרי הטבע {{הפניה|(אריסטו על הנפש ב,ז)}}, משום שאילו היה צבע לא היה מראה את כל הצבעים מאחוריו ומלפניו. ומכיוון שהגוף השקוף הוא משולל כל הצבעים, הוא יכול לקבל את כל הצבעים חליפוֹת. דבר זה דומה לחומר הראשון, שמצד אמיתתו הוא חסר כל הצורות, ולכן הוא מקבל את כל הצורות חליפוֹת. השגתם הייתה לפיכך את החומר הראשון ויחסו לה', כיוון שהוא ראשית נבראיו מחויבי ההיווצרות והכיליון, והוא היוצר שלהםשלו. וגם בנושא הזה עוד ייאמרו דברים {{הפניה|(ב,כו; ב,יג "הדעה השנייה"; ב,יט)}}.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}

תפריט ניווט