189
עריכות
שינויים
יצירה
{{שם פרק|חלק ג, הקדמה}}
{{כותרת|הקדמה – תחבולת הרמזים לסתרי תורה}}
<table class="hamore">
<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}1</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|מטרת הספר: ביאור מקצת סתרי תורה}}
{{קו}}כבר הבהרנו כמה פעמים {{הפניה|(הקדמות,פתיחה6-3; ב,ב5-3; ב,כט32)}} שמטרתו הראשית של חיבור זה היא ביאור מה שאפשר לבאר מ{{עברית|מעשה בראשית ומעשה מרכבה}} בהתאם למי שחיבור זה התחבר בשבילו.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}מקדמה קד בינא מראת אן מעט'ם אלגרץ' כאן פי הד'ה אלמקאלה תביין מא ימכן תביינה מן {{עברית|מעשה בראשית ומעשה מרכבה}} בחסב אלד'י אלפת לה הד'ה אלמקאלה ,</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}2</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|אזהרת חכמים שלא לגלות סתרי תורה}}
{{קו}}והבהרנו {{הפניה|(הקדמות,פתיחה6-3; א,לג6-5, ועוד)}} שהדברים הללו הם מכלל {{עברית|סתרי תורה}}. וידוע לך שהם (=חכמינו) {{עברית|ז"ל}} גינו את מי שמגלה {{עברית|סתרי תורה}}.{{קו}}{{אינדקס|ההסתרה)}} הם {{עברית|ז"ל}} הבהירו ששכרו של המסתיר {{עברית|סתרי תורה}}, שהם ברורים וגלויים לאנשי העיון, גדול מאוד; בעניין אומרו "[וְהָיָה סַחְרָהּ וְאֶתְנַנָּהּ קֹדֶשׁ לַה' לֹא יֵאָצֵר וְלֹא יֵחָסֵן, כִּי] {{עברית|לַיֹּשְׁבִים לִפְנֵי ה' יִהְיֶה סַחְרָהּ, לֶאֱכֹל לְשָׂבְעָה וְלִמְכַסֶּה עָתִיק}}" {{הפניה|(ישעיהו כג,יח)}} הם אמרו בסוף (מסכת) {{עברית|פסחים}}: "{{עברית|ולמכסה דברים שגילן עתיק יומיא, ומאי ניהי? סתרי תורה}}" (=ולמכסה דברים שגילה אותם [הקב"ה, המכונה:] 'עתיק יומיא'. ומה הם? סתרי תורה) {{הפניה|(בבלי פסחים קיט,א)}}. הבן אפוא עד היכן מגיע מה שהדריכו אליו, אם אתה מן המבינים.{{קו}}{{אינדקס|הלימוד)}} וכבר ביארנו כמה עמוק {{עברית|מעשה מרכבה}} וכמה זר {{מונח|גריב}} הוא לדעות {{מונח|ד'הן}} ההמון, והובהר שאפילו את המידה המובנת ממנו למי שחוֹנַן בהבנתו חל איסור דתי ללמד ולהסביר, אלא בעל פה לאותו יחיד שתואר, וגם לו אין לומר אלא {{עברית|ראשי פרקים}}.{{קו}}{{אינדקס|אבדן החכמה)}} זו הסיבה לכך שידיעת הדברים פסקה כליל מן האומה, עד שלא נמצא ממנה לא מעט ולא הרבה. וכך היה ראוי שייעשה בה, משום שהיא הועברה תמיד איש מפי איש, ומעולם לא נכתבה בספר.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}וקד בינא אן הד'ה אלאשיא מן ג'מלה' {{עברית|סתרי תורה}}, וקד עלמת אנכארהם {{עברית|ז"ל}} עלי מן יכשף {{עברית|סתרי תורה}}. וקד בינוא {{עברית|ז"ל}} אן אג'ר אלד'י יכ'פי {{עברית|סתרי תורה}} אלתי הי בינה ואצ'חה לאהל אלנט'ר עט'ים ג'דא, קאלוא פי אכ'ר {{עברית|פסחים}} פי מעני קולה {{עברית|(כי) ליושבים לפני י"י יהיה סחרה לאכל לשבעה ולמכסה עתיק}}, קאלוא {{עברית|למכסה דברים שג[י]לן עתיק יומיא}} {{עברית|ומאי ניה(ו)[י]}} {{עברית|סתרי תורה}}, פאפהם קדר מא ארשדוא אליה אן כנת ממן יפהם. וקד בינ(ו)א גמוץ' {{עברית|מעשה מרכבה}} וגראבתה ען אד'האן אלג'מהור, ותבין אן ולו אלקדר אלד'י י(ת)בין מנה למן פתח עליה בפהמה קד מנע מנעא שרעיא מן תעלימה ותפהימה אלא שפאהא ללואחד אלמוצוף, ולא יד'כר לה איצ'א אלא {{עברית|ראשי פרקים}}. והד'א הו אלסבב פי אנקטאע עלם ד'לך מן אלמלה ג'מלה, חתי לא יוג'ד מנה קליל[א] ולא כת'יר[א], וחק לה אן יפעל בה הכד'א, לאנה לם יברח מנתקלא מן צדר אלי צדר ולם יוצ'ע קט פי כתאב.</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}3</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|צדדי ההתלבטות של הרמב"ם}}
{{קו}}
{{אינדקס|המבוכה)}} וכיוון שכך הוא, כיצד אמצא עצה להעיר על מה שאולי התברר לי והתבאר לי והתחוור לדעתי בלי ספק במה שהבנתי מזה?{{קו}}{{אינדקס|צדדים לגלות)}} אך להימנע מלחבר דבר שהתברר לי, כך שיאבד באובדני שאין מנוס ממנו – זה נראה לי{{קו}}{{מונח|למעמד: להזיח מעט שמאלה את 3 השורות הבאות }}{{קו}}{{אינדקס|א)}} עושק של ממש כלפיך וכלפי כל נבוך, והרי זה כמו גזל זכות מן הראוי לה,{{קו}}{{אינדקס|ב)}} או קנאה ביורש על ירושתו,{{קו}}ושתי מידות אלה מגונות.{{קו}}{{אינדקס|צדדים להסתיר)}} ואילו לדבר על כך במפורש –{{קו}}{{מונח|למעמד: להזיח מעט שמאלה את השורות הבאות}}{{קו}}{{אינדקס|א)}} כבר נזכר לעיל האיסור הדתי שיש בכך,{{קו}}{{אינדקס|ב)}} בנוסף למה שהדעת נותנת.{{קו}}{{אינדקס|ג)}} ובנוסף לכך שגם מה שהגיע אליי בעניין הוא מכוח תחושה פנימית והשערה, ולא באה לי בו התגלות אלוהית שהודיעה לי שזאת הכוונה בדבר, ולא למדתי ממורה את מה שאני מאמין בעניין זה, אלא הורוני לשונות ספרי הנבואה ודברי ה{{עברית|חכמים}}, יחד עם הנחות עיוניות שיש לי, שהדבר כך בלא ספק לדעתי. אך ייתכן שהעניין הוא אחרת, והכוונה היא לדבר אחר.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}ואד'א כאן הד'א הכד'א פכיף לי חילה פי אלתנביה עלי מא עסאה אן ט'הר [לי] ותבין לי ואתצ'ח בלא שך ענדי פי מא פהמתה מן ד'לך, אמא תרכי אן אצ'ע שיא ממא ט'הר לי חתי יכון תלאפה בתלאפי אלד'י לא בד מנה פאני ראית ד'לך ג'בנא עט'ימא פי חקך וחק כל מתחיר, וכאנה גצב אלחק למסתחקה או חסד אלוארת' עלי ארת'ה, וכלא האד'ין כ'לק מד'מום. ואמא אלתצריח בד'לך פקד תקדם מא פיה מן אלנהי אלשרעי, מצ'א[ף](פא) למא יקתצ'יה אלראי, מצ'א[ף](פא) אלי כוני איצ'א פי מא וקע לי מן ד'לך ד'[ו](א) חדס ותכ'מין ולא אתאני בה וחי אלאהי יעלמני אן אלאמר הכד'א קצד בה, ולא תלק[י](נ)ת מא אעתקדה פי ד'לך ען מעלם, בל דלתני אלנצוץ מן אלכתב אלנבויה וכלאם אל{{עברית|חכמים}} מע מא ענדי מן מקדמאת נט'ריה אן אלאמר הכד'א בלא שך [ענדי], וימכן אן יכון אלאמר בכ'לאפה ויכון אלמקצוד הו שי אכ'ר.</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}4</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|הכרעתו: תחבולה המחייה את מסורת מסירת הסוד}}
{{קו}}המחשבה המודרכת (על ידי האל) והסיוע האלוהי הניעו אותי בכך למצב שאתאר, והוא שאפרש {{מונח|שרח}} לך את שאמר {{עברית|יחזקאל הנביא}} עליו השלום, באופן שכל אדם שישמע את הפירוש יחשוב שלא אמרתי דבר נוסף על שמורה עליו הכתוב, אלא כאילו אני מתרגם ביטויים משפה לשפה, או מסכם את משמעות פשט ("חיצוניוּת") {{מונח|ט'אהר}} הדבר. אך כשיתבונן בו מי שהחיבור הזה חובר בשבילו, ועמל על הבנת פרקיו, פרק אחר פרק, בתשומת לב מוחלטת – יובהר לו כל הדבר שהובהר והתחוור לי, כך שלא ייעלם ממנו דבר. זו היכולת המרבית לחבר בין מתן תועלת (או: לימוד) לכל אדם לבין הימנעות מללמד במפורש דבר מן העניין הזה, כמחויב.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}וקד חרכתני אלפכרה אלמסדדה ואלמעונה אלאלאהיה פי ד'לך לחאל אצפהא, וד'לך אני אשרח לך מא קאלה {{עברית|יחזקאל הנביא}} ע"אס שרחא אד'א סמעה כל אחד יט'ן אני לם אקל שיא זאידא עלי מא ידל עליה אלנץ, בל כאני מתרג'ם אלפאט'(א) מן לגה (אלי) [ל]לגה, או מלכ'ץ מעני ט'אהר אלקול. ואד'א תאמלה מן אלפת לה הד'ה אלמקאלה ותפהם פצולהא פצלא פצלא בענאיה כאמלה באן לה אלאמר כלה אלד'י באן לי ואתצ'ח, חתי לא תכ'פי מנה כ'אפיה. פהד'ה גאיה' אלמקדרה פי אלג'מע בין אלאפאדה לכל אחד ובין מנע אלתצריח בתעלים שי מן הד'א אלגרץ' כמא יג'ב.</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">5</td>
<td class="he">לאחר הקדמת ההקדמה הזאת, תן דעתך לפרקים הבאים {{הפניה|(א-ז)}} בעניין הזה, הנכבד הנעלה והגדול, שהוא {{עברית|יתד שהכל תלוי בו ועמוד שהכל נשען עליו}}.</td>
<td class="ar">ובעד תקדים הד'ה אלמקדמה אג'על ד'הנך מן פצול תאתי פי הד'א אלגרץ' אלשריף אלג'ליל אלעט'ים, אלד'י הו {{עברית|יתד שהכל תלוי בו ועמוד שהכל נשען עליו}}:</td>
</tr>
</table>
{{כותרת|הקדמה – תחבולת הרמזים לסתרי תורה}}
<table class="hamore">
<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}1</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|מטרת הספר: ביאור מקצת סתרי תורה}}
{{קו}}כבר הבהרנו כמה פעמים {{הפניה|(הקדמות,פתיחה6-3; ב,ב5-3; ב,כט32)}} שמטרתו הראשית של חיבור זה היא ביאור מה שאפשר לבאר מ{{עברית|מעשה בראשית ומעשה מרכבה}} בהתאם למי שחיבור זה התחבר בשבילו.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}מקדמה קד בינא מראת אן מעט'ם אלגרץ' כאן פי הד'ה אלמקאלה תביין מא ימכן תביינה מן {{עברית|מעשה בראשית ומעשה מרכבה}} בחסב אלד'י אלפת לה הד'ה אלמקאלה ,</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}2</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|אזהרת חכמים שלא לגלות סתרי תורה}}
{{קו}}והבהרנו {{הפניה|(הקדמות,פתיחה6-3; א,לג6-5, ועוד)}} שהדברים הללו הם מכלל {{עברית|סתרי תורה}}. וידוע לך שהם (=חכמינו) {{עברית|ז"ל}} גינו את מי שמגלה {{עברית|סתרי תורה}}.{{קו}}{{אינדקס|ההסתרה)}} הם {{עברית|ז"ל}} הבהירו ששכרו של המסתיר {{עברית|סתרי תורה}}, שהם ברורים וגלויים לאנשי העיון, גדול מאוד; בעניין אומרו "[וְהָיָה סַחְרָהּ וְאֶתְנַנָּהּ קֹדֶשׁ לַה' לֹא יֵאָצֵר וְלֹא יֵחָסֵן, כִּי] {{עברית|לַיֹּשְׁבִים לִפְנֵי ה' יִהְיֶה סַחְרָהּ, לֶאֱכֹל לְשָׂבְעָה וְלִמְכַסֶּה עָתִיק}}" {{הפניה|(ישעיהו כג,יח)}} הם אמרו בסוף (מסכת) {{עברית|פסחים}}: "{{עברית|ולמכסה דברים שגילן עתיק יומיא, ומאי ניהי? סתרי תורה}}" (=ולמכסה דברים שגילה אותם [הקב"ה, המכונה:] 'עתיק יומיא'. ומה הם? סתרי תורה) {{הפניה|(בבלי פסחים קיט,א)}}. הבן אפוא עד היכן מגיע מה שהדריכו אליו, אם אתה מן המבינים.{{קו}}{{אינדקס|הלימוד)}} וכבר ביארנו כמה עמוק {{עברית|מעשה מרכבה}} וכמה זר {{מונח|גריב}} הוא לדעות {{מונח|ד'הן}} ההמון, והובהר שאפילו את המידה המובנת ממנו למי שחוֹנַן בהבנתו חל איסור דתי ללמד ולהסביר, אלא בעל פה לאותו יחיד שתואר, וגם לו אין לומר אלא {{עברית|ראשי פרקים}}.{{קו}}{{אינדקס|אבדן החכמה)}} זו הסיבה לכך שידיעת הדברים פסקה כליל מן האומה, עד שלא נמצא ממנה לא מעט ולא הרבה. וכך היה ראוי שייעשה בה, משום שהיא הועברה תמיד איש מפי איש, ומעולם לא נכתבה בספר.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}וקד בינא אן הד'ה אלאשיא מן ג'מלה' {{עברית|סתרי תורה}}, וקד עלמת אנכארהם {{עברית|ז"ל}} עלי מן יכשף {{עברית|סתרי תורה}}. וקד בינוא {{עברית|ז"ל}} אן אג'ר אלד'י יכ'פי {{עברית|סתרי תורה}} אלתי הי בינה ואצ'חה לאהל אלנט'ר עט'ים ג'דא, קאלוא פי אכ'ר {{עברית|פסחים}} פי מעני קולה {{עברית|(כי) ליושבים לפני י"י יהיה סחרה לאכל לשבעה ולמכסה עתיק}}, קאלוא {{עברית|למכסה דברים שג[י]לן עתיק יומיא}} {{עברית|ומאי ניה(ו)[י]}} {{עברית|סתרי תורה}}, פאפהם קדר מא ארשדוא אליה אן כנת ממן יפהם. וקד בינ(ו)א גמוץ' {{עברית|מעשה מרכבה}} וגראבתה ען אד'האן אלג'מהור, ותבין אן ולו אלקדר אלד'י י(ת)בין מנה למן פתח עליה בפהמה קד מנע מנעא שרעיא מן תעלימה ותפהימה אלא שפאהא ללואחד אלמוצוף, ולא יד'כר לה איצ'א אלא {{עברית|ראשי פרקים}}. והד'א הו אלסבב פי אנקטאע עלם ד'לך מן אלמלה ג'מלה, חתי לא יוג'ד מנה קליל[א] ולא כת'יר[א], וחק לה אן יפעל בה הכד'א, לאנה לם יברח מנתקלא מן צדר אלי צדר ולם יוצ'ע קט פי כתאב.</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}3</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|צדדי ההתלבטות של הרמב"ם}}
{{קו}}
{{אינדקס|המבוכה)}} וכיוון שכך הוא, כיצד אמצא עצה להעיר על מה שאולי התברר לי והתבאר לי והתחוור לדעתי בלי ספק במה שהבנתי מזה?{{קו}}{{אינדקס|צדדים לגלות)}} אך להימנע מלחבר דבר שהתברר לי, כך שיאבד באובדני שאין מנוס ממנו – זה נראה לי{{קו}}{{מונח|למעמד: להזיח מעט שמאלה את 3 השורות הבאות }}{{קו}}{{אינדקס|א)}} עושק של ממש כלפיך וכלפי כל נבוך, והרי זה כמו גזל זכות מן הראוי לה,{{קו}}{{אינדקס|ב)}} או קנאה ביורש על ירושתו,{{קו}}ושתי מידות אלה מגונות.{{קו}}{{אינדקס|צדדים להסתיר)}} ואילו לדבר על כך במפורש –{{קו}}{{מונח|למעמד: להזיח מעט שמאלה את השורות הבאות}}{{קו}}{{אינדקס|א)}} כבר נזכר לעיל האיסור הדתי שיש בכך,{{קו}}{{אינדקס|ב)}} בנוסף למה שהדעת נותנת.{{קו}}{{אינדקס|ג)}} ובנוסף לכך שגם מה שהגיע אליי בעניין הוא מכוח תחושה פנימית והשערה, ולא באה לי בו התגלות אלוהית שהודיעה לי שזאת הכוונה בדבר, ולא למדתי ממורה את מה שאני מאמין בעניין זה, אלא הורוני לשונות ספרי הנבואה ודברי ה{{עברית|חכמים}}, יחד עם הנחות עיוניות שיש לי, שהדבר כך בלא ספק לדעתי. אך ייתכן שהעניין הוא אחרת, והכוונה היא לדבר אחר.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}ואד'א כאן הד'א הכד'א פכיף לי חילה פי אלתנביה עלי מא עסאה אן ט'הר [לי] ותבין לי ואתצ'ח בלא שך ענדי פי מא פהמתה מן ד'לך, אמא תרכי אן אצ'ע שיא ממא ט'הר לי חתי יכון תלאפה בתלאפי אלד'י לא בד מנה פאני ראית ד'לך ג'בנא עט'ימא פי חקך וחק כל מתחיר, וכאנה גצב אלחק למסתחקה או חסד אלוארת' עלי ארת'ה, וכלא האד'ין כ'לק מד'מום. ואמא אלתצריח בד'לך פקד תקדם מא פיה מן אלנהי אלשרעי, מצ'א[ף](פא) למא יקתצ'יה אלראי, מצ'א[ף](פא) אלי כוני איצ'א פי מא וקע לי מן ד'לך ד'[ו](א) חדס ותכ'מין ולא אתאני בה וחי אלאהי יעלמני אן אלאמר הכד'א קצד בה, ולא תלק[י](נ)ת מא אעתקדה פי ד'לך ען מעלם, בל דלתני אלנצוץ מן אלכתב אלנבויה וכלאם אל{{עברית|חכמים}} מע מא ענדי מן מקדמאת נט'ריה אן אלאמר הכד'א בלא שך [ענדי], וימכן אן יכון אלאמר בכ'לאפה ויכון אלמקצוד הו שי אכ'ר.</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}4</td>
<td class="he">
{{כותרת משנה|הכרעתו: תחבולה המחייה את מסורת מסירת הסוד}}
{{קו}}המחשבה המודרכת (על ידי האל) והסיוע האלוהי הניעו אותי בכך למצב שאתאר, והוא שאפרש {{מונח|שרח}} לך את שאמר {{עברית|יחזקאל הנביא}} עליו השלום, באופן שכל אדם שישמע את הפירוש יחשוב שלא אמרתי דבר נוסף על שמורה עליו הכתוב, אלא כאילו אני מתרגם ביטויים משפה לשפה, או מסכם את משמעות פשט ("חיצוניוּת") {{מונח|ט'אהר}} הדבר. אך כשיתבונן בו מי שהחיבור הזה חובר בשבילו, ועמל על הבנת פרקיו, פרק אחר פרק, בתשומת לב מוחלטת – יובהר לו כל הדבר שהובהר והתחוור לי, כך שלא ייעלם ממנו דבר. זו היכולת המרבית לחבר בין מתן תועלת (או: לימוד) לכל אדם לבין הימנעות מללמד במפורש דבר מן העניין הזה, כמחויב.</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}
{{קו}}וקד חרכתני אלפכרה אלמסדדה ואלמעונה אלאלאהיה פי ד'לך לחאל אצפהא, וד'לך אני אשרח לך מא קאלה {{עברית|יחזקאל הנביא}} ע"אס שרחא אד'א סמעה כל אחד יט'ן אני לם אקל שיא זאידא עלי מא ידל עליה אלנץ, בל כאני מתרג'ם אלפאט'(א) מן לגה (אלי) [ל]לגה, או מלכ'ץ מעני ט'אהר אלקול. ואד'א תאמלה מן אלפת לה הד'ה אלמקאלה ותפהם פצולהא פצלא פצלא בענאיה כאמלה באן לה אלאמר כלה אלד'י באן לי ואתצ'ח, חתי לא תכ'פי מנה כ'אפיה. פהד'ה גאיה' אלמקדרה פי אלג'מע בין אלאפאדה לכל אחד ובין מנע אלתצריח בתעלים שי מן הד'א אלגרץ' כמא יג'ב.</td>
</tr>
<tr>
<td class="para-num">5</td>
<td class="he">לאחר הקדמת ההקדמה הזאת, תן דעתך לפרקים הבאים {{הפניה|(א-ז)}} בעניין הזה, הנכבד הנעלה והגדול, שהוא {{עברית|יתד שהכל תלוי בו ועמוד שהכל נשען עליו}}.</td>
<td class="ar">ובעד תקדים הד'ה אלמקדמה אג'על ד'הנך מן פצול תאתי פי הד'א אלגרץ' אלשריף אלג'ליל אלעט'ים, אלד'י הו {{עברית|יתד שהכל תלוי בו ועמוד שהכל נשען עליו}}:</td>
</tr>
</table>