שינויים

קפיצה אל: ניווט, חיפוש

חלק א, פרק מז

נוספו 38 בתים, 12:36, 12 ביוני 2022
+ויטעם ה'
<td class="he">
{{כותרת משנה|שאלה: מדוע יש הבדל בשימוש בתוארי החושים}}
{{קו}}לפי הנחה זו ראוי אם כן שנבאר מדוע הושאלו לו יתעלה השמיעה והראייה והריח ולא הושאלו לו הטעם והמישוש, והרי הוא יתעלה נעלה על (כל אחד מ)חמשת החושים באותה מידה, וכל החושים הם חסרון מבחינת ההשגה, אפילו למי שאינו משיג אלא באמצעותם, משום שהם נפעלים ומושפעים ונפסקים וסובלים כאב כמו שאר האברים; וכשאנו אומרים שהוא יתעלה רואה, המשמעות היא שהוא משיג את הדברים הנראים, ושומע – שהוא משיג את הנשמעים. כך ניתן היה לתאר אותו כטועם וכממשש והדבר היה מתפרש {{מונח|תאויל}} שהוא משיג את הנטעמים ואת הממוששים. כי דין כל השגתם אחד הוא, ואם נשללת ממנו השגת אחד מהם מתחייבת שלילת השגת כולם, כלומר חמשת החושים; ואם מחייבים לו השגת אחד מהם, כלומר השגת מה שמשיג אחד מהם, מתחייב שישיג את כל חמשת המושגים שלהם. אך אנו מוצאים שכתבי הקודש שלנו אומרים: "{{עברית|וַיַּרְא ה'}}" {{הפניה|(בראשית ו,ה ועוד)}}, "{{עברית|וַיִּשְׁמַע ה'}}" {{הפניה|(במדבר יא,א ועוד)}}, "{{עברית|וַיָּרַח ה'}}" {{הפניה|(בראשית ח,כא)}}, אבל לא "{{עברית|ויטעם ה'}} ולא "{{עברית|וימשש ה'}}".</td>
<td class="ar">
{{כותרת משנה|}}

תפריט ניווט